Husägare
· Västra Götalands Län
· 116 inlägg
Så här bra blev det när jag skruvat fast blandaren.
Det saknas nån centimeter på båda.
Hur gör man i detta läget?
Sätter jag dit längre kopparrörs-bitar under kulventilerna, kanske "fallen" på PEX-rören från blandaren blir för snäva, eller? Det kanske blir att böja rör, eller helt enkelt anlita en rörmokare....
En kanske dum följdfråga: Går det att återanvända kulventilerna och kopplingarna som sitter längst ner på kopparrören ifall jag kopplar loss dem (byter klämringar och stödhylsor till nästa gång, såklart)?
Det saknas nån centimeter på båda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur gör man i detta läget?
Sätter jag dit längre kopparrörs-bitar under kulventilerna, kanske "fallen" på PEX-rören från blandaren blir för snäva, eller? Det kanske blir att böja rör, eller helt enkelt anlita en rörmokare....
En kanske dum följdfråga: Går det att återanvända kulventilerna och kopplingarna som sitter längst ner på kopparrören ifall jag kopplar loss dem (byter klämringar och stödhylsor till nästa gång, såklart)?
Vatten går dit du leder det, prova med att göra S-böjar på FLEX-slangarna, inga veck, mät hur långa bitarna ska vara och byt som sägs bitarna mellan prisolrören och ballofixarna, nya klämringar blir det nog både till ovan rakkopplingar och ballofixer , i övrigt återanvända
Husägare
· Västra Götalands Län
· 116 inlägg
Låter som en plan! Det är stödhylsa och klämring som gäller på båda ändarna av det nya röret, va? Där uppe vet jag, för där har jag kopplat själv. Där nere vet jag inte. Där nere är det en vatette 15-koppling.J jonaserik skrev:
Beror på vad du tar för rör, hårda kopparrör behövs ingen hylsa till , men kan användas ( hängslen och livrem ) , låt den nedre delen ( prisol ) på kopplingen vara kvar och skarva i en ny längre bit uppåt, blir 4 nya klämringar, muttrarna tas bort och används igen
Husägare
· Västra Götalands Län
· 116 inlägg
Shit, kopplade utan att tänka, som vanligt...J jonaserik skrev:
Längst ner satt det en förminskning 15->12.
Jag kopplade såhär: Prisol -> Rak koppling 15x15 -> förminskning -> kopparrör 12... vred till "klick" sen 1 varv till (enligt vatettes instruktioner)
Glömde stödhylsan (men röret är ju "kopparfärgat", betyder det inte att det är hårt?)...
Husägare
· Västra Götalands Län
· 116 inlägg
Den sidan har jag inte rört. Jag pratar bara om sidan med det nya kopparröret (på andra sidan prisolröret =)J jonaserik skrev:
Husägare
· Västra Götalands Län
· 116 inlägg
Såhär blev slutresultatet!
Vred, uppifrån och ner:
1 (Kulventlig ovansida): 1,25 varv efter "klick" (det är ett SOFT PEX-rör längst upp och det stod 2 varv på SOFT PEX-rör på vatettes instruktion, men det sitter som berget redan, så jag vågar helt enkelt inte dra åt hårdare) =/
2. (Kulventil nersida): 1,25 varv (enligt vatettes instruktion)
3. (Rak klämringskoppling ovansida): 1,25 varv efter "klick" (enligt vatettes instruktion)
4. (Rak klämringskoppling nersida): Inget (befintlig koppling)
Drog på vattnet och just nu läcker det inte i alla fall.
Om detta är helt rätt, så hoppas jag att det kan vara till hjälp ifall nån annan vill våga sig på att koppla vatten =)
Logga in
Skapa konto
Vred, uppifrån och ner:
1 (Kulventlig ovansida): 1,25 varv efter "klick" (det är ett SOFT PEX-rör längst upp och det stod 2 varv på SOFT PEX-rör på vatettes instruktion, men det sitter som berget redan, så jag vågar helt enkelt inte dra åt hårdare) =/
2. (Kulventil nersida): 1,25 varv (enligt vatettes instruktion)
3. (Rak klämringskoppling ovansida): 1,25 varv efter "klick" (enligt vatettes instruktion)
4. (Rak klämringskoppling nersida): Inget (befintlig koppling)
Drog på vattnet och just nu läcker det inte i alla fall.
Om detta är helt rätt, så hoppas jag att det kan vara till hjälp ifall nån annan vill våga sig på att koppla vatten =)
Husägare
· Västra Götalands Län
· 116 inlägg
Bra idé! Jag ska försöka. Det finns ju såna distanser man kan köpa till rörfästen. Sätter dem i väggen (på nåt sätt). Eller vänta, du kanske bara menade att sätta ihop rören med varandra med ett fäste, utan att fästa fästet i väggen?Demmpa skrev:
Husägare
· Västra Götalands Län
· 116 inlägg
Låter oerhört lugnande! =)J jonaserik skrev:
Jag var rätt nära att ge upp och ringa hit nån ett tag där, haha.
Nu ska jag sätta på blandaren! Behöver man dra på armaturfett på o-ringen på en ny blandare?
Annars är det väl bara att koppla in, antar jag.
Det står 5-8Nm åtdragning på blandarens fäste sen. Är det typ "till det sitter bra med en skiftnyckel, plus ränta"?
(Sorry för OT, förresten, men det är ju ganska relaterat...)