1 750 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Komplementbyggnad nära väg
Hej!
Vi skulle av lite olika anledningar vilja bygga ett garage som skulle behöva hamna närmare än 4,5 meter från
en samfälld väg.
Vi ligger utanför detaljplan, områdesbestämmelser och sammanhängd bebyggelse och vi äger marken vägen går på.
Men jag hittade den här skrivelsen hos boverket:
"Väg utanför detaljplanerat område som är tillgänglig för allmänheten
I domen som gällde väg konstaterade MÖD att ingen kan representera alla som har ett berättigat intresse av att använda en väg. Det finns därmed ingen som kan lämna ett medgivande nära en väg utanför detaljplanerat område. Domstolen konstaterade att detta gäller oavsett vem som äger marken. Enligt Boverkets uppfattning borde det främst gälla vägar som är tillgängliga för allmänheten. Exempel på vägar som ska vara tillgängliga för allmänheten är sådana vägar som får statsbidrag. (MÖD 2013-06-07 mål nr P 105-13)"
Är det någon som har erfarenhet av något liknande?
Behövs grannmedgivande från samfälligheten även fast vi äger marken vägen går på?
Infart i garaget kommer inte ske från vägen utan från våran infart.
//Charlie
Vi skulle av lite olika anledningar vilja bygga ett garage som skulle behöva hamna närmare än 4,5 meter från
en samfälld väg.
Vi ligger utanför detaljplan, områdesbestämmelser och sammanhängd bebyggelse och vi äger marken vägen går på.
Men jag hittade den här skrivelsen hos boverket:
"Väg utanför detaljplanerat område som är tillgänglig för allmänheten
I domen som gällde väg konstaterade MÖD att ingen kan representera alla som har ett berättigat intresse av att använda en väg. Det finns därmed ingen som kan lämna ett medgivande nära en väg utanför detaljplanerat område. Domstolen konstaterade att detta gäller oavsett vem som äger marken. Enligt Boverkets uppfattning borde det främst gälla vägar som är tillgängliga för allmänheten. Exempel på vägar som ska vara tillgängliga för allmänheten är sådana vägar som får statsbidrag. (MÖD 2013-06-07 mål nr P 105-13)"
Är det någon som har erfarenhet av något liknande?
Behövs grannmedgivande från samfälligheten även fast vi äger marken vägen går på?
Infart i garaget kommer inte ske från vägen utan från våran infart.
//Charlie
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Om vägen inte lyfter stadsbidrag då är den inte allmän, då torde det räcka med medgivande från föreningen. Men jag har ingen erfarenhet av ärendet så min bedömning är inte fläsktung
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 30 inlägg
Är det nån typ av vägförening, tex gemensamhetsanläggning, så kan styrelsen tillfrågas om de tycker sikten fortfarande är tillräckligt bra om du bygger garaget nära vägen. Men jag antar att du lämnar vägområdet ifred (körbana+diken+slänter) så ev förening fortfarande kan sköta det de ska sköta. Jag gillar sunt förnuft, kan personbilar, brandbilar, skördetröskor, lastbilar, båtsläp, skogsmaskiner eller vad som nu brukar köra på vägen komma fram och ha god sikt hela tiden så brukar det funka.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Nej, om det gäller en allmän väg (jag vet inte om en sådan här privat väg räknas som allmän), så är enda sättet att få bygga en bygglovsfri byggnad (friggebod, attefallshus) att få ett explicit godkännande från alla som kan använda vägen, alltså sveriges samtliga invånare.
Därmed så kan man inte få ett grannegodkännande som behövs för en bygglovsfri byggnad nära en gräns, om gränsen är mot en allmän väg.
Däremot så kan du söka bygglov, då krävs inget godkännande från någon. Kommunen måste visserligen tillfråga nära grannar innan du får lov, men de kan bevilja lovet oavsett vad grannarna säger.
Därmed så kan man inte få ett grannegodkännande som behövs för en bygglovsfri byggnad nära en gräns, om gränsen är mot en allmän väg.
Däremot så kan du söka bygglov, då krävs inget godkännande från någon. Kommunen måste visserligen tillfråga nära grannar innan du får lov, men de kan bevilja lovet oavsett vad grannarna säger.