Grundfärg använder inte vissa färger, men då är oljan ett måste.
Allt nytt trä jag målat med Nordsjö VX har hållit mycket bra. Senast i år målade vi om ett mindre hus och det var 15 år sedan nystrykning. Inte en flaga på hela huset men matt och det fick en målartvättning och sedan endast strykning.
Däremot på tidigare målad yta med akrylat har den små krackeleringar efter 10-15 år så där krävs det mera underarbete. VX är ju en alkyd/akrylat mix som åldras som alkydfärg.
Tror inte på att måla på för tjocka lager om det inte är ett måste, men det är min egen erfarenhet. Men påverkas säkert av färgsort vilket som fungerar bäst.

• Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
É
Tråden handlar ju främst om ifall det räcker med ett lager färg på befintligt målad fasad i samma kulör.
Det där med att det lossnat till rent trä sen gammalt var bara en lite parantes från min sida. Där målade jag nog med grundfärg först. Sen målade jag nog slutfärg lokalt där innan allt målades. Eller så slarvade jag och målade endast en gång efter grund där med för att det täckte så bra att det ”glömdes”.

Saknades "en" i mitt inlägg. Så vi gjorde bara en strykning efter tvättning.
Men som jag noterade var den gamla målningen väldigt bra och ingen lös färg.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Jag har själv målat en sväng med Alcro Bestå på min fasad då det va en del bättringar samt blekning, tvättade och strök på och det ser kanonfint ut i alla fall så här ett år senare. Hade inga flagor eller släpp dock.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
optimum
Jag har målat mitt hus med Alcro akrylat, numera heter det Alcro Bestå.
Målar alltid tidigare än det egentligen behövs och tvättar samt målar 1 lager.
Om det finns ställen som skulle behövas skrapas så är det grundfärg och sedan två lager på dessa ställen. (oftast södersidan)

Färgen lakas bort av väder och vind och minskar i tjocklek. Men målar man tidigare räcker det med 1 lager.
Har gjort så på vårt hus från 1985 och genom att måla lite tidigare så behåller man ett snyggt och oblekt hus.
Södersida målar jag vart 6:e år och övriga sidor vart 9:e år. Klart smidigare än att vänta tills det verkligen behövs.
Att måla är mycket billigare och enklare än att byta panel.

Nymålning, grundolja, grundfärg och 2 lager färdigfärg. (om man har Alcro bestå som topplager)

• Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
É
Intressant höra att det är fler som målar på med endast ett lager och att det verkar fungera. När jag startade tråden för ett par år sedan fick jag inga sådana exempel men testade ändå.

• Gilla
Joakim Lindeblom och 1 till
  • Laddar…
optimum
Funkar nog bra med 1 lager om man inte väntar för länge.
Gäller att hålla tillräcklig tjocklek för att skydda trät från omgivningen.
Funkat för mig i över 30 år.

Intressant tråd som fått några år på nacken.
Har också tankar på att måla en del som inte alls är dåligt mer än att det har blivit blekt och tappat glansen och resonerar likadant som någon här i tråden att det är lättare gjort att måla om medans det gamla fortfarande är i hyggligt skick så det räcker på de allra flesta ställen att bara tvätta av och sedan måla toppfärg direkt.
Har också funderat fram och tillbaka på det där med ett eller två lager och alla fabrikanter verkar förorda två strykningar helt oavsett skicket på det gamla men det låter lite märkligt i mina öron för man tycker ju att det måste vara rätt stor skillnad att måla en ny bräda som är grundmålad jämfört med en gammal panel som redan har ordentligt med akrylatfärg på sig. På den nya brädan är det ju mer träfibrer som ska täckas ordentligt och grundfärgen "suger" ju till sig den nya toppfärgen mer än vad som är fallet på en tidigare akrylatmålad yta där man direkt uppnår ett tjockare skikt med en strykning som jag tänker.
Vore för övrigt intressant att höra hur det har gått för er som bara strök väggarna en gång för några år sedan.

É
K Klabbis 3000 skrev:
Vore för övrigt intressant att höra hur det har gått för er som bara strök väggarna en gång för några år sedan.
Min fasad ser bra ut fortfarande tycker jag. Nu så här i efterhand är jag dock lite osäker på vad problemet med 1 strykning skulle vara, vilka negativa effekter borde jag kolla efter?

*Jag har svarta prickar som försvinner vid tvätt med vatten. Kanske från eldning i skorsten och annat i luften. Jag ser inte att två strykningar skulle förhindra detta.
*Om färgen skulle ha släppt till tidigare lager (vilket det inte har) så vet jag inte heller om två lager färg skulle ha hjälpt, då är det nog snarare underarbetet som blev dåligt?
*Blekning av färgen vet jag inte heller om det skulle vara skillnad på en eller två lager, eller?

*En negativ effekt av endast en strykning skulle kunna vara att jag har liggande fjällpanel. Då är nedre kanten lite vass och färgen har en tendens att bli lite tunn där. Två lager hade kanske fyllt på bättre där? Jag såg inget trärent när jag sprang ut och tittade nu men jag har för mig jag har noterat det nån gång.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Min fasad ser bra ut fortfarande tycker jag. Nu så här i efterhand är jag dock lite osäker på vad problemet med 1 strykning skulle vara, vilka negativa effekter borde jag kolla efter?

*Jag har svarta prickar som försvinner vid tvätt med vatten. Kanske från eldning i skorsten och annat i luften. Jag ser inte att två strykningar skulle förhindra detta.
*Om färgen skulle ha släppt till tidigare lager (vilket det inte har) så vet jag inte heller om två lager färg skulle ha hjälpt, då är det nog snarare underarbetet som blev dåligt?
*Blekning av färgen vet jag inte heller om det skulle vara skillnad på en eller två lager, eller?

*En negativ effekt av endast en strykning skulle kunna vara att jag har liggande fjällpanel. Då är nedre kanten lite vass och färgen har en tendens att bli lite tunn där. Två lager hade kanske fyllt på bättre där? Jag såg inget trärent när jag sprang ut och tittade nu men jag har för mig jag har noterat det nån gång.
Det som fabrikanterna menar är väl att för att glans och kulör ska hålla så där många år som de utlovar så behöver färgfilmen hålla en viss tjocklek och det kan jag förstå men samtidigt som jag skrev så kanske det uppnås genom en flödig strykning på tidigare målad akrylatfärg i okej skick.
Men låter ju bra att din fasad har klarat sig bra på en strykning!

É ÉlPon skrev:

Vilken färg/fabrikat var det du använde förresten?
Kulör?

É
Okej jag målade ju inga partier dubbelt så jag kan tyvärr inte jämföra om det hade sett bättre ut då.
Men tränger färg och glans på underifrån och går ut till ytan, eller varför behöver det vara så tjock? Jag säger inte att det är fel utan undrar bara hur det fungerar (Vi pratar ju bara ommålning nu).
Färgen var nog Beckers Perfekt-någonting i gult. Kan inte kolla just nu.

• Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Okej jag målade ju inga partier dubbelt så jag kan tyvärr inte jämföra om det hade sett bättre ut då.
Men tränger färg och glans på underifrån och går ut till ytan, eller varför behöver det vara så tjock? Jag säger inte att det är fel utan undrar bara hur det fungerar (Vi pratar ju bara ommålning nu).
Färgen var nog Beckers Perfekt-någonting i gult. Kan inte kolla just nu.
Beckers Perfekt Fasad Plus heter den jag har tänkt använda. Hög kvalité på den tror jag.
Svar på din fråga är som jag fattat det är att väder och vind med tiden sliter och tunnar ut färgfilmen. Men som sagt jag själv är ju inne på att det i många fall när man målar om bör klara sig rätt bra med en strykning. Sådan färg av hög kvalité är inte gratis precis så man vill ju inte vräka på i onödan.

• Gilla
Åsa Nylander och 2 till
  • Laddar…
Tar gärna emot fler synpunkter och erfarenheter på det här området som handlar om ifall man gott kan nöja sig med en strykning när man målar om och inget behöver skrapas utan den tidigare målade akrylaten är helt intakt men tappat glans och blivit blekt.
Står just nu själv i valet och kvalet och kliar mig i huvudet och undrar hur man ska göra egentligen?
Känns som att det blir väldigt tjockt med färg särskilt på de slätare brädorna känner man knappt några träfibrer längre redan efter ett nytt färglager. Jag vet att Beckers och Nordsjö alltid förespråkar 2 strykningar oavsett allt, men just när det gamla är så pass intakt så måste man ändå ställa sig frågan om det inte räcker med en strykning.
Tycker väl ändå att det måste vara skillnad på en ny grovsågad bräda som är grundad att man då självklart ska toppmåla två gånger.

Fortfarande väldigt intressant tråd. Jag målar nu om huset med Demidekk Infinity (tidigare målat med Demidekk Ultimate), samma kulör (körsbärsträd). Södersidan är väldigt utsatt för sol och vind så den tänker jag stryka två gånger. Sidorna ser fortfarande bra ut med har mattats lite. Jag tänker att det borde räcka med en gång. några tankar kring detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.