21 320 läst · 66 svar
21k läst
66 svar
Ska fasaden se ut så här 4 år efter målning?
Alcro genuin fanns inte 1985 utan hette typ målafärg.L lukewalker skrev:Vad är det för produkt Alcro målarfärg? Antar att i ditt fall just "målarfärg" är produktnamnet. Vilket bindemedel var det? Jag har ingen aning. Jag misstänkte att det var Alcro Genuin du använt eftersom det handlade om nio år tillbaka i tiden. Men nu pratar du om 1985.
Nej. Jag jobbar inte för Alcro..
Var en laknaftabaserad produkt för trädetaljer utomhus. Typ husknutar och fönsterfoder mm vilken vi också använde den till. För dessa har det fungerat perfekt förutom att färgen bleknar rätt så snabbt.
Sökte på Alcro genuin och det är fönsterfärg vilket det inte var det vi köpte. Tror inte vår färg finns kvar längre. Lacknaftabaserade färger har oftast bytts ut mot vattenbaserade.
Inte nio år tillbaka utan 1985 vilket är över 30 år sedan.
Det intressanta i detta fall var att även andra färger än akrylatfärg kan vara helt täta.
Akrylat/acrylfärger skall aldrig användas på trä då de orsakar röta. det finns endast två färgtyper som fungerar över tid på träfasader och det är slamfärger och linoljefärger. Är själv målare med 40 års erfarenhet och jag lämnade de moderna färgerna åt sitt öde efter att ha sett fasader ruttna ner efter bara ett fåtal år. Hela den moderna färgbranschen stinker och är ett enda stort bedrägeri där husägaren alltid drar kortaste strået. det är dokumenterat ända sedan 70-talet att plastfärger(dvs allt vattenbaserat) orsakar rötskador på virke då färgen stänger inne fukt. Och kalla inte dessa färger för miljöfärger. Sant att de inte innehåller lacknafta men gifthalten i dessa färger är skyhög. Gifter som hamnar i rabatten längs husväggen och förgiftar marken. Färgavskrap är sedan flera år klassat som riskavfall och flera kommuner sorterar idag bort trävirke med färgrester från förbränningsanläggningarna. Det placeras istället som deponi då avfallsanläggningarna inte har reningskapacitet för gaserna som uppstår vid förbränning.V Villa1949 skrev:
skitsnack. virke som fälldes för 70-100 år sedan är av helt annan kvalitet.runt 1900 började man plantera in nya snabbväxande sorter avsedda för massaindustrin. tyvärr används det också av sågverksindustrin. sedan målade man uteslutande med linoljefärger som är dokumenterat bra för träfasader. Man byter definitivt inte ut gammalt friskt virke mot nytt pga att målaren inte orkar göra ett underarbete. Är själv målare/målarmästare med 40 års erfarenhet och sedan 25 år byggnadsvårdare. dagens färger är helt olämpliga för träfasader och det börjar nu på allvar synas då rötskador på fasader ökar kraftigt. att grunda en trären fasad med oljegrund=alkydolja hjälper bara ett antal år då livslängden för en alkydoljefärg är 10-12 år. För en linoljefärg är livscykeln kring 50 år. Akryl/akrylatfärgerna orsakar enorma skador och frågan är när den svenske konsumenten begriper bedrägeriet som denne utsätts för. ännu mer beklagligt är att dagens målare/målerifirmor tycks blunda.L Lechuza skrev:
Jag fick en gång i tiden lära mig att inte måla ändträt på fasaden. Det skall vara öppet för att kunna ”andas”M malarmaster skrev:skitsnack. virke som fälldes för 70-100 år sedan är av helt annan kvalitet.runt 1900 började man plantera in nya snabbväxande sorter avsedda för massaindustrin. tyvärr används det också av sågverksindustrin. sedan målade man uteslutande med linoljefärger som är dokumenterat bra för träfasader. Man byter definitivt inte ut gammalt friskt virke mot nytt pga att målaren inte orkar göra ett underarbete. Är själv målare/målarmästare med 40 års erfarenhet och sedan 25 år byggnadsvårdare. dagens färger är helt olämpliga för träfasader och det börjar nu på allvar synas då rötskador på fasader ökar kraftigt. att grunda en trären fasad med oljegrund=alkydolja hjälper bara ett antal år då livslängden för en alkydoljefärg är 10-12 år. För en linoljefärg är livscykeln kring 50 år. Akryl/akrylatfärgerna orsakar enorma skador och frågamn är när den svemske konsumenten begriper bedrägeriet som denne utsätts för. ännu mer beklagligt är att dagens målare/målerifirmor tycks blunda.
Har därför aldrig målat ändträt på min fasad som är från 1946. Enda som sker är att det kan bli lite sprickor men absolut ingen röta någon stans.
Nu är jag med på tidsspannet.optimum skrev:Alcro genuin fanns inte 1985 utan hette typ målafärg.
Var en laknaftabaserad produkt för trädetaljer utomhus. Typ husknutar och fönsterfoder mm vilken vi också använde den till. För dessa har det fungerat perfekt förutom att färgen bleknar rätt så snabbt.
Sökte på Alcro genuin och det är fönsterfärg vilket det inte var det vi köpte. Tror inte vår färg finns kvar längre. Lacknaftabaserade färger har oftast bytts ut mot vattenbaserade.
Inte nio år tillbaka utan 1985 vilket är över 30 år sedan.
Det intressanta i detta fall var att även andra färger än akrylatfärg kan vara helt täta.
Ansåg man då att färgen skulle hålla i över nio år, innan ommålning.
Är det inte snarare att en akrylat kan bli genomsläpplig för fukt när det är varmt och plastmolekylerna börjar röra på sig i färgen. Därav en orsaken till röta om akrylat läggs på en obehandlad yta. Med grundfärg under akrylaten kommer fukten aldrig att nå träet.
Akrylat är genomsläpplig för fukt utifrån men den andas inte. det innebär att fuktkvoten i brädan stiger ifall ventilation är bristfällig. på en fasad är möjligheterna för en torkning bakifrån begränsade. Grundfärgen som förr rekommenderades var oftast alkydbaserad. Den stoppade fukten så länge den var tät. tyvärr åldras även alkydoljan och kommer att spricka även om den sitter under fasadfärgen. det innebär att man har noll koll på fuktskyddet efter ett antal år. livslängden på en alkydolja är runt 10-12 år. Det är också i det tidsspannet som rötskador börjar visa sig,oftast i form av sprickor i nederkant fasadbrädan,ovanför fönster osv. Idag är många grundfärger/grundoljor även de vattenbaserade och innehåller akrylat. De stoppar ingen fukt utan innehåller istället starka gifter för att förhindra mikroorganismer att angripa fuktigt virke. Men inte heller dessa gifter förmår i långa loppet att stoppa röta.L lukewalker skrev:Nu är jag med på tidsspannet.
Är det inte snarare att en akrylat kan bli genomsläpplig för fukt när det är varmt och plastmolekylerna börjar röra på sig i färgen. Därav en orsaken till röta om akrylat läggs på en obehandlad yta. Med grundfärg under akrylaten kommer fukten aldrig att nå träet.
De bärande delarna som ruttnade var inte målade med akrylat utan vad som då kallades "målarfärg" Helt enligt rekommendationer från färgaffären. Färgen var tidigare intakt men gick dra loss i stora flagor och då hade både grundfärg och färglagret släppt ifrån trät.L lukewalker skrev:Nu är jag med på tidsspannet.
Jag har samma grundfärg på fasaden där det är akrylatfärg och denna grundfärg biter verkligen i trä. Där färgen gick dra loss var trät plaskvått, ungefär som färskt tryckimpregnerat.
Expert från Alcro som var hemma hos oss kunde konstatera att arbetet var korrekt utfört och med rätt färg.
Tror inte jag sett någon garanti för hur länge den så kallade målarfärgen skulle hålla,
Men redan då fanns tidsangivelse för akrylatfärgen och där påstods hålla i 12 år.
Alltså på träpanelen är det Alcro grundfärg + Alcro akrylatfärg
På foder vid husknutar, foder runt fönster och balkongens bärande delar Alcro grundfärg + Alcro målarfärg (ej akrylat)
Tror absolut inte det var fel på färgen för den sitter rejält bra på husknutar och fönsterfoder. De är bara målade på utsidan och fukt kan torka via deras baksida och då håller det.
Vi har haft en grind som jag målade med grundfärg + akrylat och den ruttnade efter 5-6 år då akrylat är värdelös att måla på alla sidor då den stänger in fukt i trät. Tät som en plastpåse. Ej rekommenderat färgval av färgaffären för där hade de säkert rekommenderat så kallad målarfärg med lacknafta.
Akrylaten är nog genomsläpplig lite för fukt och därför ska man måla rikligt med grundfärg först.
Och det är nog därför färgaffären rekommenderade just den lacknafta baserade målarfärgen till de bärande delarna.
Att observera, grannens bärande delar till balkongen är fortfarande ok efter 30 år men målades med täcklasyr.
Tror inte grundolja hade hjälp utan problemet var att färgen blev tät och fukt kom in i konstruktionen och kom inte ut.
Man kan misstänka att det är bättre att ha träet omålat än målat med akrylat... Dock är det väl en estetisk fråga.
Att tänka på är att linoljefärg målas på hyvlat virke och slamfärg på sågat. Tvärtom funkar inget bra ..
Att tänka på är att linoljefärg målas på hyvlat virke och slamfärg på sågat. Tvärtom funkar inget bra ..
Man får köra på det som verkar funka där man bor.
Målade ny fasad med Alcros Stugfärg för 18-19år sedan och NU är det dags att måla igen. Har svårt att hitta skäl till stt byta färg utan kör vidare med Alcro, men det blir Bestå denna gång. Båda färgerna är akrylatfärger.
Målade ny fasad med Alcros Stugfärg för 18-19år sedan och NU är det dags att måla igen. Har svårt att hitta skäl till stt byta färg utan kör vidare med Alcro, men det blir Bestå denna gång. Båda färgerna är akrylatfärger.
du lär inte ha något val då akrylat inte är övermålningsbar med oljeprodukter.
Besökte en släkting som har ett hus med linoljefärg, han sa att det snart började bli dags att måla om... Efter 19 år... Jag kollade på fasaden och på normalt utsatta delar tyckte jag den såg ut vara i bra skick...
Jag har en granne som huset var målat med täcklasyr.
Efter 20 år var det dags för målning.
Dock bytte de panel på gaveln som ligger mot söder men sidor och gavel mot norr är samma panel som inte målades om på 20 år. Kanonbra färg målad av amatörer.
Då borde täcklasyren vara bättre än linoljefärgen som var 19 år i exemplet ovan.
Vad jag vill ha sagt att det går inte göra generella jämförelser. Beror på husets läge och kvalitet på virke, målningsarbete och färgval.
Efter 20 år var det dags för målning.
Dock bytte de panel på gaveln som ligger mot söder men sidor och gavel mot norr är samma panel som inte målades om på 20 år. Kanonbra färg målad av amatörer.
Då borde täcklasyren vara bättre än linoljefärgen som var 19 år i exemplet ovan.
Vad jag vill ha sagt att det går inte göra generella jämförelser. Beror på husets läge och kvalitet på virke, målningsarbete och färgval.