5 078 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Skafferiventilation med FTX?
Sida 1 av 2
Allvetare
· Östergötland
· 4 102 inlägg
Hej kära ventilationsexperter!
Vi håller på och bygger ett nytt hus i gammal stil och planerar att ha FTX-ventilation. Dock har vi även önskemål om att ha ett "svalt" skafferi i köket. I gamla hus var det ju enkelt med en ventil i fasaden men misstänker att detta skulle ställa till det för ventilation i övrigt. Går det att lösa?
/Styrman
Vi håller på och bygger ett nytt hus i gammal stil och planerar att ha FTX-ventilation. Dock har vi även önskemål om att ha ett "svalt" skafferi i köket. I gamla hus var det ju enkelt med en ventil i fasaden men misstänker att detta skulle ställa till det för ventilation i övrigt. Går det att lösa?
/Styrman
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
I gamla hus var det en fasadventil och skafferidörren var tät så att kylan innanför inte skulle läcka ut annat än när man öppnade dörren. Om du har en tät skafferidörr så ska ju inte en ventil i skafferiet påverka ventilationen i huset.
Allvetare
· Östergötland
· 4 102 inlägg
Jag har tänkt lite likadant. Samtidigt har vi en väldigt fin spegeldörr, gissningsvis från början av 1900-talet, som vi skulle vilja återanvända till skafferiet. Kanske kan vara problem att få det tätt med denna?BirgitS skrev:
Redigerat:
Du får väl sätta lister på dörren eller på något annat sätt få den tät. Som BirgitS säger så är vitsen med en skafferidörr att den är tät, annars får du drag. Speciellt illa blir det om du har FTX eftersom man vanligen dimensionerar med ett litet undertryck i huset.
Tänk på att du ska ha både till- och frånluftsventil i skafferiet. Det bästa är om du kan ta tilluften från/via en sval krypgrund och ventilera ut högt, gärna via skorsten, för att få bästa luftflöde med hjälp av skorstenseffekten. Det finns lite material på nätet om hur man bygger sådana skafferier, har för mig att jag hittade en bra beskrivning på alternativ.nu (som ibland är lite flummig men just denna beskrivning var bra).
Tänk på att du ska ha både till- och frånluftsventil i skafferiet. Det bästa är om du kan ta tilluften från/via en sval krypgrund och ventilera ut högt, gärna via skorsten, för att få bästa luftflöde med hjälp av skorstenseffekten. Det finns lite material på nätet om hur man bygger sådana skafferier, har för mig att jag hittade en bra beskrivning på alternativ.nu (som ibland är lite flummig men just denna beskrivning var bra).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
Tätningslister?
På åtminstone 50- och 60-talet hade man ett handtag/vred som drog in skafferidörren ordentligt, typ https://www.nackabyggnadsvard.se/p/beslag/koksbeslag/vred.html
Går ju att komplettera med något sånt om inte tätningslisterna och det vanliga dörrhandtaget räcker.
På åtminstone 50- och 60-talet hade man ett handtag/vred som drog in skafferidörren ordentligt, typ https://www.nackabyggnadsvard.se/p/beslag/koksbeslag/vred.html
Går ju att komplettera med något sånt om inte tätningslisterna och det vanliga dörrhandtaget räcker.
Produkter som diskuteras: "Tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Det ska nog mycket till att det vanliga dörrhandtaget (och lister) inte räcker. Då är dörren/karmen såpass skev att det inte blir tätt om man inte sätter vred runt om, och vem vill ha det?
Jag har tittat en hel del på detta och har varit väldigt sugen på att bygga ett uteluftventilerat skafferi men omständigheterna ville annorlunda när vi byggde om köket...
Jag har tittat en hel del på detta och har varit väldigt sugen på att bygga ett uteluftventilerat skafferi men omständigheterna ville annorlunda när vi byggde om köket...
Bästa svaret
Vi har ett nybyggt hus med FTX och skafferi med friskluftsventil mot norr. Vi såg också till att inte ha någon golvvärme i hörnet där av köket där skafferiet står. Rätt eller fel så har vi friskluftsventilen högt placerad, skafferidörren har glipa mot golvet och i köket sitter det en frånluftsventil i taket. Vi ville ha god cirkulation av luften i skafferiet för att undvika fukt.
Vi flyttade in tidigt i våras när det fortfarande var kyligt och det var svalt och fint i skafferiet utan att köksgolvet vid skafferiet upplevdes som dragigt eller kallt. Jag tänker att det vi får strypa på tallriken i friskluftsventilen under vintern för att undvika allt för mycket kallras. Vår ventilationsfirma hade inte problem med den hör lösningen.
Vi har inte byggt något passivhus men så klart att det inte är energioptimalt att dra in uteluft i skafferiet och vidare till köket. Bergvärmen får jobba lite hårdare att köksslingan varm men det är inga problem.
Skafferiet är en av de sakerna vi är mest nöjd med i huset. Det sväljer hur mycket som helst vilket behövs eftersom vi inte har några överskåp i köket.
Vi flyttade in tidigt i våras när det fortfarande var kyligt och det var svalt och fint i skafferiet utan att köksgolvet vid skafferiet upplevdes som dragigt eller kallt. Jag tänker att det vi får strypa på tallriken i friskluftsventilen under vintern för att undvika allt för mycket kallras. Vår ventilationsfirma hade inte problem med den hör lösningen.
Vi har inte byggt något passivhus men så klart att det inte är energioptimalt att dra in uteluft i skafferiet och vidare till köket. Bergvärmen får jobba lite hårdare att köksslingan varm men det är inga problem.
Skafferiet är en av de sakerna vi är mest nöjd med i huset. Det sväljer hur mycket som helst vilket behövs eftersom vi inte har några överskåp i köket.
Allvetare
· Östergötland
· 4 102 inlägg
Låter som våran lösning. Vi ska inte heller ha några överskåp i köket. Bra tips att inte lägga golvärmeslingor i skafferiet! Så slipper man elda för kråkorna. Ska se om jag hinner vidarebefordra detta till vår entreprenör!T TMatt skrev:Vi har ett nybyggt hus med FTX och skafferi med friskluftsventil mot norr. Vi såg också till att inte ha någon golvvärme i hörnet där av köket där skafferiet står. Rätt eller fel så har vi friskluftsventilen högt placerad, skafferidörren har glipa mot golvet och i köket sitter det en frånluftsventil i taket. Vi ville ha god cirkulation av luften i skafferiet för att undvika fukt.
http://36organicm2.blogspot.com/2010/07/jordror.html Det går åxå bra att använda ett mer utbrett rör som blir luftintag till ftx:en och som bara passerar skafferiet . Ftx behöver normalt ingen förvärmning men om det är försett med avfrostningsfunktion är det en fördel. Se bara till att jordröret lutar ordentligt så det kan gå att spola rent utan att det blir kvarliggande vatten i röret.
Vi bygger nytt stenhus med FTX frånluft i skafferiet.
Varför vill man ha svalare i ett skafferi?
Skafferi har man väl torrvaror i och varor som är känsliga för ljus.
Vilka varor är det ni tänker ha i skafferiet som behöver lägra temperatur och vilken temperatur är det tänkt att hålla?
Varför vill man ha svalare i ett skafferi?
Skafferi har man väl torrvaror i och varor som är känsliga för ljus.
Vilka varor är det ni tänker ha i skafferiet som behöver lägra temperatur och vilken temperatur är det tänkt att hålla?
Det mesta mår bäst av att ha lite svalt (frukt, potatis, gurka, tomat...) och få saker mår sämre av att stå svalt men det går så klart bra att ha ett skafferi i rumstemperatur också.X xLnT skrev:
I ett skafferi förvaras ju sylt,saft och grönsaker mm. Som vill ha det svalt. Torrvaror kan man ju förvara i vilket skåp som helstX xLnT skrev: