Spacklat och försökt få styrsel på giraffen...

Vägg med spacklade skarvar och fläckar i ett renoveringsprojekt, med ojämnt resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var skitnöjd som fått in snitzen på remsan. Kompisen som är målare hade invändningar... :(
 
H Haget skrev:
Bra tips, tack!
Du bor inte i närheten av Halmstad? Har två steg över jag tänkte sälja bort
 
H
dessvärre inte, Uppsala :)
 
H Haget skrev:
dessvärre inte, Uppsala :)
Prova frakta den. Släng några frimärken och i en brevlåda. Blir nog billigt :crysmile:
 
  • Haha
Haget
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bra jobbat!
Och snyggt blev det också, riktigt snyggt. Som resten av din snickarbod.
Tack så mycket!
 
H Haget skrev:
Precis ett sånt Granit-steg är jag på jakt efter :) Är det Blocket som är bästa stället att finna? Sökt runt i några dagar på nätet - bortsett från nyhuggen från typ St Erik för flera tusen har jag haft dåligt med träffar...
Har tyvärr inga tips att ge dig. Jag fick dessa (har 2) av ett gäng som skulle riva en granittrappa uppe i Smögen. Körde hem dem på släp och dumpade i trädgården. Det var 5 år sen. Planen har hela tiden varit att använda dem på detta sätt.
 
V vectrex skrev:
Gissar på att den väger närmare 200kg men har inte räknat på det. 125x30x18cm är den iaf, solid bohuslänsk granit.
Pryder sin plats!
Bra gissning, 1,25*0,3*0,18 m2 och densitet mellan 2400 till 2700 kg/m2 ger mellan 161 och 182 kg.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Spjäll till spånsugssystemet.

[bild]

[bild]

[bild]

Blev tre stycken, den ena är av annorlunda design eftersom den ska monteras på filterlådan och där är det för litet rum för den andra typen.
Tittade på mitt inlägg och såg att det är inte uppenbart från bilderna hur den ena skiljer sig, men två av dom är designade på detta vis. Det är ju så här så att det ska vara självrengörande genom att det inte finns några springor för spån att samlas i öppet läge om gör det svårt att stänga igen. Det gjorde ju också att det inte passade på filterboxen, så den är av vanlig design. Men dit bör ju inget skräp komma heller då det kommer efter cyklonen.

Två träkonstruktioner med en cirkelformad öppning, en med självrengörande design, på ett arbetsbord med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tittade på mitt inlägg och såg att det är inte uppenbart från bilderna hur den ena skiljer sig, men två av dom är designade på detta vis. Det är ju så här så att det ska vara självrengörande genom att det inte finns några springor för spån att samlas i öppet läge om gör det svårt att stänga igen. Det gjorde ju också att det inte passade på filterboxen, så den är av vanlig design. Men dit bör ju inget skräp komma heller då det kommer efter cyklonen.

[bild]
Jag tror det är en dålig idé att ha spjäll på trycksidan där filtren sitter. Det kommer garanterat läcka fint fint damm där vilket gör att dina dyra filter blir lite överflödiga.
 
Det kan inte vara mycket isåfall som läcker ut, spjället är väldigt tajt då det är stängt och jag har inte känt av några luftströmmar då jag testat med handen med fläkten igång.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det kan inte vara mycket isåfall som läcker ut, spjället är väldigt tajt då det är stängt och jag har inte känt av några luftströmmar då jag testat med handen med fläkten igång.
Jag vet bara hur oerhört viktigt det är att få absolut bomtätt överallt på trycksidan. Det säger sig självt att ett rörligt spjäll inte kan bli så tätt.

Själv har jag ett mer manuellt system där utrensningslådan under filtren har en 160mm muffända som jag har ett ändlock i. Tanken är att jag ska kunna sätta dit en slang och leda ut luften genom väggen under den varma delen av året. Problemet jag upplever med min 4kW spånsug är att det blir väldigt varmt om man kör den ett tag. På vintern är det ju enkelt att vädra ut överskottsvärmen men inte på sommaren.
 
Jag har funderat på det du säger och har nu en idé hur jag kan göra spjället 100% dammsäkert.
 
Blandar fredagsgrogg...

Stängd pappkartong märkt "explosive material" på ett trägolv, plastmugg och Loka-flaska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Jag hade förlagt min 1/4" sexkant till 3/8" fyrkant -adapter, så det blev att tillverka en av en M12 skruv.
Sedan var det inga som helst Problem att starta upp den gamle utombordaren som stått still ett par år.
När jag sedan, glad i hågen, skulle starta upp motorn på plats i båten sade det "kling" och "plopp" när motorn tände.
Jag tappade alltså hylsan och min nygjorda adapter :(
Kanske man skulle kosta på sig ett nytt dragsnöre istället för att uppfinna en massa saker?
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Inte bästa materialvalet (bit av det gamla golvet med spår av trämask) men en påshållare att komprimera mjukplast i
Hemmagjord påshållare med spår av trämask i träet som komprimerar en plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och konstruktionen
Hemmagjord träpåshållare med synliga spår efter trämask, använd för att komprimera plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idéen är tagen från något byggprogram och jag har sådana fast större i garaget.
Lilkillen ville hjälpa till
Liten pojke som hjälper till med att slipa träbit utomhus bredvid en vuxen och ett glas med vätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.