vi köpte trallen för ca. 3 veckor sedan och den har sedan dess legat utlagt på altanen, vissa bitar under varandra men ganska många direkt i solen.
Det har ju varit en del regn men vi har ju också haft 1-2 veckor med riktigt varmt väder.
Ska vi lägga trallen med mellanrum eller dikt an? Funderar på om det är värt att köpa en billig fuktmätare på bauhaus?

Är trall är blöt så kommer det upp vätska när du skruvar i skruven. Så du behöver inte köpa en fuktmätare.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Funderar på om det är värt att köpa en billig fuktmätare på bauhaus?
Låna en av någon bekant eller granne. Var bor du?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Låna en av någon bekant eller granne. Var bor du?
Sollentuna

H huggan skrev:
Är trall är blöt så kommer det upp vätska när du skruvar i skruven. Så du behöver inte köpa en fuktmätare.
Det kommer inte ut någon vätska när vi skruvar i dom.
Jag skulle kunna mäta hur breda dom är och jämföra med nya hos Bejers Bygg, det var där vi köpte dom, tror ni det skulle fungera?
Kan också lägga en bit vatten under natten och se om den ändrar bredd tills imorgon?

Du vet nominell bredd, läs länken jag skrev ovan om hur de bör läggas

L largab skrev:
Om jag förstår rätt så säger dom högst 3mm springa och tidigare i artikeln så sa dom att dom aldrig ska helt utan springa. Eller förstår jag artikeln fel?

”Figur 3. Färdig trallbeläggning bör i samband med läggningen ha fogsprång högst 3 mm och avstånd kant-till-kant enligt Tabell 3.”

F Erica Wyse skrev:
Om jag förstår rätt så säger dom högst 3mm springa och tidigare i artikeln så sa dom att dom aldrig ska helt utan springa. Eller förstår jag artikeln fel?

”Figur 3. Färdig trallbeläggning bör i samband med läggningen ha fogsprång högst 3 mm och avstånd kant-till-kant enligt Tabell 3.”
L largab skrev:
Fogsprång är inte avståndet, det är nivåskillnaden.
Exempel
120 tryckt furu ska läggas med 126mm kant till kant. Då blir det ”rätt” fogbredd då furan torkat.
120 är nominell bredd. Blött bredd är mera

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
L largab skrev:
Fogsprång är inte avståndet, det är nivåskillnaden.
Exempel
120 tryckt furu ska läggas med 126mm kant till kant. Då blir det ”rätt” fogbredd då furan torkat.
120 är nominell bredd. Blött bredd är mera
Om 126 ska användas som riktlinjen så måste ju det ”rätta” slutresultatet variera beroende på om virket är tort eller ej?
Det borde ju bli ganska stora springer om trallen krymper mycke?

S
Tanken är nog att du mäter upp avstånden på skruvreglarna och sedan lägger dit trallen. (Inte att du mäter på trallen vartefter du lägger trall.) Då kvittar det hur blöt trallen är: lägger du blöt trall efter dina markeringar blir det kant-i-kant, lägger du torr trall blir det glipor mellan dem redan från början.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
120 trall är 120 torr , 145 är 145 torr.
Nytryckt, blöt 120 är kanske 125?
Om lägger enligt uppgivet kant till kant (= cc) så blir glipan rätt oavsett hur torr el blöt den är vid läggning.

Jag måste ha fått solsting för jag förstår inte vad ni/videon menar.
Jag lägger ut den första brädan dom just nu är 118mm. Sen lägger jag nästa bräda så den slutar 126mm från den första. Det måste väl betyda att jag får en springa på 8mm? Jag antar jag tänker helt fel?

F Erica Wyse skrev:
Jag måste ha fått solsting för jag förstår inte vad ni/videon menar.
Jag lägger ut den första brädan dom just nu är 118mm. Sen lägger jag nästa bräda så den slutar 126mm från den första. Det måste väl betyda att jag får en springa på 8mm? Jag antar jag tänker helt fel?
Nej det låter inte rätt. Är planken 118?
Då stämmer inte tabellerna!
Du tänker rätt...

Rita upp streck med 126 mm mellanrum på reglerna. Sen går du och hämtar trallvirket och skruvar fast dem vid märkena. Klart.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.