M Maximarcus skrev:
Ge dig!
Det är bluff. Hittepå. Religion. Tro inte på allt du ser.
Om du känner en person som har en egen brunn så prova.
Du har ju inte provat själv.
Gällande Wikipedia så kan man dra många paraleller. Jag vet att det enbart funkar för vatten och det är det vi diskutera nu. '
Att det skulle funka för ädelstenar, malmer mm har jag ingen aning om och det ör inte relevant i detta läget men ta dig utanför Stockholm, till landet och prova så ska du få se.

P Pappa1986 skrev:
Om du känner en person som har en egen brunn så prova.
Du har ju inte provat själv.
Gällande Wikipedia så kan man dra många paraleller. Jag vet att det enbart funkar för vatten och det är det vi diskutera nu. '
Att det skulle funka för ädelstenar, malmer mm har jag ingen aning om och det ör inte relevant i detta läget men ta dig utanför Stockholm, till landet och prova så ska du få se.
Du är djupt religös, eller hur? Det brukar vara skälet till faktaresistens. Lite läsning om du mot förmodan är beredd att få ändra uppfattning:

https://www.vof.se/skepdic/slagruta/

https://illvet.se/naturen/underjorden/kan-man-hitta-vatten-med-en-slagruta

https://www.nyteknik.se/popularteknik/slagrutor-och-onskegrenar-6345695

D09
Det finns ju lite hållpunkter att ta hänsyn till så om du kan avläsa längden på slangen samt in/ut så kanske du kan lista ut en hyffsad dragning

 Rekommenderat minsta avstånd mellan slang är 1,5 meter. Kollektorslangens avstånd från tomtgräns mot granne bör vara minst 10 meter p g a risk för påverkan på grannens energiuttag ur marken.
 Avstånd till närmsta vattentäkt bör vara minst 20 m”

Kommunen kanske har uppgifter som sagt eller tidigare ägare/entreprenör

Karta över kollektorslangens placering med skarvar utmarkerade och kollektorns djup i marken ska upprättas efter att installationen är klar och följa fastighetens ägare.”

M Maximarcus skrev:
Du är djupt religös, eller hur? Det brukar vara skälet till faktaresistens. Lite läsning om du mot förmodan är beredd att få ändra uppfattning:

[länk]

[länk]

[länk]
Hahaha. Jag är inte mer religiös än att jag betalar kyrkskatt.
Men du är väl antagligen född med en guldsked i röven & aldrig varit utanför huvudstadens gränser.

Nu kan vi lämna denna diskussionen, för jag kommentera inget mer men lycka till med allt (y)

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Men jag antar att du vet var du ska ha din pool? Det är ju ett relativt stort projekt med många aspekter och placeringen bör ju rimligen inte baseras på var du har jordvärmeslingor eller ej?

Med det sagt är det väl bara att börja gräva hålet till poolen. Finns det då jordvärmeslingor just där får du flytta och eventuellt skarva dem, samt spola systemet om du fått in jord.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
M MrMacplay skrev:
Ska anlägga pool och behöver veta vart slingan går för att undvika att jag gräver av dem. Slagruta känns som hitte på... Har du erfarenhet av termokamera?
Ska du bygga pool så kanske placeringen av poolen är viktigare än att man får dra om vattenkabeln dock så gräv där du vill ha poolen ;)

• Gilla
noupe
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Men du är väl antagligen född med en guldsked i röven & aldrig varit utanför huvudstadens gränser.

Nu kan vi lämna denna diskussionen, för jag kommentera inget mer men lycka till med allt (y)
Det är väl helt uppenbart att slagrutor inte fungerar på riktigt i likhet med all möjlig annan vidskeplighet och liknande. Angående din brunn du refererar till så var det ju antingen slumpen, eller det faktum att det inte är så svårt att hitta grundvatten.

Även om de i ett parallellt sagouniversum skulle fungera det så hade man inte, som ditt första inlägg föreslog, kunnat kartlägga ett nätverk av jordvärmekablar med dem.

P Pappa1986 skrev:

Det vore faktiskt intressant om du kunde utveckla vad min röv och mina resvanor har att göra med hur ts ska hitta sina värmeslingor.
Du är nog mer religös än vad du tror. Läs på sidorna jag länkade till och säg att du fortfarande tror att slagrutor funkar.

Back to topic:
Har du någon aning om slingorna ligger exakt på 1 meters djup eller om det kan variera? Om de ligger någorlunda exakt på samma djup så kanske du kan börja med att skala bort 80cm jord där poolen skall vara och därefter handgräva tills du hittar dem?

Magnus E K
Tillsätt något starkt radioaktivt till kollektorvätskan. Sen är det bara att klättra upp på taket när mörkret fallit och se var marken blivit självlysande. (Glöm inte att efteråt göra "undo" innan du fortsätter vistas i området.)

Nej, slangen ligger nog för djupt för att kunna detekteras på något rimligt sätt, så bara att försiktigt handgräva diken tills du kan utesluta att den finns i ett visst område.

P Pappa1986 skrev:
När de grävde en brunn hos en vän så gick grävgubben med en slagruta och det va häftigt för den drogs verkligen ner mot vattnet. Han hade använt sig av det i över 30 år :=)
Gräv var du vill så kommer du förr eller senare till vatten.

Jag har också jordvärme och hos mig ligger det slang precis överallt...

Jag har ca 1200kvm tomt, hus på 140kvm och drygt 400m slang

P Pappa1986 skrev:
En perfekt video för tvivlare.
[media]
Haha ja vilken fakta video det där var

Värmekamera kan definitivt funka. Ibland kan man se valkar över kollektorn på våren efter sim kärlen ligger kvar längre där. Men vatten tappningen tror jag inte på. Det krävs ett mycket långvarigt värmeuttag för att det ska märkas på ytan.

En fiber kan man definitivt inte detektera genom att skicka något igenom den. Men ibland har de med en metalltråd som går att hitta.

• Gilla
faf
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Nej, jag har inte provat själv. Känner inte att det behövs.
Kan du förklara teorin bakom, hur känner en pinne av vatten flera meter ner i marken?
Det funkar, även för elkabel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.