Hej!
Jag skulle vilja göra något åt det kalla golvet i badrummet och på toaletten i källaren. Jag skulle helst vilja riva ut plastmattan och lägga golvvärme (el) och ovanpå det klinker.

Efter att ha läst på här har jag förstått att skolboken föreskriver att man bilar upp hela källargolvet, gräver ut och isolerar underifrån. Jag vill dock undvika det då jag har en flytande grundläggning och undrar därför vad riskerna är med att lägga golvvärme på ett par avgränsade delar av källargolvet och om dessa risker går att hantera/eliminera.

Förutsättningarna är som följer:
-1-plan med källare byggt 1967
-Nya dräneringsrör och källarytterväggar isolerade med isodrän (ca 2012)
-20cm armerad betongplatta (30cm under bärande väggar)
-Betongplattan verkar vara gjuten på en bädd av grus/sten som täckts med nåt i stil med byggplast.
-10cm pågjutet betonggolv
-Plastmatta på källargolv i bardum, toalett och svale
-Målade väggar
-Inga tecken på fukt någonstans i källaren

Vad skulle hända om jag:
-lade golvvärme (el) under klinkergolv på de rödmarkerade ytorna i bilden nedan (badrum och toalett)
-lät golvvärmen vara konstant på en nivå som gör att de känns ljumma

3D-skiss av ett källargolv med markerade områden på 7,5 och 1,5 kvadratmeter för planerad golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle det kosta skjortan?
Skulle det leda till fuktskador pga "omvänd fuktvandring"?
...även om jag hade värmen på jämt?
Vad skulle det i så fall leda till för typ av fuktskador? (jag har ju inte något organiskt material i form av trä på väggar eller golv och plastmattan kan jag ta ut och ersätta med klinker ifall mattlimmet skulle vara en riskfaktor)

Ingen som har några tips eller råd att ge? :worried:

BirgitS
Det blir en hög elräkning eftersom värmen kommer att spridas neråt när det inte är isolerat och du därmed kommer att värma upp marken i stor utsträckning.

Det funkar utmärkt. Initiellt kommer det dra en del extra energi, men varefter marktemperatur höjs under betongen så minskar energiförlusten nedåt.
Jag har 25m2 vattenburen golvvärme i källaren. 15mm eps isolering (LK eps16 systemet) . Jag märker ingen höjd energiförbrukning mot tidigare.
Motsvarande system finns för T2 elvärme. Googla på tex T2 reflecta

• Gilla
annerborn
  • Laddar…
Jag fick tips om att jag ju kan bila bort det pågjutna övergolvet på 10cm som ligger på den armerade bottenplattan. Då skulle jag ju få plats med lite isolering i alla fall.

då skulle jag gå från det här...

Schematisk illustration av källargolv uppbyggt med plastmatta, betong och armerad betongplatta.
Skapa konto

...till något sånt här

Illustration av golvsektion med klinker, flytspackel, golvvärme, isolering och betongplatta.
Skapa konto

Jag antar att det skulle minska värmeförlusten en hel del, men frågan är hur det påverkar fukten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.