Kopplat in bandsågen för första gången till nya spånsugen. Fixade sug i original 100mm anslutningen förutom min hemmagjorda stos under bordet. Detta blev galet bra. Stora stosen tar det lilla som missas av lilla stosen under bordet. Det dammar nu absolut ingenting. Bilderna här är direkt efter sågningen nedan.
Blå spånsugsslang ansluten till en bandsågs botten med en hemmagjord trästos, i en ren och dammfri verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsåg kopplad till en spånsug med en blå slang och en hemmagjord trästos ovanför sågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå spånsugsslang ansluten till bandsåg under arbetsbordet, visar ren arbetsyta utan sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsåg ansluten till spånsug med ren och dammfri arbetsdel direkt efter sågning av askplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjade höstens första möbelprojekt och sågade upp den första batchen ask, från 36mm tjocka plank till 2 st 15mm tjocka (efter rikt och planhyvling. Målet är 14mm limfog så småningom.
Bandsåg kopplad till spånsug med suganordning och nyss sågade askplankor på arbetsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandsåg i drift med ett askplank genom sågningsprocessen på ett arbetsbord, märkt för uppmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsågade askplankor på bandsåg med ansluten spånsug, inget synligt damm efter sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Slånberg och 11 till
  • Laddar…
Microkatten
Fantastiskt trevligt, @vectrex, bra jobbat och grattis till den nya snickarboden efter allt slit! (y)
 
Microkatten Microkatten skrev:
Fantastiskt trevligt, @vectrex, bra jobbat och grattis till den nya snickarboden efter allt slit! (y)
Tack! Detta är lite av en smygstart dock. Har en sida kvar att måla på utsidan och golvlister kvar att sätta i boden. Sen är inte all rördragning klar där inne heller. Bandsågen är temporärt inkopplad till bordssågens utsug! Men jag måste få varva med lite roliga saker också!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Metallarbetsbänk med svetsjärn, radiobatteriladdare och svetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En arbetsbänk i en verkstad med en motorsåg och staplar av trädelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ahhh... Horisontella ytor är fina... Men syns så sällan.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Fattigmans bandsåg har fått en bättre plats i fräsbordet som har utsug.
Hantverksbord med inbyggd fattigmans bandsåg, utsug och enkelt splitterskydd, verktyg spridda omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelt splitterskydd har den också fått
Fräsbord med improviserad bandsåg monterad i mitten och skydd runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Kopplat in bandsågen för första gången till nya spånsugen. Fixade sug i original 100mm anslutningen förutom min hemmagjorda stos under bordet. Detta blev galet bra. Stora stosen tar det lilla som missas av lilla stosen under bordet. Det dammar nu absolut ingenting. Bilderna här är direkt efter sågningen nedan.
[bild] [bild] [bild] [bild]

Påbörjade höstens första möbelprojekt och sågade upp den första batchen ask, från 36mm tjocka plank till 2 st 15mm tjocka (efter rikt och planhyvling. Målet är 14mm limfog så småningom.
[bild] [bild] [bild]
Gillar utsuget under bordet! Har du några fler bilder på det? Mitt första försök blev inte riktigt bra så jag behöver lite fler ideer
 
E Ezcobar skrev:
Gillar utsuget under bordet! Har du några fler bilder på det? Mitt första försök blev inte riktigt bra så jag behöver lite fler ideer
Klicka på vectrex 'namn' vid ett inlägg, sen kan du klicka dig till inlägget där han postat massa bilder på det häromdagen.

Tillägg: för långsam.
 
Jag tröttnade på att det bara var en lång kabel till våffeljärnet till slut och bytte ut kabeln på den korta som låg undanlagd. Varför den låg undanlagd? Lathet och elsäkerhet i harmoni... Typ. :cool:
Två elsladdar på ett gult arbetsbord, en gammal och skadad, den andra ny och ersättande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tagit mitt blåsmunstycke från Fultema och slipat lite på det med typ Dremel. Syftet är att se till att man inte kan blåsa in luft genom huden av oförsiktighet. Lite säkrare, inget sämre.
Närbild på ett slipat blåsmunstycke med synliga modifieringar för att förhindra oförsiktigt luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Tagit mitt blåsmunstycke från Fultema och slipat lite på det med typ Dremel. Syftet är att se till att man inte kan blåsa in luft genom huden av oförsiktighet. Lite säkrare, inget sämre.
[bild]
Jag var och besökte en Estnisk legotillverkare, de producerade bland annat en renblåsningspistol som var tystare än vanliga. De hade spår ungefär som du gjort.
 
Korvgubbe
findus42 findus42 skrev:
Fattigmans bandsåg har fått en bättre plats i fräsbordet som har utsug.
Enkelt splitterskydd har den också fått
Mvh Findus
Har du möjligtvis några fler bilder och beskrivningar på hur man bygger en dylik tingest?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Syftet är att se till att man inte kan blåsa in luft genom huden av oförsiktighet
Fiffigt, och vid normal användning borde det väl inte påverka luftströmmen något nämnvärt.
Men är det verkligen ett reellt problem du löser? (D.v.s måste jag genast gå ut och göra detsamma på mina munstycken?)
 
Nej, det är väl inget reellt problem eller stor risk, men inget blir sämre, och risken blir mindre. Dessutom är det gratis. Du kan göra operationen någon gång när du är i verkstaden och helt enkelt vill slippa snickra.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Nej, det är väl inget reellt problem eller stor risk, men inget blir sämre, och risken blir mindre. Dessutom är det gratis. Du kan göra operationen någon gång när du är i verkstaden och helt enkelt vill slippa snickra.
Det blir svårare att fylla luft i gammaldags cykelventiler om man slipar till pickadollen sådär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.