Hej

Jag anlitade en murare för att göra ett kort jobb hos mig.
Efter en vattenskada har vi kommit i konflikt och jag tror att han saltat fakturan för att täcka ev kostnader för ersättning.

Arbetet pågick ons-tors-fre.
Dag 1: kom muraren (murledaren, som jag avtalat med) och han hade en yngre murare (som skulle göra själva jobbet) med sig. De hade avslutat ett annat jobb tidigare på dagen. Jag vet ej exakt när de kom, men muraren kom igång med själva arbetet kl 10.30. Klockan 15.45 var det blandade murbruket slut och muraren sade att han inte han blanda nytt på 15 minuter.

Dag 2: Muraren kommer en kvart för sent (07.15). Då jag kommer hem 15.45 har han redan avslutat (står och pratar i telefon). Under dagen hade murledaren kommit och levererat mer puts.

Dag3: 7.00 - 16.00. OK. (förutom vattenskadan)

På fakturan ser jag nu
Murare: 22h x 350kr
Arbetsledning: 2,5h x 350kr
Material: 400kg x 2,20kr

Enligt mig har muraren inte jobbat 22h utan max 20,5h.
Arbetsledning kom som en övveraskning för mig. Detta har inte nämnts tidigare och definitivt inte överenskommits.
Murbruket skulle muraren ta med. Jag är osäker på mängden, men framförallt priset 68,75kr per påse (2,2krx25kgx1,25moms). I butiken kostar samma material 47kr.

Överenskommelsen gjordes per telefon och det som sades var att priset var 350kr och att muraren skulle ta med material.

Vad kan jag göra? Vad är praxis i branschen?

mvh
Björn

Jag förstår din frustration, men timmarna verkar inte vara så farligt saltade, muraren kanske vill ha betalt för restid - det är vanligt.

När det gäller materialet är det såklart svårt att uppskatta mängderna innan och för dig att verifiera att det verkligen gått åt 400 kg. Priset borde du kunna förhandla kring, det låter högt.

I övrigt verkar det ju vara inom rimlighet. För din info finns standardavtal som konsumentverket tagit fram, där stipuleras att entreprenören kan göra tilläggsarbeten upp till 15% av kostnaden även om det avtalats om fast pris. Även konsumenttjänstlagen är tillämplig.

http://www.boende.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/brok/ro_formular_05_version2.pdf

Tror att många skulle ha nytta av detta standardavtal i relationen till olika hantverkare.

bjornm skrev:
Hej

J
Enligt mig har muraren inte jobbat 22h utan max 20,5h.
Arbetsledning kom som en övveraskning för mig. Detta har inte nämnts tidigare och definitivt inte överenskommits.
Murbruket skulle muraren ta med. Jag är osäker på mängden, men framförallt priset 68,75kr per påse (2,2krx25kgx1,25moms). I butiken kostar samma material 47kr.

Vad kan jag göra? Vad är praxis i branschen?

mvh
Björn
1.5 timme är inte mycket att jiddra om. Däremot arbetsledningen som brukar ingå i 350 kr/h för muraren. Han kostar ca 280 spänn + ca 5 % i sjukkostnader
och 12% Arbetsledning 350-280=70 spänn är 20% i TG vilket är normalt.. Det där beror på personligen brukar jag ta pröjs för arbetsledning när det är så att jag är på plats för att lösa saker med kund inte annars. Sedan säcken för 69 spänn och du pröjsar 47 det skiljer 22 spänn där och 15% brukar vara praxis på material arvode. Det man som kund skall göra är att först skriva ett kontrakt så man är safe detr gäller givetvis även entreprenören för det finns folk som inte pröjsar för det man gjort heller. Sedan skall man i kontrakt ALLTID, ALLTID och åter ALLTID skriva att man endast betalar ut verifierad kostnad på material+15% så slipper man bli lurad. Bara som ett litet tips be att få se murarens faktura på bruket.. Nu låter iofs priset rimligt mellan 50 och 70 spänn säcken är inte helt fel vill jag påstå. Då frakt och hanering kostar....

mr Z skrev:
1.5 timme är inte mycket att jiddra om.
Så när du handlar mjölk på ICA tycker du det är ok att betala för 6,5 liter när du köper 5 liter?

Se det istället som att om du skall göra pannkakor där hemma och behöver 7dl mjölk så får du i alla fall köpa en liter på ICA.

• Gilla
Fliken
  • Laddar…
Myckling skrev:
Så när du handlar mjölk på ICA tycker du det är ok att betala för 6,5 liter när du köper 5 liter?
Skulle då personligen inte tycka att det var värt att ytterligare fördjupa en (uppenbarligen) redan etablerad konflikt för denna 1,5 timme, men det är väl en individuell inställningsfråga förstås.

MVH//Christina.

*EDIT* Ett litet allmänt tips för framtiden är att försöka hitta någon mångsidig hantverkare/ liten firma (kanske inte funkar för exakt alla sorters arbeten och iof. sig kanske är lättare sagt än gjort, men iaf. ;)) som man litar på och som man kan etablera ett ömsesidigt gott förhållande till, underlättar så otroligt mycket när man behöver anlita för något, både vg. tillgänglighet, pris i slutänden, service, kvalité på utfört arbete, samt befrielsen i att aldrig känna behov av att 'klocka' hantverkaren eller diskutera någon enskild timme eller materialkrona.
Efter några års kontakter med hantverkare av skilda slag iom. husbygget så har jag stött på både guldkorn och rötägg, från början var det svårt och tog ffa. för lång tid att skilja agnarna från vetet, numera tycker jag att jag ganska omgående känner om detta är en hantverkskontakt jag sas. vill 'behålla för ev. framtida behov', men att då få till det 'ömsesidigt goda förhållandet' oss emellan, ställer ju naturligtvis en hel del krav, även på mig som kund. Men min uppfattning är att stöter man på ett riktigt 'guldkorn' så är det värt en del ansträngning och dessutom måste även 'solen' få ha ngn. enstaka fläck ibland ;).

Jag tycker fakturan ser helt riktigt ut.

Onsdag: Han anländer väl kl 10 för att lasta av murburk och komma igång med maskiner. Kl 1600 avslutas arbetet.
Totalt: 5,5H (Lunch 0,5h?)

Torsdag: Lite försenad whatever. han kom iallafall. Klar 1600. 8,5h (0,5h lunch?)

Fredag: 8,5h (0,5h lunch)

Jag får till 22,5h...Sen drar han av lite för försening och tidigare avslut (Ovanligt generositet!) Whatever?

Arbetsledning ingår administrativa, resor, inspektion o.s.v.

Betala o va glad om arbetet utfördes galant.

Hej alltid fasinerasd av att det fortfarande beställs arbete utan att någon ö-kommelse om timpeng osv gjorts..
Är folk rädda att prata med varandra eller vad är det ??

// Goerana

Hemmakatten
Nja, det finns väl två sätt att skriva avtal.
Det ena är med fast pris.
Det andra är med timpris och materialpris.

Det första sättet är säkert för både beställaren och hantverkaren (som tagit till med en "riskpremie").

Det andra sättet brukar vara billigast för beställaren i det fall man litar på, och har erfarenhet av, hantverkaren.

Ett par timmar hit och dit går aldrig att kontrollera, och bör inte kontrolleras ifall man har ett förtroendefullt samarbete. Även hantverkare har administrativ tid, planeringstid, inhandlingstid mm.

Har läst hela tråden och tycker faktiskt inte heller att det är mycket att tjafsa om.

Men det är också min personliga åsikt.

Du måste ju själv - oavsett vad folk svarar här - komma fram till om du tycker att fakturan är rimlig - annars får du ta upp den till diskussion.

Lycka till!

((Sly

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.