Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varför ska du padda på berg? Det är väl bara att lägga 16-32 och sen flis
Flis? Nu hänger jag inte med.
Tänkte väl mest att man alltid behöver padda om man lägger på makadam..... Eller?

Mvh
 
Jo men du behöver väl inte någon nollfraktion, den binder fukt.

Flis är makadam ca 2-5 mm, brukar användas som ett topplager för att få det slätare än vad man får med grövre makadam.

Notera att makadam aldrig innehåller nollfraktion.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jo men du behöver väl inte någon nollfraktion, den binder fukt.

Flis är makadam ca 2-5 mm, brukar användas som ett topplager för att få det slätare än vad man får med grövre makadam.

Notera att makadam aldrig innehåller nollfraktion.
Aha, då förstår jag. Har inte hört flis tidigare bara.

Nej, såklart ingen nollfraktion i dräneringen. Det jag skrev i mitt inlägg var att i en annan tråd så hävdade någon att man ville lägga ett lager med nollfraktion mellan berget och dräneringen, för att "det går inte att packa direkt mot berget" och det var just det jag ville reda ut, alternativt vad som är minsta tjocklek när man vill packa.

Mvh
 
P pero skrev:
Mätte precis - mellan 80 och 130 är nog riktigt.

Handgrävt... 25m2
Grävde ut en källare för hand förra sommaren 60 cm på 18 m2. Kommer aldrig aldrig någonsin göra om det. Svårgrävt som fasen. Stenblock varierat med grus och jord.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Makadam direkt på berg; vad är minsta "tjocklek" på material för att kunna padda?

Jag har (riktigt) dåligt med utrymme på ett ställe där det skall läggas dränerande material / makadam. Ovanpå skall det gjutas en platta. Det är ingen husgrund och då det är en liten förhöjning "mitt under" plattan som sluttar ut mot kanterna tror jag risken är minimal för ev. fukt och är beredd att ta den (tänkte dessutom köra isodrän där).

Läste i en annan tråd där någon hävdade att man "alltid" ville lägga ett lager med kross (typ 0-16 alt. 0-32) i botten på berget för att det skulle gå att padda. Behövs det verkligen? Jag har inte riktigt utrymmet... kan man padda 10cm 8-16 som ligger direkt på berget?

Tacksam för tips, råd och erfarenheter! :)
Jag vet att jag kommer att få en massa påhopp nu men man kan (och behöver) inte padda makadam. Det ända som händer är att stenarna på toppen lägger sig rätt och du får en jämnare yta.
 
  • Gilla
Silver78 och 3 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Grävde ut en källare för hand förra sommaren 60 cm på 18 m2. Kommer aldrig aldrig någonsin göra om det. Svårgrävt som fasen. Stenblock varierat med grus och jord.
Vi kan bilda klubb då... Och dela krigsminnen...
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
P pero skrev:
Vi kan bilda klubb då... Och dela krigsminnen...
Såhär i efterhand; ni vet att det finns minigrävare som går in genom en 80-dörr?Kanske var det trappor som ställde till det?
 
M Maximarcus skrev:
Såhär i efterhand; ni vet att det finns minigrävare som går in genom en 80-dörr?Kanske var det trappor som ställde till det?
M Maximarcus skrev:
Såhär i efterhand; ni vet att det finns minigrävare som går in genom en 80-dörr?Kanske var det trappor som ställde till det?
Jo, förvisso, men i mitt fall behöver jag runda garaget, och då verkar det falla på att maskinen är för lång, alternativt att jag får slakta en rabatt och ett äppelträd...
Dessutom sparar jag ju in på gymkortet...
 
Mikael_L
G Grävkalle skrev:
Jag vet att jag kommer att få en massa påhopp nu men man kan (och behöver) inte padda makadam. Det ända som händer är att stenarna på toppen lägger sig rätt och du får en jämnare yta.
Ungefär så är min erfarenhet också.

0-16, 0-32 osv, uppförde sig bra när jag paddade, men när jag körde på 16-32 packade det liksom inget, det bara "flöt ut" åt sidorna ifall det inte var mothåll, dvs på kanterna.
 
Är min erfarenhet och vad jag fått höra också. Makadam är helt meningslöst att försöka packa eftersom det inte finns någon finare fraktion att fylla håligheterna med. :)
 
G Grävkalle skrev:
Jag vet att jag kommer att få en massa påhopp nu men man kan (och behöver) inte padda makadam. Det ända som händer är att stenarna på toppen lägger sig rätt och du får en jämnare yta.
+1 på den.
För att kunna padda och dra nytta av det behövs nollfraktion.
Edit: Mobilen ville ej gå med på nollfraktion..
 
Är det någon som säger emot då?

Jag brukar förvisso padda tex 8-16 också för det sätter sig ändå lite och som säges ovan så blir det slätare och stenen fladdrar inte runt.
 
Mikael_L
Jag hade ju ändå paddan på plats, så jag körde en vända på makadamen också, men jag upplevde ju att det inte nyttade så mycket.

Jag har alltså bara grejat med detta vid två tillfällen (husgrunden och garagegrunden), så ta inte vad jag skriver för någon absolut sanning, jag meddelar bara mina egna iakttagelser och min tolkning av detta.
 
M Maximarcus skrev:
Såhär i efterhand; ni vet att det finns minigrävare som går in genom en 80-dörr?Kanske var det trappor som ställde till det?
Japp. Vinkeltrappa i sten till källaren. Arkitekten måste ha varit en sadist av grova mått. Du kan gissa hur roligt det skulle varit att forsla ut skiten om man hade haft en skottkärra. Men den tanken var kortlivad. Lösningen hette hyra transportband även om jag fick göra större hål där det lilla fönstret var placerad. Dock så hade jag fått göra så ändå för gjutning från rännan. Mindre kul var att spräcka de större stenarna så man kunde få ut dom. Men jag har lärt mig att DeWalt extreme 2 borrarna är de bästa jag använt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Japp. Vinkeltrappa i sten till källaren. Arkitekten måste ha varit en sadist av grova mått. Du kan gissa hur roligt det skulle varit att forsla ut skiten om man hade haft en skottkärra. Men den tanken var kortlivad. Lösningen hette hyra transportband även om jag fick göra större hål där det lilla fönstret var placerad. Dock så hade jag fått göra så ändå för gjutning från rännan. Mindre kul var att spräcka de större stenarna så man kunde få ut dom. Men jag har lärt mig att DeWalt extreme 2 borrarna är de bästa jag använt.
Låter kul!

Eftersom, såvitt jag vet, inga normala borrar egentligen är gjorda för sten (utan betong som ju är mycket mjukare) så brukar det vara värmen som tar kål på dem.
Jag brukar ha två borrar och medan jag kör med den ena så får den andra svalna i en burk med vatten. Då håller de länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.