60 076 läst · 250 svar
60k läst
250 svar
Tråden om hetsen på Tradera
Funderar på en 3000 skena. Hoppar nog denna... https://www.tradera.com/item/302433/362440503/styrskena-festool-3000-2 Tradera är nog bra....ibland... https://www.mortenmaskin.com/festoo...r-upp-till-5000-mm/festool-styrskena-fs-30002
Tradera är oftast bättre för säljare än för köpare, sällan man ser några fynd längre och det blir ju bara mer företag med fast pris som är dyrare än att köpa det i vanlig affär direkt.
Sant, men ibland blir det bra. Jag köpte en fabriksny HKC cirkelsåg med skena för 6000 spänn, då var jag gladStefan N skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Nu har jag också handlat av "mediaochverktyg" och det var väl helt ok.. Snabb leverans, rätt vara, men fraktkostnaden är ju uppblåst. Jag betalade 45 spänn för oregistrerad frakt med posten, dvs frimärken, och han skriver ingenstans om att han tar betalt för förpackningsmaterial eller tiden det tar att gå till lådan.. Fick paketet (en sågklinga) skickad med 11:50 kr i frimärken och en konstig lapp...ullberg skrev:
Jag betalade till ett "vanligt privat svisch-nummer" men det kanske går att ha till enskilda firmor...
Du betalade väl exakt det som personen skrivit att du ska betala i annonsen.Dan_Johansson skrev:Nu har jag också handlat av "mediaochverktyg" och det var väl helt ok.. Snabb leverans, rätt vara, men fraktkostnaden är ju uppblåst. Jag betalade 45 spänn för oregistrerad frakt med posten, dvs frimärken, och han skriver ingenstans om att han tar betalt för förpackningsmaterial eller tiden det tar att gå till lådan.. Fick paketet (en sågklinga) skickad med 11:50 kr i frimärken och en konstig lapp...
Jag betalade till ett "vanligt privat svisch-nummer" men det kanske går att ha till enskilda firmor...
Inte mer och inte mindre.
Prova att köpa samlarmynt för värdet på myntet.
Fast det som står på lappen stämmer – gamla rabattfrimärken säljs till betydligt högre priser än den valör som är tryckt på dem, detta eftersom de fortfarande gäller utifrån den portotabell som är tryckt på dessa häften. Exempelvis gäller (mig veterligen) fortfarande fyra 35 år gamla rabattfrimärken med valören 1:40 som frankering för ett brev på upp till 1 kg, medan ett sådant märke fortfarande är giltig frankering för brev upp till 100g. Dessa märken betingar därför ett betydligt högre pris än 1:40 på marknaden idag.Dan_Johansson skrev:
Vilken kombination av vikt och storlek gör att det behövs 5 frimärken?
Sen verkar det konstigt att betala 10:- för ett frimärke och hävda att det är för att kunna skicka till en lägre kostnad? Ett frimärke i dag kostar väl 9:-?
Sen verkar det konstigt att betala 10:- för ett frimärke och hävda att det är för att kunna skicka till en lägre kostnad? Ett frimärke i dag kostar väl 9:-?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Mynt? Jag tycker bara det är lite konstigt att man sätter en fraktkostnad till 45 kronor, vilket låter lite lågt för ett skrymmande brev innehållande en 216mm sågklinga, och sen frankerar med 11:50 kr..A Alexn72 skrev:
Det är som sagt en annan portotabell för gamla rabattfrimärken, ex 1 märke för upp till 100 g, fyra för upp till 1000 g (att jämföra med två respektive fyra 9-kronorsmärken enligt dagens tabell).useless skrev:
Det paketet som skickades....useless skrev:
De frimärkena har speciella regler.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Jag vet ju att gamla frimärken gäller, men inte att de utgick från samma prislista som när de trycktes.. Har man lärt sig något nytt idag med!T TowaTei skrev:Fast det som står på lappen stämmer – gamla rabattfrimärken säljs till betydligt högre priser än den valör som är tryckt på dem, detta eftersom de fortfarande gäller utifrån den portotabell som är tryckt på dessa häften. Exempelvis gäller (mig veterligen) fortfarande fyra 35 år gamla rabattfrimärken med valören 1:40 som frankering för ett brev på upp till 1 kg, medan ett sådant märke fortfarande är giltig frankering för brev upp till 100g. Dessa märken betingar därför ett betydligt högre pris än 1:40 på marknaden idag.
Dan_Johansson skrev:
Observera att det endast gäller för sk rabattfrimärken. Övriga gäller för den valör som är tryckt för dem.
mer info finns här (obs att det är rabattfrimärken fram till 1991 som fungerar som ovan): https://häftessamlarna.se/wp-content/uploads/Rabattfrimärken.pdf
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Jag tror "mediaochverktyg" (förkortat "MOV") räknar med nån form av alternativkostnad... Han kunde sålt dem på tradera för 50 spänn, men använder dem för att skicka istället, och då blir det lite billigare...useless skrev:
Jag tycker mest det känns lite oseriöst, vad händer om paketet försvinner? MOV accepterar bara förskottsbetalning, och man kan ju undra hur pigga posten är på att leta efter paket som det fått betalt för att skicka för 30 år sen? Hade han accepterat betalning via klarna hade det ju löst sig självt...