38 715 läst · 63 svar
39k läst
63 svar
Vilket/vilka är era bästa/sämsta verktyg?
Jag vet inte om jag har nått verktyg som är bäst, det beror ju på vad man ska göra för nånting. Men det som jag tror har sparat mest tid och underlättat på alla sätt är nog dyckertpuffran.
Det sämsta verktyget är nog stressen, då hjälper det inte med dom finaste och bästa verktygen i världen det blir ändå inte bra.
Det sämsta verktyget är nog stressen, då hjälper det inte med dom finaste och bästa verktygen i världen det blir ändå inte bra.
Dåliga verktyg:
* Stämjärn (sats) från Serva som inte tål kvistar utan att det far bitar ur eggen
Visst var det billigt men nog borde dom tåla trä ändå
* Vattenpass som inte är konsekventa.
* Billig vinkelhake som inte är 90°.
* Regelsökare från Bosch (blå) som inte är konsekvent
* Stämjärn (sats) från Serva som inte tål kvistar utan att det far bitar ur eggen
Visst var det billigt men nog borde dom tåla trä ändå
* Vattenpass som inte är konsekventa.
* Billig vinkelhake som inte är 90°.
* Regelsökare från Bosch (blå) som inte är konsekvent
Har inte hunnit skaffa mig så många verktyg ännu men...
Bästa Borrmaskin/skruvdragare Bosch GSR 12 V SD Professional.(fungerar helt perfekt)
Sämsta Slagborrmaskin Bosch PSB 500 RE (KÖP EN BLÅ!!! blir het,klen,redanm dags att lämna in för garanti efter 6mån)
Bästa Borrmaskin/skruvdragare Bosch GSR 12 V SD Professional.(fungerar helt perfekt)
Sämsta Slagborrmaskin Bosch PSB 500 RE (KÖP EN BLÅ!!! blir het,klen,redanm dags att lämna in för garanti efter 6mån)
Det är dagsnotering på vad som är bäst. Men just nu:Thiasvovve skrev:
Festool fräs (1010) med bräda
Festool cirkelsåg (75an) med bräda
Alto industridammsugare.
Wolfcraft engreppstving
Sämst:
Billig stickssåg
Näst sämst: halvbillig sticksåg.
Har ingen riktigt bra sticksåg, kanske är det ett verktyg jag skulle bli besviken på även om jag köpta boschs blåa fina. Med tiden kommer jag att veta.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
försökte laga den men funkade inte så jag kastade,har köpt en ny
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Favoritverktyg. Beroende på ändamål.
För grovrenovering är det absolut Hultafors bräckjärn 109 36" samt 109 20" för det mindre jobbet, Hultafors TS20XL och Hultafors snickaryxa, den mindre varianten.
Maskiner: Hitatchi DS18 DMR skruvdragare, bordssåg Bosch GTS 10, DeWalt gerkap 707, Festool sänksåg CS75 och DeWalt hyvel DW 768EB.
För grovrenovering är det absolut Hultafors bräckjärn 109 36" samt 109 20" för det mindre jobbet, Hultafors TS20XL och Hultafors snickaryxa, den mindre varianten.
Maskiner: Hitatchi DS18 DMR skruvdragare, bordssåg Bosch GTS 10, DeWalt gerkap 707, Festool sänksåg CS75 och DeWalt hyvel DW 768EB.
Mina oumbärliga favoriter:
1) Skruvdragare AEG BBS12KX (den med avtagbar chuck, samma som Milwaukee PDD12X) en riktig vän.
2) Röd Volvo 945
2,5) Min kamasa tools hylsnyckelsats
3) DW707 med DW sågbord, gillar egentligen inte DW men denna kombination funkar verkligen som den skall.
4) Bahco fogsvans, morakniv, Hultafors kofot, Metabo borrhammare, centimeterstock, vinkelhake, brytbladskniv, snickarpenna.
5) Tamoliner självnivellerande krysslaser, hur kan man leva utan en sådan
6) Min Limex cementblandare, billig och bra
Sämst:
B&D cirkelsåg, billig och stor... alltför stor den vägde nästan 6kg
Min vattenslangsnivåmätare från Hultafors, funkar bra i teorin men....ville liksom aldrig stabilisera sig.
Billig krysslaser som var helt sned
B&D linjelaser, vet ej varför jag köpte den
mvh
Steffe
1) Skruvdragare AEG BBS12KX (den med avtagbar chuck, samma som Milwaukee PDD12X) en riktig vän.
2) Röd Volvo 945
2,5) Min kamasa tools hylsnyckelsats
3) DW707 med DW sågbord, gillar egentligen inte DW men denna kombination funkar verkligen som den skall.
4) Bahco fogsvans, morakniv, Hultafors kofot, Metabo borrhammare, centimeterstock, vinkelhake, brytbladskniv, snickarpenna.
5) Tamoliner självnivellerande krysslaser, hur kan man leva utan en sådan
6) Min Limex cementblandare, billig och bra
Sämst:
B&D cirkelsåg, billig och stor... alltför stor den vägde nästan 6kg
Min vattenslangsnivåmätare från Hultafors, funkar bra i teorin men....ville liksom aldrig stabilisera sig.
Billig krysslaser som var helt sned
B&D linjelaser, vet ej varför jag köpte den
mvh
Steffe
Baserat på mina egna användningsområden, och dom maskiner jag provat.
Bästa Skruvdragare: Festool C12 / Hilti Sf125
Sämsta Skruvdragare: Bosch GST 12V.
Bästa Sticksåg: Festool ps300
Sämsta Sticksåg: Bosch gamla, fattar verkligen inte vad folk ser i den, helt värdelös maskin i mitt tycke. Trots detta äger jag en som jag sågar gips med.
Bästa handklinga: Festool ts55
Sämsta handklinga: Har inte testat överdrivet många men firmans gamla Protool är inte att leka med.
Bästa list/gerkap: Festool Sym70, helt överlägsen vid listning.
Sämsta list/gerkap: Dewalt borden......
Bästa Skruvdragare: Festool C12 / Hilti Sf125
Sämsta Skruvdragare: Bosch GST 12V.
Bästa Sticksåg: Festool ps300
Sämsta Sticksåg: Bosch gamla, fattar verkligen inte vad folk ser i den, helt värdelös maskin i mitt tycke. Trots detta äger jag en som jag sågar gips med.
Bästa handklinga: Festool ts55
Sämsta handklinga: Har inte testat överdrivet många men firmans gamla Protool är inte att leka med.
Bästa list/gerkap: Festool Sym70, helt överlägsen vid listning.
Sämsta list/gerkap: Dewalt borden......
Måste säga min skruvdragare.
Makita 6270. FIxar i stort sett alla moment utom de tyngsta. Gillar att skruva även om det är dyrare än spik.
Har nämligen en förmåga att köra på för fullt och blir då tvungen att göra om.
Makita 6270. FIxar i stort sett alla moment utom de tyngsta. Gillar att skruva även om det är dyrare än spik.
Har nämligen en förmåga att köra på för fullt och blir då tvungen att göra om.
Bäst: Hilti skruvdragare sf-121. Lätt å trogen arbetshäst
Sämst: Makita pytteskruvdragare 6722DW. Duger inte till nånting. Tur den bara kostade 399:-
Sen så måste min Bosch kap ger GCM 10 S få ett hedersomnämnande för väl utfört arbete oxå. Älskar den maskinen.
Sämst: Makita pytteskruvdragare 6722DW. Duger inte till nånting. Tur den bara kostade 399:-
Sen så måste min Bosch kap ger GCM 10 S få ett hedersomnämnande för väl utfört arbete oxå. Älskar den maskinen.
Bäst: Min Makita dragare 6227, den bara går och går (5år). En trotjänare som efter ett motorbyte på 300:- fortsätter att gå och gå med samma batterier sen den var ny. En viss avmattning märks på batterierna nu så jag planerar att köpa nya från staterna för nån ny dragare vill jag INTE ha.
Sämst: de verktyg som fanns på skamhyllan har jag slängt. Skulle vara cirkelsågen från B&D som var det sämsta jag hållit i och använt av cirkelsågar (undviker att röra dom där kina maskinerna på lågprisbutikerna, man vet aldrig vad man kan få av en sån beröring). B&Dn sålde jag och fick ett bra pris. Stackars kille som köpte den, hoppas han sålde den vidare och köpte något bättre.
Sämst: de verktyg som fanns på skamhyllan har jag slängt. Skulle vara cirkelsågen från B&D som var det sämsta jag hållit i och använt av cirkelsågar (undviker att röra dom där kina maskinerna på lågprisbutikerna, man vet aldrig vad man kan få av en sån beröring). B&Dn sålde jag och fick ett bra pris. Stackars kille som köpte den, hoppas han sålde den vidare och köpte något bättre.
Bästa, är utan tvekan kap o geringsågen från ELU, min är, om inte den första, så i vart fall en av dem 1984. Notera, anhållet i plast. Makinen går lika fint än idag. Även handöverfräsen från samma tid MOF 177 E.
Sämsta...jo det har varit alla vinkelsliparna från Harald, fick byta 4 gånger........
Sämsta...jo det har varit alla vinkelsliparna från Harald, fick byta 4 gånger........
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
Daniel_N skrev:Jag rekommenderar dig att skaffa ett riktigt bra borr (riktigt viktigt!), lämna tillbaka boschen och köpa en Bosch GBM 13 HRE Professional, tror den kuggkranschucken och maskinen kommer att passa dig mycket bättre än GSB 18-2 RE Professional, som har en snabbchuck. Vridet är dessutom rejält mycket bättre. Kom ihåg att backa försiktigt med maskinen när du drar upp den igen, och dra vinkelrätt upp ur hålet.
Som alternativ till boschen finns tex. Makita dp4003: [länk] Den har jag inte provat själv, men vet flera som är nöjda med den. Har för mig att någon på detta forum har sagt något om att den har en koppling för att förhindra kast, men hittar inte den posten nu, så jag kanske bara inbillar mig. Dessutom hittade jag inte något om någon koppling på makita.se . Men finns det en koppling hade jag hellre gått på makitan än boschen.
//Daniel
Gammal tråd men frågar ändå: skulle du rekommendera ett köp av bosch gbm 13 hre? Positiva erfarenheter?