Husets form spelar in för energiåtgången. Det var utgångspunkten när Villa Äntligen i Gudö vid Tyresta nationalpark fick sin runda form.

Du kan läsa artikeln här: Runda energieffektiva Villa Äntligen

• Gilla
hordak
  • Laddar…
Vad har gått fel med taket? Pappen ser ju skrynklig ut..

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Vad har gått fel med taket? Pappen ser ju skrynklig ut..
Ja det där var min första tanke med. Det ska väl inte vara några luftbubblor alls? Och där verkar halva taket vara fel-lagt?

Med belastning på det där i ett par år så (snön kommer trycka bubblorna neråt) kommer det ju uppstå hål. Och därmed risk för läckage...

Det visar nog på ett av flera problem med att bygga runda hus. Taket är byggt i komplexa kurvor (eller snarare krökta ytor) så det var nog mycket svårt att lägga en oflexibel takpapp på ett bra sätt.

N
Kan någon förklara hur detta hänger ihop?

När ytterväggen är rund och inte har några hörn minimeras dess yta. Dessutom får man färre köldbryggor när man slipper hörnen som är svåra att göra täta.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
N Noun skrev:
Kan någon förklara hur detta hänger ihop?

När ytterväggen är rund och inte har några hörn minimeras dess yta. Dessutom får man färre köldbryggor när man slipper hörnen som är svåra att göra täta.
För samma innervolym har en cylinder mindre yta än en kub, så runda hus har en klar fördel där. Att det är svårt att täta hörnen tror jag mest är på grund av att reglar från båda väggarna måste mötas där - fler köldbryggor.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Å ena sidan så blir ytterväggsytan mindre för det runda huset. Det skiljer ca 12%. Men samtidigt så är det sjukt mycket svårare att inreda ett rum med böjda väggar på ett bra och effektivt sätt. Så jag vill nog hävda att en del av den minskade väggytan måste kompenseras med större boyta, för att få en likvärdig funktion på huset.

Så energibesparingen tror jag blir mikroskopisk.

Fast det kan ju vara cool med ett runt hus...

• Gilla
TobbeP och 9 till
  • Laddar…
N
H hapazard skrev:
För samma innervolym har en cylinder mindre yta än en kub, så runda hus har en klar fördel där. Att det är svårt att täta hörnen tror jag mest är på grund av att reglar från båda väggarna måste mötas där - fler köldbryggor.
Tack!

H hempularen skrev:
Å ena sidan så blir ytterväggsytan mindre för det runda huset. Det skiljer ca 12%. Men samtidigt så är det sjukt mycket svårare att inreda ett rum med böjda väggar på ett bra och effektivt sätt. Så jag vill nog hävda att en del av den minskade väggytan måste kompenseras med större boyta, för att få en likvärdig funktion på huset.

Så energibesparingen tror jag blir mikroskopisk.

Fast det kan ju vara cool med ett runt hus...

Ja, jag kan tänka mig att det mest effektiva är att "bryta" de invändiga hörnen, dvs, bygga ytterväggen standard 90 grader, men fasa av den invändigt till två 135och lägga extra isolering där. Då blir huset invändigt rundare. Kanske kunde man oftast bygga något skafferi eller förvaring med tät dörr i hörnen får att få den effekten.

Redigerat:
  • Gilla
severin
  • Laddar…
Cheesen
H hapazard skrev:
Ja, jag kan tänka mig att det mest effektiva är att "bryta" de invändiga hörnen, dvs, bygga ytterväggen standard 45 grader, men fasa av den invändigt till två 22.5 och lägga extra isolering där. Då blir huset invändigt rundare. Kanske kunde man oftast bygga något skafferi eller förvaring med tät dörr i hörnen får att få den effekten.
Har aldrig sett en knut i 45 graders vinkel....
22.5 grader brukar jag slipa knivarna till.. hur får man till den knuten?

Cheesen Cheesen skrev:
Har aldrig sett en knut i 45 graders vinkel....
22.5 grader brukar jag slipa knivarna till.. hur får man till den knuten?
:p Redigerat...

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
H hapazard skrev:
:p Redigerat...
Hoppas du menar två knutar i 135 grader... 45 är oerhört spetsigt.

Cheesen Cheesen skrev:
Hoppas du menar två knutar i 135 grader... 45 är oerhört spetsigt.
Tja, det beror ju på vilket plan du utgår från, men du har rätt, jag har otur med tanken idag :)

Jag känner en som byggt om ett vattentorn till lägenhet. Den behöver kopiösa mängder energi för att värmas trots att den är rund.

Ja, den är jobbig att möblera också.

• Gilla
KriZomb och 1 till
  • Laddar…
F
Får säga att dom har en ovanlig smak när det gäller tapeter

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.