Lucky2015
Någon som vet vad man kan göra om några stockar rört på sig i en timmerstuga?

• Inre hörn av en timmerstuga med stockar som visar tecken på att ha rört sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Klart man kan, men vad är det som har hänt här? Du har ett väldigt grundläggande problem med passningen i knutarna.

Det ser ut som färdigsågat modernt timmer och knutarna är säkert luftigt tilltagna för att det ska vara lätt att stapla upp väggarna.
Sen gissar jag att de stockarna som är vridna har krymt mer än de i den mötande väggen så att dom hänger lite i luften.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…

Bästa svaret

M
Det där ser ju väldigt märkligt ut. Extremt dålig passform mellan stockarna och det ser ut att vara riktigt glest i knutarna. Detta sammantaget har gett stockarna alldeles för stor rörelsemån.

Man kan sätta järn på varje sida om stockarna och räta upp stockarna genom att skruva gängstänger igenom dem, men problemet kommer återuppstå igen om man inte löser grundproblemet. Hur man ska göra det vet jag faktiskt inte riktigt, vi får hoppas att någon av timmerrävarna hittar tråden!

Går det med sneda dymlingar ? @heimlaga

Lucky2015
Lite mer information:

Plintarna som stugan står på har gett med sig så den står inte rakt. Kanske detta orsakat att delarna rört sig?

Stugan ska lyftas och läggas plant men blir väldigt fundersam när stockarna rört sig sådär och min tanke är då att det kan skada byggnaden eller förvärra felet.

Skulle verkligen behöva fler tips på hur jag ska få till stockarna och andra tips för att få ordning och reda på dilemmat :)

Lucky2015
M Marcussjogren skrev:
Det där ser ju väldigt märkligt ut. Extremt dålig passform mellan stockarna och det ser ut att vara riktigt glest i knutarna. Detta sammantaget har gett stockarna alldeles för stor rörelsemån.

Man kan sätta järn på varje sida om stockarna och räta upp stockarna genom att skruva gängstänger igenom dem, men problemet kommer återuppstå igen om man inte löser grundproblemet. Hur man ska göra det vet jag faktiskt inte riktigt, vi får hoppas att någon av timmerrävarna hittar tråden!
Skulle du kunna förklara närmare hur du menar att man ska göra. Försöker förstå mig på det där men går bet. Jag tror att orsaken var att stugan inte stod rakt men det är nu nya plintar och den den står rakt. Men hade så gärna velat dra till stockarna så de blir som de ska.

M
Det låter väl troligt att stockarna har påverkat iaf när huset har sjunkit.

Jag har själv aldrig utfört det, bara läst om det. Men det jag läst så tar man lämpligt starka järn, vet inte om 3-5mm kanske är lagom.
Man monterar ett järn på varje sida om stockarnas sidor. Man borrar sedan genom både järn och stock, monterar sedan grova gängstänger med mutter på var sida.
Ju mer man drar åt muttrarna, desto mer kommer stockarna tryckas ihop och flytta på sig. Dock lär man behöva en del känsla för vilket mutterpar man ska dra åt för att det ska bli rakt och fint.

Problem två börjar när det är rakt, dvs att få stockarna att förbli raka.

Gissningsvis så får man låta järnen sitta kvar, eller så får man göra en gåt och sätta in ett svärd i ändträt.
Dvs, man fäller in en 45x45mm regel som löper genom änden på alla stockar.

Man bör dock notera att det finns en del ”om och men” när man rätar upp stockar. Om stockar från tak eller övervåning har hängt med ner så kan det kräva att man stompar upp dessa till rätt höjd innan stockarna går att räta. Som ett exempel.

Det kan vara så att det är lämplig att ta in någon som är kunnig inom timmerbyggnation för att få detta riktigt bra.

Sneda dymlingar kan säkert fungera, som nämnts tidigare, men utfallet känns riskabelt då dymlingen kan följa med om timret börjar röra sig igen.
Dymlingar har ingen jättebra styrka i längsled utan är främst tänkt att bära sidokrafter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.