Jag skulle vilja sätta upp en krok för taklampa i vävspänt tak då nuvarande takkrok sitter fel mot min möblering. Hur gör jag för att göra hål utan att förstöra hela taket? De tidigare ägarna verkar ha gjort det i en annan del av taket så borde ju gå.

Ett vävspänt tak har ett helt tak under med brädor, så fäste för en krok går bra, men det kan vara mellan 5 - 7 cm i mellan och då blir det en lång krok ( special ) Att göra ett hål,, då gängas kroken genom väven med en täckbricka mot den , se efter om du kan utröna mellanrummets mått. PS en del spända tak åker upp och ner när dörrar och fönster öppnas och lite vind, väven är bara spänd mellan väggarna

J jonaserik skrev:
Ett vävspänt tak har ett helt tak under med brädor, så fäste för en krok går bra, men det kan vara mellan 5 - 7 cm i mellan och då blir det en lång krok ( special ) Att göra ett hål,, då gängas kroken genom väven med en täckbricka mot den , se efter om du kan utröna mellanrummets mått. PS en del spända tak åker upp och ner när dörrar och fönster öppnas och lite vind, väven är bara spänd mellan väggarna
Ok, men det är inte risk att vävtaket spricker när jag gör hål? Om jag förstår dig rätt menar du att man bara skruvar krokens gängor direkt genom väven?

Finns inget annat sätt, kan gå att sätta ett par bitar vävtape där hålet ska vara som armering , men titta hur det ser där den andra kroken sitter.

• Gilla
Kamomill
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Kamomill
  • Laddar…
Vi antar det är ett sekelskifteshus... Finns ju spända tak av någon slags plast i modernare hus men har du sådant, ta ned för vid ev brand sägs de bli som napalm...

J JohanLun skrev:
Finns ju spända tak av någon slags plast
Baracudatak heter dom och är inte direkt farliga, så ingen skrämselhicka, men inte fel att byta bort till ett riktigt innertak i brandhänseende

J JohanLun skrev:
Vi antar det är ett sekelskifteshus... Finns ju spända tak av någon slags plast i modernare hus men har du sådant, ta ned för vid ev brand sägs de bli som napalm...
Usch, låter inte bra. Min lgh är 40-tal. Hur kontrollerar jag det?

Claes Sörmland
K Kamomill skrev:
Usch, låter inte bra. Min lgh är 40-tal. Hur kontrollerar jag det?
40-tal är pappspänt tak i original om det nu inte har renoverats bort.

Knacka på taket och låter det som papp med färg på så är det det som du har.

• Gilla
Kamomill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.