Har gjort ett annat hjul med plywood som front men kruxet var att jag la massa tid på det, sedan var plywooden inte rak och gick inte att få samman i skarven på ett snyggt sätt.

Detta är ett akuthjul som jag ska göra för att kunna använda och sedan utveckla vidare.

Mdf grunden är 22mm
 
B Basekson skrev:
Har gjort ett annat hjul med plywood som front men kruxet var att jag la massa tid på det, sedan var plywooden inte rak och gick inte att få samman i skarven på ett snyggt sätt.

Detta är ett akuthjul som jag ska göra för att kunna använda och sedan utveckla vidare.

Mdf grunden är 22mm
Jag skulle gjort grunden i plywood, eventuellt i 2 lager, vridna 90 grader mot varandra (stabilt) och sedan klätt den med tunnare mdf för finish.

Uppdaterad, missade att du ville kunna demotera. Men jag skulle kört ram i Plywood ändå.
 
Utveckla gärna varför
 
Skruva ihop skivorna innan med två reglar och fräs ut en cirkel med jiggen. Ta sedan bort reglerna och lägg på materialet du ska ja på framsidan och använd ett stål med kullager för få en jämn kant
 
  • Gilla
Basekson
  • Laddar…
B Basekson skrev:
Har gjort ett annat hjul med plywood som front men kruxet var att jag la massa tid på det, sedan var plywooden inte rak och gick inte att få samman i skarven på ett snyggt sätt.

Detta är ett akuthjul som jag ska göra för att kunna använda och sedan utveckla vidare.

Mdf grunden är 22mm
Vad menar du med att den inte var rak? Den blir väl så rak som du sågar den? Man kan aldrig lita på att kanten av en skiva är rak när man köper den, sänksåg eller cirkel med rätskiva är ett måste för att få ett bra utgångsläge.
 
Alltså inte slät, den sviktar som en banan.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Speciellt furplywood är inte plan och kan innehålla spänningar som släpps loss när man kapar i skivan.
Lägger man två skivor i kors är risken stor att det slår sig.

Protte
 
Första etappen gick riktigt fint!
 
  • Första etappens resultat av ett byggprojekt som visar en nybyggd rund betongplatta på ett dammigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag fått klart allt enligt skissen. Nu sitter temporärt fast med 2 skruv i varje ände. Hela konstruktionen är 2 delar, 22mm MDF.

Skulle ni ta 4-6 platta rektanulära byggbeslag per sida och bult igenom till 4-6 beslag till med mutter.

Eller

Bultar vågrätt genom mittsektionen, 4-6 bultar per halvsida genom 22mm. Blir de för klent kanske?
 
  • Tvådelad cirkulär konstruktion i MDF med tvärbjälkar, temporärt fäst med skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Larsa Larsa skrev:
Om du inte behöver dela hjulet framöver hade jag kexet ihop det med plywood. Brukar bli riktigt starkt.

Kör en kexfräs i överhandsfräsen och limma duktigt...

[länk]
Låter som en bra idé!
 
Glömde att notera att de ska tas ned efter användning. Får inte ut de genom dörrar annars. Så smidig upp- och nedmontering är en viktig aspekt.
 
Hmm. Jag hade nog tagit hälften så tjock MdF (om det finns), gjort fyra likadana halvcirklar. Skruvat dem mot varandra omlott eller hur man nu säger (vridit 90 grader) med försänkta skruvar. Stadigt och isärtagbart.
 
Återigen, gärna tips som gäller frågan :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Basekson skrev:
Nu har jag fått klart allt enligt skissen. Nu sitter temporärt fast med 2 skruv i varje ände. Hela konstruktionen är 2 delar, 22mm MDF.

Skulle ni ta 4-6 platta rektanulära byggbeslag per sida och bult igenom till 4-6 beslag till med mutter.

Eller

Bultar vågrätt genom mittsektionen, 4-6 bultar per halvsida genom 22mm. Blir de för klent kanske?
Inget av dem, jag skulle i det här läget med de begränsningar du beskrivit kring nedmontering bultat en planka på varje sida tvärs skarven, för att få så mycket stabilitet som möjligt. Om möjligt hade jag kexat kanterna för att linjera utan att behöva ha synliga grejer. Alternativt någon typ av mindre beslag för linjering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.