X xLnT skrev:
Man borde ju skriva ut vad anläggningen kan klara av att producera (vilket då blir 12kW), inte vad effekten av solcellerna är imo.
Vad händer då solcellerna faktiskt levererar mer än vad invertern klarar av att hantera? Blir det överskottsvärme i panelerna?
På en anläggning så har man ju BMS, MPPT och regulatorer som styr allt, så det ska inte vara någon fara.
 
Vad ska inte vara någon fara?
 
Att det blir för mycket ström för vad anläggningen klarar av, menar jag.
Sen finns det såklart en gräns, men vart den går och hur mycket man kan överdimensionera solcellerna kontra inverter vet jag inte.
Men det finns system som håller koll på alla olika parametrar och anpassar effekten efter rådande omständigheter iaf :)
Det bör finnas ska väl sägas, regulatorer och BMS är ju inte inbyggt alla gånger.
 
Jag tänker att 5kw är väl ändå ganska mycket energi.
Dessa måste väl bli värme eller? Vad händer med energin panelerna genererar som inte kan tas om hand av invertern?
För solcellerna fortsätter ju att producera energi.
 
Nej 5kW är inte någon energi alls. Det är effekt.

Om effekten inte tas ut från panelen blir den lite varmare, men det är marginellt. 100% av instrålningen blir värme i stället för drygt 80%
 
  • Gilla
Edvuld och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej 5kW är inte någon energi alls. Det är effekt.

Om effekten inte tas ut från panelen blir den lite varmare, men det är marginellt. 100% av instrålningen blir värme i stället för drygt 80%
Så då finns det inga risker med att överdimensionera panelerna kontra invertern?
 
Nej, panelerna klarar av att vara obelastade. Invertern måste klara av att hantera den ström och spänning som panelerna kan leverera.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Så då finns det inga risker med att överdimensionera panelerna kontra invertern?
En fördel är snarare att man producerar mer alla andra dagar.
Totalt sett är det bättre.
Ett vanligt spänningsområde för invertern är 300-800v och så länge som tomgångsspänningen ligger inom detta så är det lugnt. Oavsett om man har 1kw eller 20kw.
 
C
X xLnT skrev:
Det är inte min plats att avgöra när du ska känna ångest över vårt klimat.
Om du själv producerar (och använder) den energi ditt hushåll behöver så bidrar du inte till något behov av import.
Fast det stämmer väl inte när produktionen och konsumtionen inte sammanfaller i tiden? Det är ju ingen off-grid-anläggning så jag utgår ifrån att deras definition av självförsörjning bygger på att årsproduktionen är >= årskonsumtionen. Men de värmer väl inte huset med solcellerna på vintern?
Och behovet av import har väl inte så jättestor koppling till hur stor produktionen varit tidigare under året?

En annan sak jag funderar på är att man i artikeln pratar om att de kan välja om de skall sälja elen som produceras eller använda den själva. Hur funkar det rent praktiskt?
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast det stämmer väl inte när produktionen och konsumtionen inte sammanfaller i tiden? Det är ju ingen off-grid-anläggning så jag utgår ifrån att deras definition av självförsörjning bygger på att årsproduktionen är >= årskonsumtionen. Men de värmer väl inte huset med solcellerna på vintern?
Och behovet av import har väl inte så jättestor koppling till hur stor produktionen varit tidigare under året?

En annan sak jag funderar på är att man i artikeln pratar om att de kan välja om de skall sälja elen som produceras eller använda den själva. Hur funkar det rent praktiskt?
Det stämmer om du lagrar energin och säljer överskottet.
Jag vet inte riktigt vad det är du undrar över, men rent praktiskt så kan de ju bestämma i vilken ordning energin från solcellerna ska användas. Ska batteribanken laddas, finns det utrustning lokalt som vill ha effekt, osv.
 
C
X xLnT skrev:
Det stämmer om du lagrar energin och säljer överskottet.
Hur menar du? Menar du att deras 12 kWh batterier skulle räcka för att klara hela vintersäsongen?

Jag vet inte riktigt vad det är du undrar över, men rent praktiskt så kan de ju bestämma i vilken ordning energin från solcellerna ska användas. Ska batteribanken laddas, finns det utrustning lokalt som vill ha effekt, osv.
Det är säkert en dum fråga, men min bild av en hushålls-solcellsanläggning är att man alltid i första hand använder den producerade energin i den lokala anläggningen. Blir det sedan ett produktionsöverskott tickar utgående mätare på och man säljer, blir det ett underskott tickar ingående mätare och då köper man.

Men av artikeln förstår jag att man istället, om man vill, kan sälja hela produktionen, och sedan låta huset ticka på från elnätet som vanligt. Och att man tjänar på det eftersom man får bättre betalt för produktionen än vad inköpt el kostar. Men då lurar man ju bara systemet, eftersom produktionen går ut i samma lokalnät man köper elen ifrån. Är det så det fungerar?
 
useless useless skrev:
Vad har anläggningen kostat och hur mycket pengar sparar den in per år?



"Investerade i en 17 kWh solcellsanläggning"

Jag hoppas den är på 17 kW. Annars skulle den varit förbrukad efter första året...
Eller första dygnet..
 
C cpalm skrev:
Hur menar du? Menar du att deras 12 kWh batterier skulle räcka för att klara hela vintersäsongen?


Det är säkert en dum fråga, men min bild av en hushålls-solcellsanläggning är att man alltid i första hand använder den producerade energin i den lokala anläggningen. Blir det sedan ett produktionsöverskott tickar utgående mätare på och man säljer, blir det ett underskott tickar ingående mätare och då köper man.

Men av artikeln förstår jag att man istället, om man vill, kan sälja hela produktionen, och sedan låta huset ticka på från elnätet som vanligt. Och att man tjänar på det eftersom man får bättre betalt för produktionen än vad inköpt el kostar. Men då lurar man ju bara systemet, eftersom produktionen går ut i samma lokalnät man köper elen ifrån. Är det så det fungerar?
Om du läst vad jag skrivit så har jag inte tagit artikeln som exempel. Jag har bara skrivit hur man kan göra.
Det finna många olika anledningar att producera el mha solceller.
 
C
X xLnT skrev:
Om du läst vad jag skrivit så har jag inte tagit artikeln som exempel. Jag har bara skrivit hur man kan göra.
Det finna många olika anledningar att producera el mha solceller.
Ja, men du svarar på mina frågor som handlar om anläggningen som beskrivs i artikeln, vilket för övrigt är ämnet för tråden, så låt oss hålla oss till denna anläggning.
 
Vi har också 100% eldrivet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.