Jag hade tänkt börja isolera gavlarna på den oinredda övervåningen på vårt Älvsbyhus modell Höner. Blir lite fundersam över instruktionerna som Älvsbyhus skickar med då det skiljer väldigt mycket i isoleringstjocklek mellan de två gavelväggarna (se bilder). 95+95+120+45 på ena sidan och endast 95+120 på andra. Vad kan det finnas för anledning till detta?
Förstår att 45 mm isoleringen är för el och vattendragning på varma sidan ångspärren, och det tänkte jag såklart ha på båda gavlar. Lite konstigt att det bara är på ena sidan i instruktionerna? Tacksam för lite hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att 45 mm isoleringen är för el och vattendragning på varma sidan ångspärren, och det tänkte jag såklart ha på båda gavlar. Lite konstigt att det bara är på ena sidan i instruktionerna? Tacksam för lite hjälp!
Jag tror att det är för hålen som är förberedda för att dra vattenrör i från tvättstugan ska hamna i väggen på övervåningen (den tjockare väggen).
Jag gjorde båda gavlarna tjocka..
/Markus
Jag gjorde båda gavlarna tjocka..
/Markus
Ja precis, men det förklarar ju bara 45 mm isoleringen innanför ångspärren, som jag ju även nämnde i mitt inlägg. Den ska ju dessutom ha 95 mm extra isolering utöver det jämfört med andra gaveln...Mahognymarkus skrev:
Bästa svaret
Jo men rören kommer upp genom golvet utanför väggen om den är tunnare....
Jo man måste kapa upp i golvet.
Jag borrade med en lång borr underifrån för att se vart jag skulle kapa...
Jag borrade med en lång borr underifrån för att se vart jag skulle kapa...