richardtenggren richardtenggren skrev:
Kraftavbitaren är guld värd, den mittersta ser jag ingen användning för och jag föredrar en ren spetstång istället för den vänstra. (Y)
En kombinationstång som den i mitten kan man bära på sig för jämnan eller låta ligga på strategiska ställen. Den kommer alltid till nytta för någon uppgift. Däremot är ju specialtänger alltid bättre för sin speciella uppgift.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Grymt nöjd med ny häcksax. Velade länge om jag skulle köpa med sladd eller ej men har 36V-batterier till gräsklippare och trimmer (som jag också är väldigt nöjd med).

Lätt och gå runt lite här och var och snygga till utan att behöva bängla med kabel. Var nyss 300 meter bort och snaggade en buske lite så vi ser bättre när man kör ut på 70-vägen där en del kör alldeles för fort.

Gul och grå batteridriven häcksax från Ryobi placerad på en grå soptunna framför en röd stuga och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Grymt nöjd med ny häcksax. Velade länge om jag skulle köpa med sladd eller ej men har 36V-batterier till gräsklippare och trimmer (som jag också är väldigt nöjd med).

Lätt och gå runt lite här och var och snygga till utan att behöva bängla med kabel. Var nyss 300 meter bort och snaggade en buske lite så vi ser bättre när man kör ut på 70-vägen där en del kör alldeles för fort.

[bild]
Vad är det för modeller du har på de tre maskinerna? Är lite i köpestankar...
 
nikasp
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det för modeller du har på de tre maskinerna? Är lite i köpestankar...
Gräsklippare och trimmer hemma. Alla är bra men gräsklipparen kommer ju inte att hålla livet ut som en Klippo eller Stiga. Var därför skeptisk till att investera i battwrimaskiner men har handlat beggat så har nu tre laddare och tre batterier. Återkommer med modeller.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Kartong med ny Scheppach stationär bandslip maskin Special Edition BD9000.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gått o velat länge men var väldigt sugen på en stationär bandslip. Hmmm ja jag får väl provköra denna budget variant o se vad den pallar
 
  • Gilla
CCPusher och 3 till
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
[bild]
Gått o velat länge men var väldigt sugen på en stationär bandslip. Hmmm ja jag får väl provköra denna budget variant o se vad den pallar
Har en sån men inte hårdkört den. Som med alla slipmaskiner dammar det mycket. Finns olika tips hur man samlar upp dammet. En enkel låda till vänster kopplat till dammsugaren kan fungera.
 
  • Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
Äntligen nya skruvdragare! Har dragits med mina tidigare längre än vad batterierna klarat. Gamla 14,4V Ni-CD på 1,3Ah som laddar ur sig på några få skruvar (alternativt några timmar om de inte används)
Blev Makita igen och det fick följa med en dammsugare som såväl barn som fru blev förtjust i, så den blir placerad vid köket.

Köpte med 2 st 2Ah batterier för att kunna ha till skruvdragarna när jag vill ha det lite smidigare och lättare än 5Ah batterierna erbjuder. Men se då är kroken för stor för att kunna ställa maskinen stadigt. Finns det kortare krokar att skaffa till rimligt pris?
Nytt Makita-skruvdragarset på en blå låda med två skruvdragare, extra batterier och en vit Makita-dammsugare framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
asfaltsbarn1 och 4 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Köpte med 2 st 2Ah batterier för att kunna ha till skruvdragarna när jag vill ha det lite smidigare och lättare än 5Ah batterierna erbjuder. Men se då är kroken för stor för att kunna ställa maskinen stadigt. Finns det kortare krokar att skaffa till rimligt pris?
Förståndigt. Jag har också både 2 och 5 Ah, men använder i princip bara 2 Ah pga vikten. Med två stycken är det nästan svårt att bli utan laddat batteri med tanke på hur snabbt de laddas. 5 Ah använder jag främst i trädgårdsverktygen.

Japp, störigt med clipset. Har själv tänkt beställa ett par, men har inte fått tummen ur... dessa skall det vara i varje fall: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-346449-3-baltesclips-kompakt
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
[bild]
Fick bli en ny gipsautomat också! Kom i fredags! Mycket nöjd med den modellen, har inte skruvat nån trall med den än dock..
Nå, skruvat någon trall med den? Vad tycker du?
 
JLyck JLyck skrev:
Nå, skruvat någon trall med den? Vad tycker du?
Nej inte än. Kämpar med fortfarande med gipsen inne. Men till det funkar den jävligt bra är supernöjd!
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Nej inte än. Kämpar med fortfarande med gipsen inne. Men till det funkar den jävligt bra är supernöjd!
Låter lovande, har själv sneglat på en.
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Förståndigt. Jag har också både 2 och 5 Ah, men använder i princip bara 2 Ah pga vikten. Med två stycken är det nästan svårt att bli utan laddat batteri med tanke på hur snabbt de laddas. 5 Ah använder jag främst i trädgårdsverktygen.

Japp, störigt med clipset. Har själv tänkt beställa ett par, men har inte fått tummen ur... dessa skall det vara i varje fall: [länk]
Tack så mycket, det varju dessutom butiken jag köpte ifrån. Kanonbra service, la beställningen ca 14:30 och ungefär en halvtimme senare fick jag mail om att den var packad och redo för leverans. Ca kl 11 dagen efter kunde jag hämta ut den hos lokala postombudet.
Idag hade jag dessutom vägarna förbi Örebro där dom har fysisk butik, så jag passade på att hämta upp bältesclipsen där.
 
nikasp
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det för modeller du har på de tre maskinerna? Är lite i köpestankar...
Jag har häcksaxen och grästrimmern som listas här (de säljs med och utan batteri + laddare). Jag gav 1500 för häcksaxen utan tillbehör. Grästrimmern är riktigt trevlig, känns också urstark. För att trimma lite gräs på villatomten kan man nästan köra på tomgång.

https://se.ryobitools.eu/tradgard/#!/1?PowerSource=36V-batteri
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
engs
nikasp nikasp skrev:
Grymt nöjd med ny häcksax. Velade länge om jag skulle köpa med sladd eller ej men har 36V-batterier till gräsklippare och trimmer (som jag också är väldigt nöjd med).

Lätt och gå runt lite här och var och snygga till utan att behöva bängla med kabel. Var nyss 300 meter bort och snaggade en buske lite så vi ser bättre när man kör ut på 70-vägen där en del kör alldeles för fort.

[bild]
Apropå häcksaxar, har sneglat på batteridrift länge av samma skäl du nämner, då det blir mycket skarvkabel nu för att nå runt, känns som ett mindre projekt bara för att putsa lite.
Sneglar på Makita DUH751Z, då den har 750mm blad. Skulle vara mycket värt om man kan minska antalet moment med ett långt blad. Nå allt på sidan från marken, minska antalet flytt av stege, slippa ta toppen av häcken från båda hållen för att nå som jag måste idag.

Undrar om det finns någon direkt nackdel med ett långt blad å andra sidan, förutom mer ”bängel” och besvärligare med finlir på ej raka sträckor. Kan tänka mig att det krävs mer kraft om den tar mer grenar på varje drag osv.
 
nikasp
engs engs skrev:
Apropå häcksaxar, har sneglat på batteridrift länge av samma skäl du nämner, då det blir mycket skarvkabel nu för att nå runt, känns som ett mindre projekt bara för att putsa lite.
Sneglar på Makita DUH751Z, då den har 750mm blad. Skulle vara mycket värt om man kan minska antalet moment med ett långt blad. Nå allt på sidan från marken, minska antalet flytt av stege, slippa ta toppen av häcken från båda hållen för att nå som jag måste idag.

Undrar om det finns någon direkt nackdel med ett långt blad å andra sidan, förutom mer ”bängel” och besvärligare med finlir på ej raka sträckor. Kan tänka mig att det krävs mer kraft om den tar mer grenar på varje drag osv.
60 cm känns lagom men får se när jag kommer hem fen torpet och ska gå loss på grannens Thuja-j%#|el till häck. Har insett att de sällan sköter den, lejt in firma som klippt 2 ggr på fyra år så jag ansar vår sida själv framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.