Normalutförandet är att man inte spårar i taket i betongbjälklag. Har egentligen alltid trott att det varit av arbetsmiljöskäl. Spåra i golvet är ju vanligare.

Fick däremot en liten utbildning av en konstruktör precis innan sommaren på ett möte när vi hade lite dötid över. Han berättade att armeringen i bjälklag ligger tätast längst ner då det är dragkrafter i den delen av betongen medans det är kompressionskrafter i den övre delen av kakan. Nu är jag ingen expert på området så detta får du ta som hörsägen!

Nu beror det ju på vad du har för bjälklag också. Har du hålbjälklag så är det "bara" att borra in i hålutrymmet och sedan fiska där.

Dvs ska du nu nödvändigtvis spåra i taket så gör det så lite som möjligt och välj material därefter!

• Gilla
4fun och 2 till
  • Laddar…
tommib
Typ, ja. Du kan kapa bort alla stutsar du inte behöver för att minska mängden bilning du får göra.

4
Hej,

Tack för svaret. För att forska lite mer i det här ämnet (efter ert tips) var jag förbi hos en konstruktör som jobbar med hus. Han bekräftar (och visade på bild) att armeringsjärnen ligger väldigt lågt och därför kan man normalt inte fräsa i taket.
Mitt hus är från 1910, så det finns chans att armeringen ligger högre, men vill gärna undvika problem och därför kommer jag inte prova.

Nästa fråga angående fräsning.
Ska fräsa in dosor i väggarna i min tegelvägg (hus från 1910). Vilka rotdosor ska jag använda?
Multidosa: https://www.jula.se/catalog/el-och-...ationsmateriel/apparatdosor/multidosa-402501/
eller
Spårdosa: https://www.jula.se/catalog/el-och-...lationsmateriel/apparatdosor/spardosa-412065/

Mvh
4fun

Du ska INTE använda en ROTdosa. När jag gör den typen av jobb så använder jag endera "vanliga" dosor eller en spårdosa. Ofta behöver man bila bort lite tegel för att de ska bli bra, men det är varken så tidsödande eller jobbigt.Fördelen är att då kan man putsa fast dosorna så att dom sitter ordentligt fast samt att det går enkelt att justera dom så att dom sitter rätt. Det är även en stor fördel med "vanliga" dosor där man kan rotera fästringen, vilket ju inte går på en rotdosa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.