nanowire nanowire skrev:
Sågat vad som förhoppningsvis kommer bli golv (och annat) när det torkat och hyvlats. Det mesta 2”8”, hoppas det torkar till nästa sommar.
[bild] [bild] [bild]

En nära-döden-upplevelse att såga med gubbarna är det allt!
[video]
Är det nysågat som ligger upplagt?
Jag är verkligen ingen expert när det kommer till att torka virke, men jag har fått lära mig att alltid låta det ligga dragigt under tak några månader innan man lägger in det.
Det är en härlig känsla att få jobba från fällning till slutprodukt!
 
K kristofo skrev:
Vad är det som är tungt?
Tycker att det har sett så smart ut, så blir nyfiken på vad som är tungt.
Går det att köra med säckkärra istället för skottkärra?
Den manuella hanteringen. Alltså att lyfta upp spånbyttan och ställa den i skottkärran.

Denna gången var det betydligt tyngre än tidigare gånger, troligen för att mer av materialet i lådan var rent sågspån istället för hyvelspån, det känns som att det är mer kompakt.
 
K kristofo skrev:
Är det nysågat som ligger upplagt?
Jag är verkligen ingen expert när det kommer till att torka virke, men jag har fått lära mig att alltid låta det ligga dragigt under tak några månader innan man lägger in det.
Det är en härlig känsla att få jobba från fällning till slutprodukt!
Jo, och att såga på vintern när fukten i veden är lägst så detta blir tvärt emot på alla sätt men vi hade tyvärr inget annat val.
Det är torrt och luftigt och några grader varmare än yttertemp där det ligger på vinden. Har ströat med 1” och ungefär så mycket i avstånd mellan varje planka. Jag hoppas det ska räcka för att undvika mögel.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
bland får man chansa lite, verkligheten brukar hinna ikapp.
Jag har en del virke liggandes i ett uthus som känns lite fuktigt. Det är det som fanns, det går som det går.
Håller tummarna för dig!
Kan det vara poäng att ställa in en avfuktare?
 
K kristofo skrev:
bland får man chansa lite, verkligheten brukar hinna ikapp.
Jag har en del virke liggandes i ett uthus som känns lite fuktigt. Det är det som fanns, det går som det går.
Håller tummarna för dig!
Kan det vara poäng att ställa in en avfuktare?
Tack det samma!
Som jag förstår det behöver luftfuktigheten bara vara under punkten där mögelsporer kan börja växa, annars är det bara bra att det torkar lite långsamt. Också därför jag målat ändträt med latexfärg :)
 
siggebo siggebo skrev:
Hittade lite fritt utrymme på arbetsbänken för småpill.
Du har för lite grejer med andra ord. ;)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
P pero skrev:
Gjutit klack till växthus, 3,5 ton torr betong
[bild] [bild]
Hur lång tid tog det att gjuta, samt vad har du under? Står inför exakt samma projekt men funderar på att ställa lecan direkt på makadam med lite betong emellan bara...
 
nanowire nanowire skrev:
Tack det samma!
Som jag förstår det behöver luftfuktigheten bara vara under punkten där mögelsporer kan börja växa, annars är det bara bra att det torkar lite långsamt. Också därför jag målat ändträt med latexfärg :)
Är det en oisolerad vind? För i så fall kan du nog räkna med att luftfuktigheten kommer vara över punkten för mögeltillväxt under flera månader på senhöst->tidig vinter.
 
L lingonlingon skrev:
Hur lång tid tog det att gjuta, samt vad har du under? Står inför exakt samma projekt men funderar på att ställa lecan direkt på makadam med lite betong emellan bara...
L lingonlingon skrev:
Hur lång tid tog det att gjuta, samt vad har du under? Står inför exakt samma projekt men funderar på att ställa lecan direkt på makadam med lite betong emellan bara...
15 cm makadam på tunnaste stället, drygt dubbla på tjockaste (stenar gjorde att djupet varierar.
Avvägt i våg såklart.
Paddat ordentligt!

Klacken kanske 15 cm hög. (~2 kbm betong) - anpassad så att det lecan hamnar i marknivå vid dörr och så långt det går annars.
Blir sedan tegelmur.

Tog lite drygt 4 timmar att gjuta på två personer givet att allt material var framdukat.

Jag har följt tillverkarens anvisningar och tillämpat principen från lumpen sprängtjänst - utgå från sprängkortet och lägg på "lite till".

Jag hade inte lagt lecan rätt på makadamen.
 
V vectrex skrev:
Är det en oisolerad vind? För i så fall kan du nog räkna med att luftfuktigheten kommer vara över punkten för mögeltillväxt under flera månader på senhöst->tidig vinter.
Risken finns och om det vore min vind hemma skulle jag hålla med. Men detta är vinden i fritidshuset och det står tomt större delen av året, dvs ingen fukt genereras av människor och duschning. I nordvästra Jämtland är dessutom vintersäsongen lång och torr.
 
Ett snabbt kvällsprojekt; kabelsamlare av ett gammalt kopparrör. Röret hänger på en skruv i väggen, en bit najtråd genom två små hål i röret agerar hängare. Inte diskret men ändå så mycket bättre än en härva lösa sladdar på väggen.
Kopparrör och verktyg på en smutsig arbetsbänk i en verkstad, förberedelse för ett kabelsamlarprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör används för kabelhantering på en vägg bredvid en fläkt och en bröllopsbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Risken finns och om det vore min vind hemma skulle jag hålla med. Men detta är vinden i fritidshuset och det står tomt större delen av året, dvs ingen fukt genereras av människor och duschning. I nordvästra Jämtland är dessutom vintersäsongen lång och torr.
Duschningen tror jag knappast påverkar. Då har man nog större problem. Jag menade mer att utomhus RH brukar snitta över 90% under nov - jan. Men det gäller där jag bor (västkusten), Jämtland är betydligt bättre.
 
V vectrex skrev:
Duschningen tror jag knappast påverkar. Då har man nog större problem. Jag menade mer att utomhus RH brukar snitta över 90% under nov - jan. Men det gäller där jag bor (västkusten), Jämtland är betydligt bättre.
Haha, ja på bästkusten regnar det ibland har jag noterat :p
Gamla hus utan ångspärr mot vinden och där murstocken inte längre hålls varm genom kontinuerlig eldning får ofta mögelproblem på kallvinden. Just kombinationen av kall murstock och moderna familjer (vars beteende tydligen genererar mer ånga) har framhållits som förvärrande omständigheter.
 
nanowire nanowire skrev:
Haha, ja på bästkusten regnar det ibland har jag noterat :p
Det finns inget regn i Göteborg! Det finns bara stänk från havet!
 
siggebo siggebo skrev:
Det finns inget regn i Göteborg! Det finns bara stänk från havet!
Precis, regn trillar ju neråt och alla som någon gång vart på bästkusten måste ju noterat att allt vatten kommer rakt från sidan..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.