Hej. Hittar inga trådar som besvarar mina frågor så jag försöker själv.

Bor permanent i ett äldre fritidshus. Är det fortfarande ett fritidshus i myndigheters ögon?
Om jag vill bygga ut, kan jag enligt reglerna bygga ut det som fritidshus?
När övergår ett fritidshus till permanenthus?
Har sett liknande trådar där folk svarar att ”markera rutan för fritidshus vid bygglov”.
Men vad säger reglerna egentligen?
Om tillbyggnaden ska hålla ”villa standard”, måste övriga huset anpassas enligt nya regler?

Jag vill alltså bygga ut mitt hus, men inte ha energikrav eller andra anpassningar att hålla efter. Går det enligt gällande regler utan att ”mörka”?
Tacksam för svar

Om du inte är skriven där medan du ansöker om bygglov så går det annars kommer kommunen kräva att det ska klassas som permanentboende och då gäller både energiberäkning och tillgänglighetskraven. Vi ansökte om tillbyggnad av fritidshus och löste det på ovan sätt pga av bef byggnad från 40-talet aldrig skulle klara dagens krav.
Lycka till!

C Chris888 skrev:
Hej. Hittar inga trådar som besvarar mina frågor så jag försöker själv.

Bor permanent i ett äldre fritidshus. Är det fortfarande ett fritidshus i myndigheters ögon?
Om jag vill bygga ut, kan jag enligt reglerna bygga ut det som fritidshus?
När övergår ett fritidshus till permanenthus?
Har sett liknande trådar där folk svarar att ”markera rutan för fritidshus vid bygglov”.
Men vad säger reglerna egentligen?
Om tillbyggnaden ska hålla ”villa standard”, måste övriga huset anpassas enligt nya regler?

Jag vill alltså bygga ut mitt hus, men inte ha energikrav eller andra anpassningar att hålla efter. Går det enligt gällande regler utan att ”mörka”?
Tacksam för svar
Om du fyller i i ansökan att det är ett fritidshus omfattas det inte av kraven för tillgänglighet, energikrav etc. Det är inte avgörande om du bor där permanent. Du ska inte skriva dig någon annanstans, det är brott mot folkbokföringslagen.

• Gilla
Chris888
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.