48 703 läst · 20 svar
49k läst
20 svar
Kvalitetsskillnad IKEA/BALLINGSLÖV dubbla priset!!
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Gammal tråd men när någon öppnat den til liv kan man ju inte låta bli och läsa...optimum skrev:Och sedan är hur bra behöver det vara.
Hållbarheten behöver vara så att det räcker.
Jämför med en bil. Hur bra vore det om motorn håller för 100.000 mil när resten (växellåda mm) håller för 30.000 mil?
Det extra (om det inte behövs) kostar bara massa mera.
Givetvis ska det inte vara för lite utan rätt nivå.
Ytterligare jämförelse.
Klinkergolv för eget hus jämfört med vad som krävs för offentlig byggnad med 1000 tals besökare dagligen.
Snart klar med mitt nya IKEA kök som är betydligt bättre än det gamla (TIBRO) köket jag slängde ut, men det höll i 20 år (eller mer).
Och hur kommer jag fram till det när jag inte börjat använda köket ännu?
Stommarna betydligt mer robusta än gamla kökets.
Hyllplan betydligt stabilare.
Infästning av hyllplanen med rejäla metallbeslag och gamla hade enkla plastklipps
Gängjärn i nya av kraftigare modell. Däremot det gamla hölla alla gångjärn trots att de var klenare.
Dörrarna i gamla var spånskiva med fräst spår. (dålig tålbarhet mot vatten) och nya köket med luckor i massiv ek med fanerad dörrspegel.
Lådor av stålkonstruktion med stabilt skensystem och i gamla enklare pålåtskenor med plastrullar.
Däremot så vet jag inte om vitvarorna kommer hålla lika länge som de gamla trots att nya och gamla var Husqvarna av högre kvalitét. Men betydligt mer energisnåla är de.
Däremot måste man väga in designen som tilltalar var och en.
mvh Roland
Ganska kul at du jämför ett minst 20år gamalt Tibro kök med ett Ikeakök och anser att Ikeas är bättre kvalitet...
Kanske skull jämfört två av samma årsmodell för att det ska vara rättvist.
Tibroköket har jag kvar vissa delar av som skåp i garaget. Betydligt klenare stommar och hyllplanslösningar.Paul-Staffanstorp skrev:
Idag är Tibrokök mer premium och kostar därefter.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Ja men du missar nog min poäng...optimum skrev:
Man kan ju inte jämföra ett kök tillverkat före 1999 med ett kök som tillverkas 2019...
Alla (nästan) förbättrar ju sig genom åren.
Jämför jag som jobbar med köksinredningar Ikeas "nya" Metod med deras gamla Faktum är Metod SKRÄP i mina ögon men inte enbart ur kvalitetsvinkel utan mycket för de krånglat till det med en helt egen standard som inte är optimal.
Jämför jag Ikeas Metod med andra kök tillverkade i nutid så är också Ikeas betydligt sämre så man får faktiskt ofta vad man betalar för.
Saknar Faktum enormt mycket måste jag medge än om det tar emot lite.
Tycker många Ikea produkter verkar blivit kostanadsoptimerade rejält senaste åren. Vikten är mkt lägre, vi köpte tex en ny Ikea soffa av samma modell som vi redan hade. Den nya var betydligt enklare byggd. Kanske funkar det lika bra, svårt att bedöma. Även bokhyllan Billy har vi flera av och både vikt men framförallt känsla på faneret verkar ändras över åren. Dock känns Ikea fortfarande prisvärt men map kostnad/kvalitet känns det som många andra knappar in eller går om. Utbud och tillgänglighet är dock fortfarande Ikea överlägsna på.
I en tidigare lägenhet så hade vi ett Ballingslöv kök och det var drygt 10 år, det syntes fortfarande inte några skador eller annat.
I huset vi äger nu har vi ett IKEA-kök och det är drygt 10 år. Luckorna vid diskhon har börjat bubbla sig då dessa inte tål fukt på samma sätt. Vissa lådor går inte igen av sig själva. Fler andra luckor är slitna.
I en annan tidigare lägenhet så var det ett mer eller mindre nytt IKEA-kök insatt, även har här hade fukt börjat dyka upp på fronterna vid diskhon. Lådorna stängde inte som de skulle.
Så JA, Ballingslöv har en bättre kvalitetkänsla och har kök som håller. Man vill inte byta kök efter 15 år då jag anser att denna del i huset ska klara mer.
I huset vi äger nu har vi ett IKEA-kök och det är drygt 10 år. Luckorna vid diskhon har börjat bubbla sig då dessa inte tål fukt på samma sätt. Vissa lådor går inte igen av sig själva. Fler andra luckor är slitna.
I en annan tidigare lägenhet så var det ett mer eller mindre nytt IKEA-kök insatt, även har här hade fukt börjat dyka upp på fronterna vid diskhon. Lådorna stängde inte som de skulle.
Så JA, Ballingslöv har en bättre kvalitetkänsla och har kök som håller. Man vill inte byta kök efter 15 år då jag anser att denna del i huset ska klara mer.
Vi har några små pallar från IKEA med olika årgångar, namn Bekväm, första känns riktigt stadig och är snygg medans den sista är halva vikten, mycke smäckigare och känns inte som den ska hålla att stå på.J JohanLun skrev:Tycker många Ikea produkter verkar blivit kostanadsoptimerade rejält senaste åren. Vikten är mkt lägre, vi köpte tex en ny Ikea soffa av samma modell som vi redan hade. Den nya var betydligt enklare byggd. Kanske funkar det lika bra, svårt att bedöma. Även bokhyllan Billy har vi flera av och både vikt men framförallt känsla på faneret verkar ändras över åren. Dock känns Ikea fortfarande prisvärt men map kostnad/kvalitet känns det som många andra knappar in eller går om. Utbud och tillgänglighet är dock fortfarande Ikea överlägsna på.
Samma pall med ett antal år mellan men säkerligen samma pris ut till kund.