Hej, jag tänkte göra en stor cirkel av två skivor MDF. Totalt kommer diametern vara 2 meter.

Kommer köra med router och en jig men funderar på hur jag ska göra för att då perfekta halvmånar av varje skiva. Ska jag sätta centrum i skarven och i så fall tips på hur utan att limma ihop dom och saknar så stora tvingar. Vill inte sabba när de är så pass dyra.

Vad ska det bli för något? Det kanske finns alternativa tillvägagångssätt ...

Ett stort lottohjul ska det bli tillslut

tommib
Om den måste vara så stor (överväg 122 cm, då kan du göra den med en skiva) så skulle jag sätta skarven i mitten. Bygg en jigg med ett centerfäste och klossar som linjerar upp skivans kant exakt mot detta. Du kommer vara tvungen att jacka ur lite för en bult som styr en arm till fräsen. Fräs bägge skivorna. Därefter fogar du ihop det på en mindre bit MDF där du säkert kan markera mittlinjen. Limma och skruva mot den.

En rund MDF-konstruktion som är 2 m i diameter kommer bli väldigt tung och svårhanterlig. Jag skulle som sagt överväga ett hjul med diameter 122 cm, vilket du kan skära ur en skiva.

Jag gissar att du menar en handöverfräs.

Skruva fast fräsen i en lång skiva. Tex en bit laminatgolv. Sätt en skruv lagom långt från fräsen. En annan skiva med ett hål som passar skruven monteras med tvingar så att hålet hamnar i cirkelns centrum.

Tack för alla bra svar!

Slutprodukten kommer bli tung och otymplig men ska vara såpass stor.

Det var en bra ide att sätta ihop skivorna och karva ur lika mycket ur båda skivorna för att få plats med en skruv som centrumpunkt.

Hade tänkt foga samman skivorna med ca 4 byggbeslag och bult med vingmutter för upp samt nedmontering. Så det ska vara enklare att förflytta.

Handöverfräs stämmer, har hetat router på alla engelska filmer jag tittat på.

Bifogar en bild på själva stommen så ni kan se hur jag tänkt, för att minska vikt och sedan montera en front så inte hålen syns.

• CAD-modell av en cirkulär trärundel med urkarvade sektioner och centrerad skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 meter känns löjligt stort. Det är i överkanten av Gröna Lund-mått. Jag håller med tommib, gilla läget och utgå efter måtten på tillgängliga skivor.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Förstår inte logiken i att tips om annan storlek när jag bett om hjälp med en helt en helt annan sak. Den ska vara 2 meter.

• Gilla
Turbo_Tail och 9 till
  • Laddar…
B Basekson skrev:
Förstår inte logiken i att tips om annan storlek när jag bett om hjälp med en helt en helt annan sak. Den ska vara 2 meter.
Välkommen till ByggaHus.se:p

• Gilla
  • Haha
mlkjhr och 8 till
  • Laddar…
B Basekson skrev:
Det kan vara nyttigt att fundera på om vad man tror är ett hårt krav faktiskt är så hårt som man tror.

Gällande tillvägagångssätt så är jag ytterst skeptisk till att du skulle kunna foga samman dem kant i kant och få någon som helst stabilitet. Då behöver du nog laminera två lager med skarven roterad 90 grader mellan dem. Alternativt en lösning med ett kryss i mitten av massivt, helst hårt trä, och 2 eller till och med 4 sektioner av cirkeln fästa i dessa. Jag rekommenderar halvt-i-halvt som fog om du ska göra på detta sätt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Varför tror du inte att de kommer att kunna vara stabilt med ett gäng byggbeslag längs/i skarven? Likt bilden ovan. Varje halvsida väger 7kg. Tack för dina tips och tankar!

Ska du fräsa ur motsvarande bilden ovan ur MDF, och sen ha ytterligare ett lager (tunnare?) ovanpå?

Att du får förslag på saker du inte frågat om, vilket kanske upplevs som vanligt här, tror jag ofta beror på att första inlägget innehåller för lite information.

• Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
B Basekson skrev:
Varför tror du inte att de kommer att kunna vara stabilt med ett gäng byggbeslag längs/i skarven? Likt bilden ovan. Varje halvsida väger 7kg. Tack för dina tips och tankar!
Jag tror inte att du kan få så stora tyngder som det kommer handla om att på ett stabilt sätt sitta ihopkant i kant. Möjligtvis om du fräser not och fjäder och har supertjock mdf, typ 19 eller tjockare. Men tror att det finns enklare sätt

Ett alternativ om du vill ha den demonterbar är att tillverka halvcirklarna som du ritat ovan, och sen spänna en bräda på varje sida tvärs skarven. Det tillsammans med någon sorts genomgående beslag är nog vägen framåt. Det du måste ta hand om är brytkraften längs med fogen. Det är den jag är orolig för, och som man genom att spänna bräder vinkelrätt mot fogen kommer hjälpa. Som bonus får du också ett bra sätt att fästa in den i mitten om den ska gå att snurra.

Låt nu TS göra detta 2 meters hjul, sedan hoppas vi på återkoppling.
Eventuellt får vi tipsa om förbättringar då.

Protte

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Hmm, du ska ha en tunnare skiva som ytskikt och enbart använda den dyra MDF’en till en ram med ett komplicerat byggsätt?

Vore det inte enklare att göra fronten i 3mm board eller 6mm plywood eller liknande beroende på ditt behov och sedan konstruera ett enkelt ramverk likt det du ritat på baksidan med hjälp av vanliga brädor typ 120x22? Du kan ju konstruera motsvarande bågar med hjälp av exakt samma fräs-jigg utan att använda en stor skiva som råmaterial, det kommer ge dig mycket mindre spill och samma resultat.

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.