4 134 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
3 veckor gammal trall, är den torr?
Sida 1 av 2
vi köpte trallen för ca. 3 veckor sedan och den har sedan dess legat utlagt på altanen, vissa bitar under varandra men ganska många direkt i solen.
Det har ju varit en del regn men vi har ju också haft 1-2 veckor med riktigt varmt väder.
Ska vi lägga trallen med mellanrum eller dikt an? Funderar på om det är värt att köpa en billig fuktmätare på bauhaus?
Det har ju varit en del regn men vi har ju också haft 1-2 veckor med riktigt varmt väder.
Ska vi lägga trallen med mellanrum eller dikt an? Funderar på om det är värt att köpa en billig fuktmätare på bauhaus?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det nya sättet är att lägga trall
https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/
Man ska lägga med konstant cc mått (kant till kant) beroende på nominell bredd.
Edit
Fördelen är att det blir samma springor överallt oavsett torr/blöthet vid läggning.
https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/
Man ska lägga med konstant cc mått (kant till kant) beroende på nominell bredd.
Edit
Fördelen är att det blir samma springor överallt oavsett torr/blöthet vid läggning.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det kommer inte ut någon vätska när vi skruvar i dom.H huggan skrev:
Jag skulle kunna mäta hur breda dom är och jämföra med nya hos Bejers Bygg, det var där vi köpte dom, tror ni det skulle fungera?
Kan också lägga en bit vatten under natten och se om den ändrar bredd tills imorgon?
Om jag förstår rätt så säger dom högst 3mm springa och tidigare i artikeln så sa dom att dom aldrig ska helt utan springa. Eller förstår jag artikeln fel?L largab skrev:
”Figur 3. Färdig trallbeläggning bör i samband med läggningen ha fogsprång högst 3 mm och avstånd kant-till-kant enligt Tabell 3.”
F Erica Wyse skrev:
Fogsprång är inte avståndet, det är nivåskillnaden.L largab skrev:
Exempel
120 tryckt furu ska läggas med 126mm kant till kant. Då blir det ”rätt” fogbredd då furan torkat.
120 är nominell bredd. Blött bredd är mera
Om 126 ska användas som riktlinjen så måste ju det ”rätta” slutresultatet variera beroende på om virket är tort eller ej?L largab skrev:
Det borde ju bli ganska stora springer om trallen krymper mycke?
Tanken är nog att du mäter upp avstånden på skruvreglarna och sedan lägger dit trallen. (Inte att du mäter på trallen vartefter du lägger trall.) Då kvittar det hur blöt trallen är: lägger du blöt trall efter dina markeringar blir det kant-i-kant, lägger du torr trall blir det glipor mellan dem redan från början.
Jag måste ha fått solsting för jag förstår inte vad ni/videon menar.
Jag lägger ut den första brädan dom just nu är 118mm. Sen lägger jag nästa bräda så den slutar 126mm från den första. Det måste väl betyda att jag får en springa på 8mm? Jag antar jag tänker helt fel?
Jag lägger ut den första brädan dom just nu är 118mm. Sen lägger jag nästa bräda så den slutar 126mm från den första. Det måste väl betyda att jag får en springa på 8mm? Jag antar jag tänker helt fel?
Nej det låter inte rätt. Är planken 118?F Erica Wyse skrev:
Då stämmer inte tabellerna!
Du tänker rätt...