Hej!

Håller på att inreda en snickeriverkstad/förråd hemma. Funderar på bästa sättet att förhindra damm och spån att spridas överallt. Vill gärna kunna använda maskiner utan att behöva torka av överallt. Såg en video på Youtube med en dammsugare som startar av sig själv när maskinen som är kopplad till startar. Verkar ju smidigt. Räcket det med en grovdammsugare kopplad till maskinen som används? Han använde även någon hemmagjord plastbytta? Varför det?
Vad rekommenderas?

Tack!

Många grovdammsugare har autostart. Vanligtvis så sitter det ett eluttag i dammsugaren där du kopplar in verktyget. När du startar verktyget så går dammsugaren igång. Sedan kan funktionen vara mer eller mindre avancerad. Det är trevligt med en viss eftergångstid, d.v.s att dammsugaren går några sekunder efter det att du stängt av verktyget så att det sista spånet hinner sugas upp.

Plastbyttan du nämner gissar jag är någon form av föravskiljare. Såvitt jag vet så är cyklonavskiljaren den variant som är effektivast men kanske även den som är svårast att bygga själv. Men det finns numera hyfsat billiga sådana att beställa från Kina. Det finns en lång tråd om dessa här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat.229321/

Själv så har jag en Dust Deputy som jag köpte när Rutlands hade kampanj för ett par år sedan:
https://www.rutlands.co.uk/sp+power...eputy-deluxe-kit-with-two-drums-oneida+dk6766
Denna använder jag till kap/gersågen i kombination med en avlagd vanlig hushållsdammsugare. I mitt fall så använder jag den för att dammsugaren annars skulle sätta igen ganska omgående av spån och fint damm. Normalt sett så är en hushållsdammsugare direkt olämplig att användas tillsammans med verktyg eftersom spånet snabbt sätter igen påse och filter. Eftersom dessa dammsugare får sin kylning av luften som strömmar igenom så är risken stor att de blir överhettade och t.o.m. börjar brinna när de sätts igen. Grovdammsugare har en annan konstruktion som medger kylning av motorn även om slangen, dammpåsen eller filtrena är igensatta.

Andra skäl att använda en föravskiljare är att det sparar påsar och filter som ofta kan vara ganska dyra till många grovdammsugare. Dessutom så minskar effekten när filterna börjar sättas igen. Dammsugaren blir alltså effektivare längre och man sparar pengar på byte av påsar och filter.

PS
Jag tror denna fråga hade passat bättre i avdelningen "Verktyg, maskiner & fordon". Du kan alltid be en moderator att flytta tråden dit genom att rapportera ditt eget inlägg.

Tack för svaret! Har bett om att få flytta inlägget men än så länge ingen lycka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.