3 488 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Nockbalk i garge
Sida 1 av 2
Hej
Försöker få till mer takhöjd i mitt garage för att kunna installera en billyft.
Har kollar på olika ombyggnationer av takstolar men kommit fram till att det skulle bli bäst med en nockbalk.
Har fått bra pris på en HEB240 balk och undrar nu om någon kan svara på om det skulle funka.
Bifogar dimensioner på garaget
De som inte syns i ritningen är att takstol 1,2,3 samt 9 kommer att vara av sadeltakstols modell
Försöker få till mer takhöjd i mitt garage för att kunna installera en billyft.
Har kollar på olika ombyggnationer av takstolar men kommit fram till att det skulle bli bäst med en nockbalk.
Har fått bra pris på en HEB240 balk och undrar nu om någon kan svara på om det skulle funka.
Bifogar dimensioner på garaget
De som inte syns i ritningen är att takstol 1,2,3 samt 9 kommer att vara av sadeltakstols modell
Inget tvärsnitt av limträ... Sen minskar lasten på balken när takstol 2&3 är av sadeltakstyp vilket beräkningen inte tar hänsyn till.Tomture61 skrev:
Jag har själv ett garage med ungefär samma dimensioner och funderar också på nockbalk så är nyfiken på vilken dimension som krävs om man använder stålbalk.
Som McNulty skriver så är funderingen om de finns något stålbalk som klarar detta
Ja takstolen är en fackverkskonstruktion och måste beräknas. Överramen kommer att få markant högre belastning, den kan också vara skarvad vilket inte kommer att funka. En konstruktör måste ta ansvar för helheten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Detta är ett bra exempel på en situation där man inte får snöa in sig för tidigt på tekniska lösningar. Risken är då stor att det blir väldigt omfattande och dyrt. Det bästa är om den nödvändiga volymen kan skapas utanför den befintliga. Går inte det kanske man kan lyfta taket, som en takkupa, på en begränsad sträcka. Det gäller att tänka utanför boxen.
Utan att ha någon riktig erfarenhet av detta så låter det ju mycket jobbigare att bygga takkupor...
Skulle man inte kunna klä in den tredje takstolen med skivor på båda sidor så att den i princip blir en trekantig lättbalk och bära av limträbalken med den. (Självklart också bära upp takstolen med pelare vid båda väggarna)
Med ytterligare en pelare på det avståndet hade man ju klarat sig med limträ.
Skulle man inte kunna klä in den tredje takstolen med skivor på båda sidor så att den i princip blir en trekantig lättbalk och bära av limträbalken med den. (Självklart också bära upp takstolen med pelare vid båda väggarna)
Med ytterligare en pelare på det avståndet hade man ju klarat sig med limträ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mitt inlägg var i första hand en uppmaning till att tänka ut en lösning där ytan med extra takhöjd begränsas. Det gäller då att bilen också kan ta sig till den platsen.
Ja de blir till att kontakta en konstruktör i veckan, som sagt tråkigt att får taket i huvudet.
Är det någon som här som har ökat takhöjden på något (eller samma) sätt?
Är det någon som här som har ökat takhöjden på något (eller samma) sätt?
Jag håller på med liknande projekt. 10m långt och 8,1m bredd, och vill inte ha någon stolpe inne. har varit i kontakt med bygghandel som tittat på det och hört med takstols tillverkare och det värkar vara jäkligt svårt att lösa det.
nästan så man blir dumförklarad bara av att ställa frågan har jag fått en känsla av.
Den magiska gränsen verkar vara 8m fribärande där över blir det problem.
Just nu är jag inne på att bygga med en form av stål stomme som jag bygger in sedan.
nästan så man blir dumförklarad bara av att ställa frågan har jag fått en känsla av.
Den magiska gränsen verkar vara 8m fribärande där över blir det problem.
Just nu är jag inne på att bygga med en form av stål stomme som jag bygger in sedan.