6 183 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Runda energieffektiva Villa Äntligen
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 118 inlägg
Husets form spelar in för energiåtgången. Det var utgångspunkten när Villa Äntligen i Gudö vid Tyresta nationalpark fick sin runda form.
Du kan läsa artikeln här: Runda energieffektiva Villa Äntligen
Du kan läsa artikeln här: Runda energieffektiva Villa Äntligen
Ja det där var min första tanke med. Det ska väl inte vara några luftbubblor alls? Och där verkar halva taket vara fel-lagt?A arowe17 skrev:
Med belastning på det där i ett par år så (snön kommer trycka bubblorna neråt) kommer det ju uppstå hål. Och därmed risk för läckage...
För samma innervolym har en cylinder mindre yta än en kub, så runda hus har en klar fördel där. Att det är svårt att täta hörnen tror jag mest är på grund av att reglar från båda väggarna måste mötas där - fler köldbryggor.N Noun skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 375 inlägg
Å ena sidan så blir ytterväggsytan mindre för det runda huset. Det skiljer ca 12%. Men samtidigt så är det sjukt mycket svårare att inreda ett rum med böjda väggar på ett bra och effektivt sätt. Så jag vill nog hävda att en del av den minskade väggytan måste kompenseras med större boyta, för att få en likvärdig funktion på huset.
Så energibesparingen tror jag blir mikroskopisk.
Fast det kan ju vara cool med ett runt hus...
H hempularen skrev:Å ena sidan så blir ytterväggsytan mindre för det runda huset. Det skiljer ca 12%. Men samtidigt så är det sjukt mycket svårare att inreda ett rum med böjda väggar på ett bra och effektivt sätt. Så jag vill nog hävda att en del av den minskade väggytan måste kompenseras med större boyta, för att få en likvärdig funktion på huset.
Ja, jag kan tänka mig att det mest effektiva är att "bryta" de invändiga hörnen, dvs, bygga ytterväggen standard 90 grader, men fasa av den invändigt till två 135och lägga extra isolering där. Då blir huset invändigt rundare. Kanske kunde man oftast bygga något skafferi eller förvaring med tät dörr i hörnen får att få den effekten.
Redigerat:
Har aldrig sett en knut i 45 graders vinkel....H hapazard skrev:Ja, jag kan tänka mig att det mest effektiva är att "bryta" de invändiga hörnen, dvs, bygga ytterväggen standard 45 grader, men fasa av den invändigt till två 22.5 och lägga extra isolering där. Då blir huset invändigt rundare. Kanske kunde man oftast bygga något skafferi eller förvaring med tät dörr i hörnen får att få den effekten.
22.5 grader brukar jag slipa knivarna till.. hur får man till den knuten?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag känner en som byggt om ett vattentorn till lägenhet. Den behöver kopiösa mängder energi för att värmas trots att den är rund.
Ja, den är jobbig att möblera också.
Ja, den är jobbig att möblera också.