Min Nibe har börjat låta väldigt mycket. Jag har öppnat upp och tror det kommer antingen från värmefläkten eller kompressorn. Någon som har en gissning vad det kan vara? Det låter med 2 minuters mellanrum alternativt 4 minuters mellanrum, och varar i 5-7 sekunder. Bifogar ljudet.
(Edit: ljud om det inte fungerar att ladda upp https://vocaroo.com/i/s0OIehlNcgRd )

Är det rosa kuddar kompressor vilar på? Om de är svarta är det första jag skulle rekommendera att byta till de nya rosa kuddarna.

Det är inte rosa kuddar, nej. Men borde det inte då ha låtit lite hela tiden?

Glömde nämna att den är från 2007 så den sjunger väl på sista versen...

P Pretorian skrev:
Det är inte rosa kuddar, nej. Men borde det inte då ha låtit lite hela tiden?

Glömde nämna att den är från 2007 så den sjunger väl på sista versen...
De blir hårdare med åren. Min började låta mer efter typ 9år.

Satte igång "extra varmvatten" nu idag som test, och då kommer det inget oljud.

Enligt en tekniker jag varit kontakt med sa att om man satte igång "elpannedrift" och det kom ljud, så var det inte kompressorn som var fel, utan i så fall troligen cirkulationspumpen. Hittar inte detta i manualen men kanske "extra varmvatten" och "elpannedrift" är samma sak?

Stänger jag av "extra varmvatten" så sjunker temperaturen till ~50 så uppstår det ljud igen efter en stund.

Bästa svaret

Tycker det låter som kompressorn inte går som den ska, påminner mkt om det oljud min förde innan det blev dags för byte.

Verkar ju som motorskyddet på kompressorn då löser ut 5-7 sek efter varje startförsök? Man kan byta ut bara kompressorn med tillhörande delar i kylkretsen om den fungerar bra i övrigt. Om huset inte är litet är det bättre att i så fall välja 360P expansionsventil och reservdelskompressor som är på 650 W istället för 310P 550 W (reservdelskompressor 500 W vad jag sett).

Huset är 138 m². I övrigt har vi inte upplevt något problem med pannan. Ibland spiller det ut vatten när vi använt just "extra varmvatten" men då vi inte (tidigare) använt det så ofta så har inte det varit ett problem.

En tekniker ska komma på onsdag, får se vad hans utvärdering blir.

Har hört att det kan vara kretskort och dylikt som gått sönder då det åskade i samband när det slutade fungera.

Lucky2015
Det är förmodligen kompressorn som gett upp på din panna. Vanligt fel på denna modell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.