Jag river gamla tapeter och kakel i min lägenhet och undrar om det finns asbest i någon av dem.

Renoveringsarbete med borttagning av kakel, synligt lim samt skadade tapetlager på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg med delvis bortriven tapet, exponerat murbruk och kakelfix, fråga om asbestinnehåll.
Skapa konto

En vägg med skadade, avrivna tapeter nära ett fönster, exponerar underliggande lager och murbruk.
Skapa konto

En närbild av ett hörn med delvis bortriven tapet och exponerat, sprött underliggande material som kan vara asbesthaltigt.
Skapa konto

Är det någon som har ett bra öga för det här? Brukar kakelfix och murbruk med asbest i se ut på ett speciellt sätt? Finns det något sätt jag kan testa om det finns asbest utan att lämna in materialen på analys?

Tacksam för svar!

BirgitS
Ludvig Eskilsson Ludvig Eskilsson skrev:
Brukar kakelfix och murbruk med asbest i se ut på ett speciellt sätt?
Nej

Ludvig Eskilsson Ludvig Eskilsson skrev:
Finns det något sätt jag kan testa om det finns asbest utan att lämna in materialen på analys?
Asbest brinner inte men det är ju inte så lätt att testa när det gäller t.ex. kakelfix.

Ett bra sätt är att ta kontakt med styrelsen för troligen är du inte den första som renoverar en av lägenheterna i föreningen.

• Gilla
Ludvig Eskilsson
  • Laddar…
Analys ger svaret. Fix brukar innehålla fiberförstärkning så även om man ser fibrer sticka ut är det inte säkert att det är just A.
Sannolikheten är stor om det är kaklat mellan 50- och början av 70-talet.

• Gilla
Ludvig Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.