H Hjulius skrev:
Chauffören fick en trevlig överraskning i morse när han kopplade ur släpet :D
[bild]
Nä dra mig på en liten vagn! Eller stor...

blackarrow blackarrow skrev:
Den som skickar ett paket sätter TTL.
Ping visar TTL från svaret som alltså andra sidan satte när den skickade paket tillbaka till ping.
Vill man testa antalet hopp till en server med ping kan man sätta TTL med -i
[bild]
Av TTL i svaret kan man lista ut hopp och OS...

Om det är något som är roligt här så är det väl att trots man fått "TTL Expired in transit" så har man 0% lost packet för andra sidan sänder ju ett ICMP-svaret "jag slängde paketet" med sin TTL...
Ja, du kan själv sätta en begränsning på hur många hopp som tillåts i ditt kommando, men det var ju inte det frågan gällde och i ditt eget exempel med -i 15 har du TTL=52 i svaren...

N Nyikåk skrev:
Ja, du kan själv sätta en begränsning på hur många hopp som tillåts i ditt kommando, men det var ju inte det frågan gällde och i ditt eget exempel med -i 15 har du TTL=52 i svaren...
Det här inlägget var ju så seriöst och allvarligt, att det var ett riktigt skämt att det postades i humorhörnan ;)

Om det tar väldigt lång tid för paketen att komma tillbaka, kan man ta ett glas, då ett så kallat ping-vin.

• Gilla
Lillafrun och 1 till
  • Laddar…
harry73
kashieda kashieda skrev:
Om det tar väldigt lång tid för paketen att komma tillbaka,
Då var det postnord

• Gilla
Nefrums och 1 till
  • Laddar…
Får inget svar när jag ping:ar hemma. Måste man kanske ha Windows home?
Hoppet är det sista som överger en..

Jag tycker inte vi ska vara elaka mot PostNord.
De har just ingått ett lukrativt avtal med Svensk Kärnbränslehantering som ska nyttja PostNords logistiksystem för att få det utbrända kärnbränslet att försvinna spårlöst...

• Gilla
  • Haha
matsivk och 22 till
  • Laddar…
BMW-bilens instrumentbräda med en tänd grön pil och ratten, fråga om varningsljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 37 till
  • Laddar…
NO. Just press The horny Button on The left.

Naturligtvis tragisk händelse, men det blir ändå lite göteborgsk humor över rubriksättningarna:

Skärmdump av nyhetsrubriker på Göteborgs-Postens webbplats med omcirklande av rubrik om man knivskuren.
Skapa konto

Inne i artikeln:
Skärmdump av Göteborgs-Postens nyhetsartikel med rubriken "Man knivskuren i Svartedalen".
Skapa konto

• Haha
BiFuel
  • Laddar…
Blev han knivskuren i rumpan eller i svartedalen? Eller är det samma sak på götlabörgska?

• Haha
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
...i vilket fall som helst, märkligt ordval (rumpan). Ungefär som när man skrev om de två flygplanen med samma motorproblem häromdagen, en motor ”strulade”. Vad är det för en obildad tomte som skriver ”strulade” i en TT-notis?

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
... Vad är det för en obildad tomte som skriver ”strulade” i en TT-notis?
Antagligen samma person som skriver ”grävskopa” och ”ångvält” när man menar ”grävmaskin” och ”vält”....... dvs en s.k journalist......

• Gilla
Gnor och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...i vilket fall som helst, märkligt ordval (rumpan). Ungefär som när man skrev om de två flygplanen med samma motorproblem häromdagen, en motor ”strulade”. Vad är det för en obildad tomte som skriver ”strulade” i en TT-notis?
Har du sett någon vettig artikel från TT med något tekniskt innehåll?

D Daniel 109 skrev:
Har du sett någon vettig artikel från TT med något tekniskt innehåll?
Oklart, men ordet ”strulade” har jag aldrig sett användas om krånglande teknik i svensk press.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.