7 987 läst · 9 svar
8k läst
9 svar
Vågar man köpa Dooria Kungsäter?
Hej!
Jag behöver köpa en ny innerdörr i gammal stil. Dooria Kungsäter 525 är den enda jag hittar som matchar mina gamla spegeldörrar. Dock när jag läser här på Byggahus verkar Dooria ha varierande kvalité på sina produkter. Dörrarna i fråga är ju rätt dyra så jag funderar på om man vågar köpa dessa. Någon som har erfarenheter av dessa dörrar?
//Johan
Jag behöver köpa en ny innerdörr i gammal stil. Dooria Kungsäter 525 är den enda jag hittar som matchar mina gamla spegeldörrar. Dock när jag läser här på Byggahus verkar Dooria ha varierande kvalité på sina produkter. Dörrarna i fråga är ju rätt dyra så jag funderar på om man vågar köpa dessa. Någon som har erfarenheter av dessa dörrar?
//Johan
Jag tror att det är sådana dörrar jag har i hela huset, men dom är ju inköpta för tio år sedan..... Någon dörr fick små sprickor i ramarna på speglarna när dom bott hos mig ett tag men detta reklamerade jag och fick ett nytt dörrblad. I övrigt har jag inget att anmärka på form eller funktion. Tyvärr säger väl detta ingenting om kvaliteten på dessa dörrar idag.
Nu har jag fått hem och monterat mina dörrar. Första intrycket är väldigt gediget. Dock lyckades jag köpa en ljuddämpad karm, dvs med gummilist. Får se hur det låter när bygget är klart.
Vad jag kan se är de vitare än standard 0502-Y. Det tycker jag iofs är bra men jag lär nog måla om en smyg.
Nu skall det bli spännande att se om de håller sig fina också.
//Johan
Vad jag kan se är de vitare än standard 0502-Y. Det tycker jag iofs är bra men jag lär nog måla om en smyg.
//Johan
Fortfarande nöjd med dörren?johel572 skrev:Nu har jag fått hem och monterat mina dörrar. Första intrycket är väldigt gediget. Dock lyckades jag köpa en ljuddämpad karm, dvs med gummilist. Får se hur det låter när bygget är klart.
//Johan
Vi har 5st Kungsäter (Dooria idag) modell 525 i vårt hus från 1969 och planerar nu på att sätta in en dörr till. Kul att samma modell finns att köpa 50 år efter att huset är byggt.
Oj var det fem år sedan jag köpte mina dörrar. Vart tar tiden vägen?
Jag är supernöjd med de dörrar jag köpte. De är lika fina och raka som när jag köpte dem.
Den ljuddämpade karmen var dock ingen höjdare då man får trycka lite för att öpnna och stänga ljudlöst.
Jag är supernöjd med de dörrar jag köpte. De är lika fina och raka som när jag köpte dem.
Den ljuddämpade karmen var dock ingen höjdare då man får trycka lite för att öpnna och stänga ljudlöst.
Tack för feedback. Ja, ljuddämpad karm känns lite som överkurs för oss. Kom du ihåg vad du fick betala för dörrblad och karm? Och var du köpte det?johel572 skrev:
Jag fick svar av K-Bygg igår:johel572 skrev:
"Swedoor som nu mera har övertagit Dooria/kungsäter gör inte just den 525 i kungsäter serien. Deras craft 05 ser lika dan ut så offererar den istället."
3500:- inkl karmpaket.