wildeside
Japp skitbra system tack till er alla som lärt mig hur jag kan lura kunderna på mer pengar, det första jag ska göra på måndag är att kontakta Ahsell, Dahls och Solar för att få en aktuell prislista så att jag kan justera mina priser och ge kunderna 50% rabatt, vill ju inte lura kunden för mycke.
Kan ni inte hjälpa mej att komma på något bra sätt att höja timpriset med, kanske ska lägga på en miljöavgift eller liknande.
Orkar inte tjata mer med er i det här ämnet så det är det sista inlägget från mej.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Har nog svarat ganska tydligt och transparent på varför jag lägger på mina 10% på materialet.
Och den typen av påslag är det väl ingen som kritiserat heller ?

Skiter i vad mina konkurrenter håller på med, om dom så lägger på 10000% på materialet.
Alla seriösa hantverkare är transparenta med vad material/arbete kostar.
Skiter du fortfarande i det när dom tar dina kunder på grund av att dom lurar kunden att det blir billigare innan och sen tar ut ett högre pris ?

Om kunderna slutar att stirra sig blinda på vad det står i kronor på offerter och kontrakt för att jaga det billigaste priset, istället sätter sig in i vad som ingår i priset som står på offerten/kontraktet så skulle marknaden automatiskt sålla ut dom oseriösa hantverkarna.
Problemet är ju att det är oerhört svårt att jämföra när det både handlar om en branch man inte känner till och hantverkarna i fråga tillsamamns med grossisterna gemensamt försöker göra det så svårt som möjligt att jämföra.

En mej närstående skulle ta in en elektriker för att dra in el i ett nybyggt garage, han hörde sej för hos tre stycken och fick av samtliga förslag som var i stil med "jag tar xxxkr i timmen och så tillkommer material på det.. jag gissar att det tar yyy timmar" ..Han väljer då en som verkar vettig och angav en låg timkostnad och tidsberäkning för jobbet.


Jobbet utförs och sedan kommer det en faktura på rätt antal timmar men elektrikern fakturerar materialkostnad med bland annat 700:(!!) per eluttag hänvisande till en prislista som ingen betalar, vid närmare komtroll kostar identiska eluttag ca 120kr styck att köpa för privatpersoner, så elektrikern betalar kanske 50kr ? Övrigt material var också saltat givetvis, men det var svårare att kolla då man inte kunde jämföra rakt av med identiska produkter på ställen privatpersoner kan handla.

Det är ju så pinsamt uppenbart att elektrikern har angivit en timkostnad som är mycket lägre än den borde vara för att "ta hem" affären då det var det kunden kunde jämföra med, sedan cashar han istället in pengarna på materialet, med god hjälp av grossisten som glatt tillhandahåller en låssasprislista just för det ändamålet.

Detta sätter ju hela konkurrenssituationen ur spel, det är ett beteende som gynnar de hantverkare som fuskar och missgynnar konsumenten.

Hade grossisten istället haft prislistor som var verklighetsbaserade och samtliga elektriker i fallet ovan hade angett "inköpspris plus påslag om xx%" och sen en verklighetsbaserad timlön så hade priserna kunnat jämföras på ett vettigt sätt innan.

Grossisternas låssasprislistor är ett problem för att det är deras sätt att hjälpa oseriösa hantverkare att se till att konsumenten inte kan välja rätt genom att konsumenten inte ges möjlighet till en ärlig kostnadsjämförelse.

..Och då har jag inte ens börjat gnälla om kickbacksystem som är nästa steg i att hjälpa hantverkare att blåsa sina kunder..
 
  • Gilla
SaabNiklas och 10 till
  • Laddar…
wildeside
GlennB GlennB skrev:
Och den typen av påslag är det väl ingen som kritiserat heller ?

Skiter du fortfarande i det när dom tar dina kunder på grund av att dom lurar kunden att det blir billigare innan och sen tar ut ett högre pris ?

Problemet är ju att det är oerhört svårt att jämföra när det både handlar om en branch man inte känner till och hantverkarna i fråga tillsamamns med grossisterna gemensamt försöker göra det så svårt som möjligt att jämföra.

En mej närstående skulle ta in en elektriker för att dra in el i ett nybyggt garage, han hörde sej för hos tre stycken och fick av samtliga förslag som var i stil med "jag tar xxxkr i timmen och så tillkommer material på det.. jag gissar att det tar yyy timmar" ..Han väljer då en som verkar vettig och angav en låg timkostnad och tidsberäkning för jobbet.


Jobbet utförs och sedan kommer det en faktura på rätt antal timmar men elektrikern fakturerar materialkostnad med bland annat 700:(!!) per eluttag hänvisande till en prislista som ingen betalar, vid närmare komtroll kostar identiska eluttag ca 120kr styck att köpa för privatpersoner, så elektrikern betalar kanske 50kr ? Övrigt material var också saltat givetvis, men det var svårare att kolla då man inte kunde jämföra rakt av med identiska produkter på ställen privatpersoner kan handla.

Det är ju så pinsamt uppenbart att elektrikern har angivit en timkostnad som är mycket lägre än den borde vara för att "ta hem" affären då det var det kunden kunde jämföra med, sedan cashar han istället in pengarna på materialet, med god hjälp av grossisten som glatt tillhandahåller en låssasprislista just för det ändamålet.

Detta sätter ju hela konkurrenssituationen ur spel, det är ett beteende som gynnar de hantverkare som fuskar och missgynnar konsumenten.

Hade grossisten istället haft prislistor som var verklighetsbaserade och samtliga elektriker i fallet ovan hade angett "inköpspris plus påslag om xx%" och sen en verklighetsbaserad timlön så hade priserna kunnat jämföras på ett vettigt sätt innan.

Grossisternas låssasprislistor är ett problem för att det är deras sätt att hjälpa oseriösa hantverkare att se till att konsumenten inte kan välja rätt genom att konsumenten inte ges möjlighet till en ärlig kostnadsjämförelse.

..Och då har jag inte ens börjat gnälla om kickbacksystem som är nästa steg i att hjälpa hantverkare att blåsa sina kunder..
Det finns dom som kritiserat mitt påslag på 10%

Japp skiter i mina konkurrenter, har inte lidit av arbetsbrist dom senaste 30 åren.
Ska jag oroa mej och försöka att göra något åt den oseriösa konkurrensen så kommer jag nog ligga sömnlös på nätterna.

Om din närstående följt mina ganska enkla råd hur man gör en upphandling så skulle risken för en oseriös firma minskat avsevärt.

Mina kunder är till 90% återkommande kunder eller nya kunder vi rekommendation från gamla kunder.
Jag har ofta skrivit en väldigt detaljerad offert till nya kunder med inpriser/påslag/utpriser arbetskostnad, avrådan och förslag på förbättringar på entreprenaden.
När kunderna återkommer brukar det räcka med att skriva vad entreprenaden kommer att kosta.
 
wildeside wildeside skrev:
Det finns dom som kritiserat mitt påslag på 10%
Det är ingen som kritiserat storleken på påslaget, det är resonemanget kring storleken på påslaget som kritiserats.

Poängen är att det spelar ingen roll om påslaget är 1% eller 50%, det som spelar roll är hur priset skiljer sig från var det skulle kosta för kunden i butik.

Vi försöker med ett pedagogiskt exempel:

En vara kostar 100 spänn i butik (t.ex. på Bauhaus).

Hantverkare Anders köper in varan för 90 spänn och lägger på 20% så kunden får betala 108.

Hantverkare Bertil köper in varan för 150 spänn (han orkar inte skaffa konto hos nån grossist) och lägger på 5% så kunden får betala 157.

Hantverkare Cecilia köper in varan för 90 spänn, men visar kunden Ahlsells prislista där det står att den kostar 300 och säger till kunden "Du får 50% rabatt och får den för 150". (Sen får Cecilia kanske 20% kickback från Ahlsells så den har egentligen bara kostat 72, men det bortser vi från nu.)

Hantverkare David importerar varan själv och kan köpa den för 30 spänn, men säljer den till kunden för 110.


Hantverkare Anders är den som har lägst pris till kund, trots att han har högst procentuellt påslag.

Hantverkare Bertil är den som har lägst procentuellt påslag (av de som anger ett påslag), men trots det den som är dyrast.

Och Cecilia som ger sken av att ge rabatt är den som luras mest.

Hantverkare David är alltså den som tjänar mest (80 spänn), trots att han inte har högst pris.


Hantverkare Bertil och Cecilia är såna som vi inte tycker om.

Du verkar vara samma typ som Anders, men gränsen till att bli Bertil handlar enbart om huruvida man anstränger sig för att hitta lägsta pris eller skiter i det eftersom det ändå är kunden som betalar.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Det är ingen som kritiserat storleken på påslaget, det är resonemanget kring storleken på påslaget som kritiserats.

Poängen är att det spelar ingen roll om påslaget är 1% eller 50%, det som spelar roll är hur priset skiljer sig från var det skulle kosta för kunden i butik.

Vi försöker med ett pedagogiskt exempel:

En vara kostar 100 spänn i butik (t.ex. på Bauhaus).

Hantverkare Anders köper in varan för 90 spänn och lägger på 20% så kunden får betala 108.

Hantverkare Bertil köper in varan för 150 spänn (han orkar inte skaffa konto hos nån grossist) och lägger på 5% så kunden får betala 157.

Hantverkare Cecilia köper in varan för 90 spänn, men visar kunden Ahlsells prislista där det står att den kostar 300 och säger till kunden "Du får 50% rabatt och får den för 150". (Sen får Cecilia kanske 20% kickback från Ahlsells så den har egentligen bara kostat 72, men det bortser vi från nu.)

Hantverkare David importerar varan själv och kan köpa den för 30 spänn, men säljer den till kunden för 110.


Hantverkare Anders är den som har lägst pris till kund, trots att han har högst procentuellt påslag.

Hantverkare Bertil är den som har lägst procentuellt påslag (av de som anger ett påslag), men trots det den som är dyrast.

Och Cecilia som ger sken av att ge rabatt är den som luras mest.

Hantverkare David är alltså den som tjänar mest (80 spänn), trots att han inte har högst pris.


Hantverkare Bertil och Cecilia är såna som vi inte tycker om.

Du verkar vara samma typ som Anders, men gränsen till att bli Bertil handlar enbart om huruvida man anstränger sig för att hitta lägsta pris eller skiter i det eftersom det ändå är kunden som betalar.
Köp ditt eget material och verktyg maskiner lär dig och gör jobbet själv.
Klappa dej på huvudet beröm dej själv för hur duktig du varit så slipper bekymra dej om hur vi driver våra företag och vi företagare slipper att få dej som kund.

Kan inte bli enklare en så!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nu är det ju tyvärr så att när det t.ex. gäller elinstallation så får man inte göra jobbet själv.

Men annars är det enda jag har anlitat hantverkare till asfaltering av infarten. Men det betyder inte att jag inte har förståelse för de som anlitar hantverkare.

Du verkar vara av åsikten att "anlitar man en hantverkare får man räkna med att bli lurad". Det säger väl sitt om hur hantverkare får dåligt rykte.
 
  • Gilla
Frank1stein och 3 till
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Nu är det ju tyvärr så att när det t.ex. gäller elinstallation så får man inte göra jobbet själv.

Men annars är det enda jag har anlitat hantverkare till asfaltering av infarten. Men det betyder inte att jag inte har förståelse för de som anlitar hantverkare.

Du verkar vara av åsikten att "anlitar man en hantverkare får man räkna med att bli lurad". Det säger väl sitt om hur hantverkare får dåligt rykte.
Ingen som förbjuder dej att utbilda dej till elektriker!
Va faan kan du inte ens lägga ut lite asfalt och padda det, trodde du va en kunnig person!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Väldigt konstruktiv diskussion tycker jag...
 
  • Gilla
Frank1stein och 4 till
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Nu är det ju tyvärr så att när det t.ex. gäller elinstallation så får man inte göra jobbet själv.

Men annars är det enda jag har anlitat hantverkare till asfaltering av infarten. Men det betyder inte att jag inte har förståelse för de som anlitar hantverkare.

Du verkar vara av åsikten att "anlitar man en hantverkare får man räkna med att bli lurad". Det säger väl sitt om hur hantverkare får dåligt rykte.
Japp vi företagare vet inget bättre en att lura av kunden alla pengar och göra ett sketet jobb, sen går vi i konkurs i oktober och behöver inte bry oss om garantier och reklamationer.
Åker till Thailand över vintern kommer hem i slutet av april och startar ett nytt AB för att lura av alla kunder pengarna för att åka till Thailand kommande vinter igen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Väldigt konstruktiv diskussion tycker jag...
Japp ungefär i nivå med din!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
GlennB GlennB skrev:
kostar identiska eluttag ca 120kr styck att köpa för privatpersoner, så elektrikern betalar kanske 50kr ?
Nej, knappast. Elfirman får antagligen betala minst 80, och kanske t.o.m uppåt 100-110 (+ moms då) för uttaget på grossen.
Jag har inte bättre priser på grossen än på elbutik.se, på nästan nånting. Clas Ohlson slår mina grossistpriser på en del elprodukter.

De stora affärskedjorna är så bra kunder med en fantastisk volym, och har så vassa inköpare att en liten sketen elfirma inte alls kan erhålla i närheten av samma inköpspris.
Dessutom kanske affärskedjorna även rundar ett inköpsled till - grossisten, som har tänkt att tjäna sitt levebröd på ett påslag på varan.


N Nerre skrev:
Sen får Cecilia kanske 20% kickback från Ahlsells
Jag är inte helt säker, man jag tror att kickbacken (som inte alla har, den söks främst av de med avtalskunder såvitt jag vet) inte är så stor. Jag gissar på 5-10% max, men jag har ännu inte lyckats få tillräcklig insyn i denna del.

Men avtalskunder vet ju om detta med materialpriserna och är hårdhänta om detta vid upphandlingen av ramavtal, så här kan ju även en liten kickback på bara 5% eller något mer, typ fördubbla materialvinsten för firman.



Men i övrigt håller jag väl i stort med er.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Om grossisterna är så dåliga på att förhandla fram inköpspriser kanske hantverkarna borde fundera på att handla nån annanstans? Har inte Clas O företagskonton?

Som jag skrivit tidigare, det är inte kunden som ska behöva betala för att du inte kan/orkar/vill fixa bättre inköpspriser.
 
hsd
Yepp, Jula å jemofix har åxå företagskonton säkert biltema åxå
 
Då får man ju som hantverkare sätta sig och räkna.

Om man säljer prylarna till kund för "marknadspris" (d.v.s. ungefär vad kunden själv kan köpa det för plus kanske 10%), tjänar man mest på att att handla från olika ställen för att få lägsta pris eller tjänar man mer på att handla allt hos grossisten och ha mindre marginal på materialet? Man får väga hur mycket ens tid är värd helt enkelt.

Köper man hos grossisten får man kanske loss fler arbetade timmar som man drar in pengar på.

Och man ska såklart inte räkna detta "per jobb" utan utslaget på alla jobb man gör. Om man ska handla hos varuhusen, hur många arbetstimmar per år extra går det åt till det? Och hur mycket "tjänar" man på inköpspriset?

Det blir kanske så att för småjobb blir det billigast i längden att köpa grejerna hos grossist och inte tjäna så mycket på materialet, medans för större jobb så lönar det sig att leta lågt inköpspris.
 
Eller så tar man betalt efter den modellen som passar en bäst och handlar där man själv anser lämpligast och så är det upp till kunden att gilla det eller ej.
Lite konstigt resonemang att kunden ska diktera villkoren.
Ska konsumenten bestämma var bonden ska köpa foder också så att inte mjölken blir för dyr?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.