I mitt fall hade skruvarna gått av, troligen barnen som varit lite vårdslösa. Enkelt att med tång få tag på stumparna och skruva upp dem, för att sedan skruva i nya skruvar. Kolla det först innan ni beställer nya prylar.
 
N netram skrev:
Jag bytte mina från -81 i somras. Det är, precis som tidigare sagts i tråden, busenkelt. Ett par skruvar att lossa, sen är det bara att dra ur hela kistan ur spåret.

Fix verkar vara ett av Assas varumärken. Så alla bygghandlare som är ÅF för Assa bör kunna ta hem en åt dig, även om de inte kanske har full koll själva. Mät längden på bromskistan som är infälld i dörrbladets ovansida så du vet vilken längd du ska ha. Notera även om du har vänster- eller högerhängd dörr. Sen beger du dig till din ÅF och ber denne slå upp den här sidan i sin Assa-katalog :)

[bild]

Lycka till!
Är det någon som en ÅF i Göteborg?
 
Bo Zäll Bo Zäll skrev:
Är det någon som en ÅF i Göteborg?
Närmsta låssmed, järnhandel eller välsorterat byggvaruhus, det är en rätt vanlig produkt.
 
J johnirua skrev:
Ett litet tipps angående utsliten dörrbroms. Vår broms var helt utsliten efter att barnen dragit dörren fram och tillbaka i låst läge, så jag sprutade i remspray i spåret i två omgångar och nu är den som ny :)
Detta var det bästa tipset någonsin tror jag!!!! TACK!!! Bokade spray på nätet, dörren var helt slut i bromsfunktion. Nu är den som ny!!!! Hur enkelt åtgärdat som helst!
 
L Sund L Sund skrev:
Detta var det bästa tipset någonsin tror jag!!!! TACK!!! Bokade spray på nätet, dörren var helt slut i bromsfunktion. Nu är den som ny!!!! Hur enkelt åtgärdat som helst!
L Sund L Sund skrev:
Detta var det bästa tipset någonsin tror jag!!!! TACK!!! Bokade spray på nätet, dörren var helt slut i bromsfunktion. Nu är den som ny!!!! Hur enkelt åtgärdat som helst!
Va roligt att det fungerade för dig med. Dörren hemma funkar fortfarande som den ska. Skönt att man hittade en använding för remspray, för till remmar är det värdelöst.
 
Bromsstång fastsatt vid balkongdörr med skruvar, söker hjälp för att avlägsna den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får hela tiden fram den här tråden när jag försöker googla, men jag har en lite annan fråga som jag fortfarande inte lyckats hitta svaret på. Känner mig lite korkad men om nån har svaret så beskriv gärna som om jag så vore ;) Jag undrar helt enkelt hur man enklast gör för att haka av en sån här broms för jag vill testa om jag på så vis kan öppna balkongdörren lite mer för att kunna flytta en möbel genom dörröpppningen. Det hade garanterat gått om jag hakar av hela dörren men då är det kanske lättare att bara montera isär möbeln... :thinking::p
Har försökt rycka i pinnen men den verkar sitta fast i båda ändar. Måste jag verkligen skruva loss hela fästet?
 
  • Gilla
EMac
  • Laddar…
Ja du måste skruva loss fästet från karmen. Fästet är ”fastnitad” i armen.
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
Kladdkaka Kladdkaka skrev:
Måste jag verkligen skruva loss hela fästet?
Du lossar de två skruvarna, alltså lossa hela fästet.
 
  • Gilla
Kladdkaka
  • Laddar…
Allright! Stort tack för snabbt svar
 
S satellit skrev:
Bifogar ett par bilder för att förtdliga..
Hej, Vi behöver lämna in våra altandörrar för omlastning hos glasmästaren. Karmfästet är samma som på den andra bilden i inlägg #7. Kan jag få loss staget från karmen eller måste jag montera bort hela anordningen från altandörrens ovansida?
 
T torpskane skrev:
Hej, Vi behöver lämna in våra altandörrar för omlastning hos glasmästaren. Karmfästet är samma som på den andra bilden i inlägg #7. Kan jag få loss staget från karmen eller måste jag montera bort hela anordningen från altandörrens ovansida?
*omglasning...
 
Du lossar de två skruvarna som sitter i överstycket av karmen så får du lös armen till dörrbromsen.
Om du har modellen utan skruvfastsättning så ska armen dras nedåt det kan underlätta att ha något att bända med så snäpper armen loss från fästet.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Tack men vi har inga skruvar i karmbeslaget. Det är som en hylsa som staget sitter fast i. Däremot gick det fint att med en större platt skruvmejsel ”snäppa” ur staget ur karmbeslaget.
EDIT: Läste ditt inlägg slarvigt. Tack för svar!
 
  • Illustration av karmfästen och deras komponenter för dörrinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karmbeslag med stag och hylsa utan synliga skruvar på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L Sund L Sund skrev:
Detta var det bästa tipset någonsin tror jag!!!! TACK!!! Bokade spray på nätet, dörren var helt slut i bromsfunktion. Nu är den som ny!!!! Hur enkelt åtgärdat som helst!
Jättekul att det funkade för er. Jag vill dock nämna att även jag har provat detta, men hos oss hjälpte det faktiskt inte alls :( Vi har en altandörr från 1999 där jag ser att den där lilla axeln roterar lite som den ska när jag vrider på handtaget etc. Problemet är att bromsen ändå inte får tillräckligt fäste i axeln. Så jag sprayade på remsprayen i till slut 3 omgångar, men det blev inte bättre. Så nu har jag beställt en ny 760/4 broms. Hoppas det är rätt sort... På vår dörr verkar iaf. axeln vara centrerad.

Mvh
Frank
 
F fmortensen skrev:
Jättekul att det funkade för er. Jag vill dock nämna att även jag har provat detta, men hos oss hjälpte det faktiskt inte alls :( Vi har en altandörr från 1999 där jag ser att den där lilla axeln roterar lite som den ska när jag vrider på handtaget etc. Problemet är att bromsen ändå inte får tillräckligt fäste i axeln. Så jag sprayade på remsprayen i till slut 3 omgångar, men det blev inte bättre. Så nu har jag beställt en ny 760/4 broms. Hoppas det är rätt sort... På vår dörr verkar iaf. axeln vara centrerad.

Mvh
Frank
Du kan alltid lossa dörrbromsen så ser du vad det är för dörrbroms om du är osäker.
Den vanligaste dörrbomsen är ASSA 150 följt av 160.
https://www.assaabloyopeningsolutio...pstallningsbeslag-fonster-dorrar-ASSA-OEM.pdf

En bild med ASSA 760
En dörrbromsmodell ASSA 760 med synlig stång och grå metallhölje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.