Det är stor risk att ett schuko, även om det är specat för 16 A, inte klarar av den lasten. Det torde finnas någon orsak till att man tex på husvagnskampingar använder CEE uttag i stolparna.
Redan vid 10A kontinuerligt börjar schuko att ligga på gränsen.
Att dom sedan är specade för 16 A hjälper föga,
Så ska man belasta med 16 A kontinuerligt ska man sätta CEE uttag som har en betydligt gedignare konstruktion.
Jag har vid ett flertal tillfällen fått byta schuko uttag som bränts sönder pga att dom belastats hår men aldrig ett CEE 16
 
  • Gilla
Oldfart och 9 till
  • Laddar…
Vad är det som bränt sönder? Det kan ju vara dålig anslutning till kabeln som orsakat värme.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de är specade för 16A.
Det må så vara, men de håller inte för 16A kontinuerligt. Och har aldrig gjort. Det är inte för inte som de var 10A max innan vi gick med i EU. På åttiotalet när jag var industrielektriker så fick vi (pga felspec/bygge) göra en hel massa 50cm förlängningssladdar från CEE 16A till Schuko. Dessa fick bytas mer eller mindre kontinuerligt pga att de brann upp. CEE-uttag och plug höll, men inte Schuko-änden. (Vi specade fö CEE 16A till allt vi kunde.)

Det är inte för inte som ett CEE 16A är betydligt biffigare med helt annan kontaktyta mellan bleck och stift.

Men ser dessutom ofta (även från elbilstillverkare) att standarden skulle vara 16A med tidsbegränsning (3h-6h) och bara 10A kontinuerligt, men jag har inte standarden och inte hittat något vettigt. Hur ser den ut egentligen? Är det någon som vet? Föreskriver den någon lastcykel.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har vid ett flertal tillfällen fått byta schuko uttag som bränts sönder pga att dom belastats hår men aldrig ett CEE 16
Och inte ens de tål att man sätter i och drar ur dem med last på (iaf inte i svårare miljö). Vilket lätt visas i närmaste gästhamn. Nästan alla är i dåligt skick vart man än kommer.
 
  • Gilla
Henrik52
  • Laddar…
Förenklat går testen av stickproppar och uttag märkta 16A till så en testström på 22A körs genom testobjektet. Testtiden är en timma och om testobjektet temperatur inte ökat med mer än 45 grader så är det godkänt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är en sak att bolaget kan ha synpunkter på att man inte underhåller sin anläggning korrekt. Som att ha gamla spröda uttag osv.

Men om jag som en "normaltokunnig" person sätter i en kontakt i ett uttag som är i gott skick, så gör jag inget fel, oavsett vad som finns i andra änden av kabeln. Det kan vara så att säkringen löser, för att jag kör 5 grilltändare på samma eluttag. Men det skall inte börja brinna vare sig i uttaget eller i kabeln till uttaget.
Fast hur länge är ett uttag i gott skick? 10 år 25 år? vem bestämmer det? man lär nog inse att man har ett ansvar som husägare och även om mycket ser visuellt bra ut så kan man inte säga att man inget visste om det händer nåt. Finns ingenting inom det elektriska som har evigt liv och det behöver inte bara vara gamla kulokablar som indikerar behov av upprustning.
Mycket bränder skulle nog undvikas om elanläggningar skulle ha besiktningskrav. Att många slinker igenom änd och ersätts fullt ut beror nog mer på att det är otroligt svårt att bevisa nåt efteråt. Lite svårt för FB att komma och säga att allt berodde på det och det om det nu inte finns otroligt starka indicier då.
 
  • Gilla
TonyD
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast hur länge är ett uttag i gott skick? 10 år 25 år? vem bestämmer det? man lär nog inse att man har ett ansvar som husägare och även om mycket ser visuellt bra ut så kan man inte säga att man inget visste om det händer nåt.
Nu har jag läst det där några gånger, men fattar inte vad du menar. Även om allt ser bra ut, så borde husägaren veta att det inte är det?
 
Visst kan försäkringsbolag välja vad de försäkrar. Men om en så viktig funktion som husförsäkring börjar avvika grovt mot branschstandard är det inte säkert att det håller i rätten.

Någon, tror det var Kemetyl eller Biltema, fick ta recall för många år sedan på sin T-röd eftersom den innehöll metanol. Helt ok rent tekniskt men det var alltså inte tillåtet att sälja för det avvek för mycket från branschstandard och vissa kunde skada sig.

Att folk använder hushållsel för att ladda sin elbil får mig anses normalt. Att då vägra ersättning lär prövas i rätten. Det är liksom inte fråga om extremsport eller medvetet risktagande. Normalt sett lägger man inte så stora krav på konsumenterna och flera bilar levereras med laddkabel försedd med Schuko vilket är en stark indikation att Schuko är ok.

Men det bästa är väl om detta kan klarläggas av elsäkerhetsverket. Antingen är elbilsladdning på nivån 16A med Schuko acceptabel eller så är den inte det.

Sedan tycker jag väl att man gott kan sätta upp ett CEE när man ändå håller på. Kostnaden för laddbox är ju rätt grotesk.
 
M -MH- skrev:
Nu har jag läst det där några gånger, men fattar inte vad du menar. Även om allt ser bra ut, så borde husägaren veta att det inte är det?
Nej de kan inte veta men är anläggningen till åren så tar man in nån som besiktigar den och åtgärdar lämpliga bitar. I händelse av brand så är en sån person betydligt mer skyddad än någon som har en ålderstigen anläggning där det fattar eld och man misstänker något. Då kan de ju i teorin backa på det faktum att man helt enkelt inte hållit anläggningen i skick. Såklart ytterligheter men det kan ju hända. Och det är väl troligen det fb börjar göra nu när det börjar hända saker för de flesta pluggar bara som sagt in saker och ting och tror att det fungerar. Man behöver liksom inte göra nåt själv.......
 
S Stefan1972 skrev:
Fast hur länge är ett uttag i gott skick? 10 år 25 år? vem bestämmer det? man lär nog inse att man har ett ansvar som husägare och även om mycket ser visuellt bra ut så kan man inte säga att man inget visste om det händer nåt. Finns ingenting inom det elektriska som har evigt liv och det behöver inte bara vara gamla kulokablar som indikerar behov av upprustning.
Mycket bränder skulle nog undvikas om elanläggningar skulle ha besiktningskrav. Att många slinker igenom änd och ersätts fullt ut beror nog mer på att det är otroligt svårt att bevisa nåt efteråt. Lite svårt för FB att komma och säga att allt berodde på det och det om det nu inte finns otroligt starka indicier då.
Du har som fastighetsägare ett ansvar för elanläggningen. Det är inte ett absolut ansvar, men du är skyldig att underhålla, och att låta inspektera vid behov. Det finns ingen regel om hur ofta du måste låta utföra en elinspektion. Så även om du inte gjort det på 40 år, är du troligen safe. Så länge du ser till att byta ut prylar som är uppenbart trasiga. Ex. glappande eluttag, brytare som det "väser om" kabeln som är varm att hålla i osv.

Behovet av besiktningskrav tror jag är väldigt litet. En överväldigande del av "elbränder" handlar om saker som spisen du glömde stänga av, förr var det äldre TV apparater med 1kg damm i sig osv. Det har periodvis även varit ex. frysboxar, som troligen hade någon form av fabrikationsfel, ett fel som orsakade många bränder under ett begränsat antal år.

Jag tror att det är väldigt ovanligt med elbränder som beror på upptäckbara fel i en från början korrekt installation. Det är inte realistiskt att en inspektion skulle gå igenom varenda kopplingsskruv i ett helt hus, det skulle kosta i paritet med att dra om allt.
 
  • Gilla
AndersSt och 5 till
  • Laddar…
Japp, det finns inget bäst-före-datum på elprylar. Sedan kan man ju ändå av självbevarelsedrift installera Be utrustning.

Men jag menar att det b ehövs en officiell rekommendation från elsäkerhetsverket. Man kan inte först gapa och skrika att allt hempul är förbjudet för att plus och minus är så himla svårt, och sedan säga att "-Reglerna gäller ändå inte för vi tycker våra detaljerade standarder inte går att använda".

Hela systemet med S-märkning, CE-märkning och krav på behörighet för installation bygger ju just på att man inte kan ställa krav på konsument.
 
H hempularen skrev:
Du har som fastighetsägare ett ansvar för elanläggningen. Det är inte ett absolut ansvar, men du är skyldig att underhålla, och att låta inspektera vid behov. Det finns ingen regel om hur ofta du måste låta utföra en elinspektion. Så även om du inte gjort det på 40 år, är du troligen safe. Så länge du ser till att byta ut prylar som är uppenbart trasiga. Ex. glappande eluttag, brytare som det "väser om" kabeln som är varm att hålla i osv.

Behovet av besiktningskrav tror jag är väldigt litet. En överväldigande del av "elbränder" handlar om saker som spisen du glömde stänga av, förr var det äldre TV apparater med 1kg damm i sig osv. Det har periodvis även varit ex. frysboxar, som troligen hade någon form av fabrikationsfel, ett fel som orsakade många bränder under ett begränsat antal år.

Jag tror att det är väldigt ovanligt med elbränder som beror på upptäckbara fel i en från början korrekt installation. Det är inte realistiskt att en inspektion skulle gå igenom varenda kopplingsskruv i ett helt hus, det skulle kosta i paritet med att dra om allt.
nä det finns inga regler eller lagar som styr detta men det finns samtidigt inga lagar och regler som säger när ett FB måste ersätta och inte......så ska man ladda en elbil eller plugga in annan effektslukande apparat så tycker jag att man bör göra nåt åt den biten av installationen iallafall. Då har man ju nåt att visa om det händer nåt.
 
Redigerat:
Och en test med 22A och i en timme är i princip värdelös, lägg på 16A och kör ett år så får vi se hur många som är kvar.
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Om det är så att vissa hus är oförsäkrade, alltså att försäkring finns men kanske inte gäller pga elbilsladdning, så borde bankerna ha intresse av att få veta detta så att dessa försäkringsbolag kan svartlistas.

Banker lånar ju inte ut pengar till oförsäkrade hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.