Köpte en Electrolux Assistent nyligen för 200kr och tänker ge den en riktig genomgång.

kWezziS.png

fyXtxQD.jpg

jJyqSlG.jpg

Metalldelarna som hör till armen så är ärgade så jag har polerat upp dom.

EdINl5z.jpg

Polerade även skålen och tvättat alla delar jag slipper åt.
aBk2LhK.jpg

Motorn funkar och låter bra, men kondensatorn ser lite gammal ut, bara en tidsfråga innan den säger adjö tror jag.

6CyZBmG.jpg

Kraftuttaget var lite söndrigt, jag vet inte om det funkar eller ej såhär men tror jag kunde reparera det genom att svarva ner den söndriga delen och montera dit en ny del.

RatCCcw.jpg

Jag ska fortsätta plocka isär maskinen sen, alla plastdelar ska plockas av och blekas med väteperoxid och solljus (UV) så dom börjar se ut som nya igen. Skrapan ska också blekas men degrullen var sönder så den har jag köpt ny redan. Nya gummifötter behövs också, de runda kan man ju lätt få tag i, men de L-formade fötterna undrar jag om jag kan hitta nånstans...
 
  • Gilla
lopec och 9 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte en Electrolux Assistent nyligen för 200kr och tänker ge den en riktig genomgång.

[bild]

[bild]

[bild]

Metalldelarna som hör till armen så är ärgade så jag har polerat upp dom.

[bild]

Polerade även skålen och tvättat alla delar jag slipper åt.
[bild]

Motorn funkar och låter bra, men kondensatorn ser lite gammal ut, bara en tidsfråga innan den säger adjö tror jag.

[bild]

Kraftuttaget var lite söndrigt, jag vet inte om det funkar eller ej såhär men tror jag kunde reparera det genom att svarva ner den söndriga delen och montera dit en ny del.

[bild]

Jag ska fortsätta plocka isär maskinen sen, alla plastdelar ska plockas av och blekas med väteperoxid och solljus (UV) så dom börjar se ut som nya igen. Skrapan ska också blekas men degrullen var sönder så den har jag köpt ny redan. Nya gummifötter behövs också, de runda kan man ju lätt få tag i, men de L-formade fötterna undrar jag om jag kan hitta nånstans...
Det ska sitta en liten skyddsplopp på uttaget, så det inte skadas när man ställer maskinen på högkant... Jag tror att det enda man sätter där är mixertillsatsen, och jag tror att jag har två såna ligger och skräpar .... Nu åker jag bort på semester en vecka, men om du är intresserad så skicka ett PM så kollar jag i hyllan när jag kommer hem...
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tack men jag drunknar i mixrar! Har en Kenwood köksassistent från förr (tror electrolux assistenten är bättre på deg, därför skaffade jag den) och den har också mixertillsats, och så har jag en matberedare, som också kom med en mixertillsats, och så fick jag en egenstående mixer i present för flera år sen.

Vill inte ha mera :crysmile:

Förstås om du menar skyddspluppen så gärna!
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Tack men jag drunknar i mixrar! Har en Kenwood köksassistent från förr (tror assistenten är bättre på deg, därför skaffade jag den) och den har också mixertillsats, och så har jag en matberedare, som också kom med en mixertillsats, och så fick jag en egenstående mixer i present för flera år sen.

Vill inte ha mera :crysmile:

Förstås om du menar skyddspluppen så gärna!
Tyvärr, jag har slarvat bort min egen plupp... :crysmile:

Den går säkert att få tag på som reservdel från Ankarsrum... (y)

Assistenten är bra på deg, men mixern är kass, om man ska vara krass... Den hamnar alldeles för högt upp eftersom man måste ställa maskinen på högkant när man använder den....
 
Ägnat tid med föreningens Klippo som inte startar. Någon hade uppenbarligen rengjort den och vänt den på sidan med oljetanken upp så förgasaren, flottörhuset och cylindern var oljefyllda. Isär med förgasaren rensa och ihop igen så funkade det. 30 min körning så slutade det även att bolma blårök om avgaserna.

Demonterad förgasare och delar ligger på en röd bricka med oljeblandade rester och använda torkdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Bara att tillverka en skylt som anger vilket håll den fått lutas åt så är det klart!
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Bara att tillverka en skylt som anger vilket håll den fått lutas åt så är det klart!
Står i instruktionen som nyckeln till klipparen sitter på ...
 
Korvgubbe
TeroM TeroM skrev:
Står i instruktionen som nyckeln till klipparen sitter på ...
Aha! Du har alltså begått det klassiska misstaget att anta att folk är läskunniga... Då förstår jag! ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Aha! Du har alltså begått det klassiska misstaget att anta att folk är läskunniga... Då förstår jag! ;)
Du anar inte hur pedagogisk jag har varit, ur instruktionen, är nog blindhet inblandat med.

En person som lyfter fram en gräsklippare för rengöring och en närbild på hur man startar gräsklipparen med nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och då vissa drog sönder snöret trots att den har elstart gjorde jag instruktionsvideor hur man startar med nyckel och med snöre ...
 
  • Haha
kulle och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Efter många år av utbildningsroller såväl privat som yrkesmässigt är mitt råd att du tar en tur i passagerarsätet och tittar på hur trafikskyltar ser ut. Det finns en anledning till att det inte står "vänstersväng förbjuden" i klartext... :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Efter många år av utbildningsroller såväl privat som yrkesmässigt är mitt råd att du tar en tur i passagerarsätet och tittar på hur trafikskyltar ser ut. Det finns en anledning till att det inte står "vänstersväng förbjuden" i klartext... :crysmile::crysmile::crysmile:
Får mig osökt att tänka på detta klippet. Fantastiskt roligt!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Biltema hade äntligen fått in stålrören i lager igen så jag kunde göra klart sista våningen på virkesstället. Flyttat ut det mesta virke (allt fick tyvärr inte plats) från under sängen där det legat på tork i 2 år.

Väldigt stabil känns den, virket måste väga 200-300kg åtminstone!
Nybyggt virkesställ av stålrör med plankor på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Virkesställ med träplankor och stålrör monterat på vägg, markerat med olika träsorter och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lopec och 11 till
  • Laddar…
Smart att skriva på sidan och inte på ändträet som undertecknad gjort...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Biltema hade äntligen fått in stålrören i lager igen så jag kunde göra klart sista våningen på virkesstället. Flyttat ut det mesta virke (allt fick tyvärr inte plats) från under sängen där det legat på tork i 2 år.

Väldigt stabil känns den, virket måste väga 200-300kg åtminstone!
[bild] [bild]
25mm rören? Hur långa har du gjort rören 500mm?
Bara borrat i regelvirke och tryckt i?
 
nino nino skrev:
25mm rören? Hur långa har du gjort rören 500mm?
Bara borrat i regelvirke och tryckt i?
Japp, 25mm rör och 500mm. Det är dock inte regelvirke utan kvistfri björk. 60x40mm hyvlat. Hålen är 45mm djupa. Rädd att gran är för mjukt så att hålen blir ovala. Hade lite spillbitar av björk dessutom så.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.