9 190 läst · 87 svar
9k läst
87 svar
Planlösning för bäst anpassning till strandtomt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Man kan ju planera för att det i framtiden lätt ska gå att ta bort eller sätta upp väggar så att det kan passa hur man lever då. Ett ljudavskilt allrum är ju väldigt bra att ha när barn med barnbarn kommer på besök för då kan ju de små härja på övre plan medan de vuxna sitter och pratar där nere.G gullegrizen skrev:
Javisst ska barnen kunna vara för sig själv på sin egna rum också men genom att ha små sovrum och möblera datorplatser i allrummet kan man ju få dem att umgås lite mer, t.ex. kan det ju då bli mer naturligt att man spelar ihop eller mot varandra. Det var bara så jag menade med tvång. Kanske ta upp det till diskussion med dem?G gullegrizen skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Efter lite input från olika håll (särskilt tack till Gammelnörden), mycket eget funderande och eftertanke har vi landat i följande:
- Det blir en bjälklagsöppning. Barnen har passerat den åldern att skrik och stim från övervåningen är ett minimalt problem, så med tanke på vilket lyft en bjälklagsöppning är för upplevelsen av både vardagsrum och allrum prioriterar vi det högre.
- Trappan får vara kvar vid ytterdörren. Att flytta in trappan tar visserligen bort problemet med smuts och slask i gångstråket till/från övervåningen, men då det bara är gästerna som kommer in via huvudentrén är problemet sällan förekommande och idag har vi inga sådana problem med likadan planlösning. En annan trapplacering blir också begränsande för övrig planlösning.
- Det blir två toaletter på bottenvåningen, ett badrum som nås från föräldrasovrummet, samt en gäst-wc. Med tanke på att vi står inför drygt 10 år med tonåringar hemma kommer badrummen ockuperas i tid och otid och då kommer gäst-wc:n att vara räddaren i nöden. Om behoven ändras i framtiden kan dessa två toaletter slås ihop till ett större badrum. Känns också skönt/lyxigt med ett mer privat badrum för oss föräldrar.
- Utformning/inredning av tvättstuga och kök kommer att detaljstuderas senare och säkert leda till en del justeringar i placeringen av olika utrustningar.
Bifogar nya skisser
- Det blir en bjälklagsöppning. Barnen har passerat den åldern att skrik och stim från övervåningen är ett minimalt problem, så med tanke på vilket lyft en bjälklagsöppning är för upplevelsen av både vardagsrum och allrum prioriterar vi det högre.
- Trappan får vara kvar vid ytterdörren. Att flytta in trappan tar visserligen bort problemet med smuts och slask i gångstråket till/från övervåningen, men då det bara är gästerna som kommer in via huvudentrén är problemet sällan förekommande och idag har vi inga sådana problem med likadan planlösning. En annan trapplacering blir också begränsande för övrig planlösning.
- Det blir två toaletter på bottenvåningen, ett badrum som nås från föräldrasovrummet, samt en gäst-wc. Med tanke på att vi står inför drygt 10 år med tonåringar hemma kommer badrummen ockuperas i tid och otid och då kommer gäst-wc:n att vara räddaren i nöden. Om behoven ändras i framtiden kan dessa två toaletter slås ihop till ett större badrum. Känns också skönt/lyxigt med ett mer privat badrum för oss föräldrar.
- Utformning/inredning av tvättstuga och kök kommer att detaljstuderas senare och säkert leda till en del justeringar i placeringen av olika utrustningar.
Bifogar nya skisser
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det enda jag funderar på skulle kunna bli bättre är storleken på uterummet.
Läste för nån vecka sedan att genomsnittligt stort uterum är 20 m2.
Funderar på varför uterummet sticker ut förbi gaveln? Hade varit kul att se fasadritningen.
Läste för nån vecka sedan att genomsnittligt stort uterum är 20 m2.
Funderar på varför uterummet sticker ut förbi gaveln? Hade varit kul att se fasadritningen.
Hade gärna haft större uterum, men planbestämmelserna tillåter bara 110m2+Attefallstillbyggnad på 15 m2, så för varje kvadratmeter jag utökar uterummet måste huset minskas med motsvarande.Åsa Lund skrev:
Placering och utformning kan diskuteras, anledning till nuvarande utseende är dels för att södersolen ska träffa åtminstone en del av uterummet samtidigt som fönsterdörren ska mynna ut i uterummet. För att nyttja sjöutsikten maximalt borde uterummet kanske roteras så att långsidan hamnar mot väster, men då hamnar uterummet helt på norrsidan av huset. Jag är inte säker på vad som är bäst.
Ja, egentligen vill man ju ha både soffgrupp och matbord men det kanske får bli någon halvkompromiss. Ska rita på lite olika alternativ och se vad som blir bäst.A Alfons3301 skrev:
Här kommer en liten uppdatering.
Planlösningen är justerad sen förra inlägget, bl.a. har kök och sovrum bytt plats, en balkong har tillkommit ovanpå uterummet samt lite andra småjusteringar. Nu är vi nöjda och bygglovet är inlämnat!
Planlösningen är justerad sen förra inlägget, bl.a. har kök och sovrum bytt plats, en balkong har tillkommit ovanpå uterummet samt lite andra småjusteringar. Nu är vi nöjda och bygglovet är inlämnat!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
En radiator kan byggas ganska lågt. Vi har öppnat övervåningens fönster neråt så att nederkanten är bara 50 cm från golvet och radiatorn under är bytt till ett lågt med trippelpanel.G gullegrizen skrev:
Som det är ritat nu sitter underkant fönster 60 cm från golv, så det blir en lösning liknande det du beskriver.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Hur kommer det sig att ni kan bygga dörr till balkongen om takkupor inte är tillåtna?
Jag begriper inte vitsen med dessa skottgluggor ni har till badrum uppe och en del rum på nedervåningen. Är det en modegrej? Hade jag köpt huset någongång så hade jag öppnat upp ordentligt där. Jag vill inte sitta i ett mörkt badrum när jag har havstomt.
Jag begriper inte vitsen med dessa skottgluggor ni har till badrum uppe och en del rum på nedervåningen. Är det en modegrej? Hade jag köpt huset någongång så hade jag öppnat upp ordentligt där. Jag vill inte sitta i ett mörkt badrum när jag har havstomt.
Ser fint ut även om jag hade valt att inte ha öppet mellan övervåning och nedervåning (ljudstörningar och mycket förlorad yta), samt att ha balkongdörren från allrummet istället för sovrummet, så att fler kan använda den.