http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/smahus/

Energimyndigheten hade ett enkelt program där man någorlunda när kunde räkna fram skillnaden på "hus nyare än 2010", med antalet personer och förutsättningar. Satte allt på högsta gällande hushållsel och varmvatten för att vara helgarderad. I deras värsta kalkyl skulle energianvändningen bli 17500kw/h

Skulle jag då installera bergvärme skulle kalkylen visa en besparing på 7590kw/h per år dvs ca 8730kr per år. Låt oss då säga att investeringskostnaden är på 160.000kr, då skulle den investeringen betala sig på 21år.

Skulle jag då installera luft/vattenvärmepump skulle kalkylen visa en besparing på 6740kw/h per år dvs ca 7750kr per år. Låt oss då säga att investeringskostnaden är på 100.000kr, då skulle den investeringen betala sig på 12år.

Skulle jag då installera luft/luftvärmepump skulle kalkylen visa en besparing på 3570kw/h per år dvs ca 4110kr per år. Låt oss då säga att investeringskostnaden är på 19000kr, då skulle den investeringen betala sig på mindre än 5år.

Det känns svårt att i ett litet hus med litet värmebehov motivera en bergvärmepumpsanläggning. Om jag av komfortskäl önskar golvvärme i hela huset så verkar luft/vattenvärmepump vara ett vettigare alternativ. Men en luft/luftvärmepump och den öppna planlösningen kompletterat med ftx-ventilation och en vedkamin verkar inte helt idiotiskt. FTX-ventilationen ska jag ha oavsett värmesystem.

Vattenburet system möjliggör ju otaliga val av värmekällor, även för framtiden, vem vet vad som upptäcks om 20år. Investeringskostnaden är ju dock låg genom att det är nybyggnation. Ska jag lägga golvvärmeslingor kommer jag utöka markisoleringen med 80-100mm.

Redigerat:
Problemet med luftvärmepumpar är att dom tappar mycket effekt och verkningsgrad när det blir kallt ute. Blir det tillräckligt kallt slår dom av helt.
På grund av det kan det vara svårt att uppnå BBR- kraven för energihushållning i nya hus.

Jag tänkte om jag använder luftvärmepump komplettera med kamin som jag kan elda när tempen sjunker eller strömavbrotten infinner sig. BBR-kraven gällande energianvändning gäller inte fritidshus mig veterligen. Nackdelen med golvvärmen är ju att hela plattan på flera ton blir en trög ackumulator. Här uppe i norr svänger temperaturerna fort. Ett alternativ kanske vore att montera golvvärmen enl bild nedan. Detta blir dock ytterligare en merkostnad på minst 30000kr.
Modell av golvvärmeinstallation med etiketter visande komponenter som cellplast, golvvärmeslang och yttre lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mkt funderingar, men det är viktigt. Impulsbygga hus slutar nog inte bra. Jag menar tänker man inte genom sina beslut ordentligt så kanske man landar i en anläggning med oljepanna och takvärme eller någon annan olycklig kombination.

Kan tilläggas att jag har tillgång till billig ved, då jag har möjlighet att låna vedmaskiner och köpa in hela paket björkved.

Eller sjövattenvärmepump? Då krävs inget ju inget borrhål. Detta måste väl vara vinnaren av de lösningar som jag spekulerat i? Någon med erfarenheter av detta? Behövs tillstånd om tomten angränsar till vatten? Risker?

3meter ut från stranden är det mellan 3 och 8.9meters djup enligt sjökort. Vilket djup behövs?

Bästa svaret

Har du strandtomt?! Då är ju sjövärme en självklarhet. Bara att lägga ut kollektorslangen med sänken i sjön. Vad du behöver för tillstånd beror lite på lokala bestämmelser. Om det är en vattentäkt brukar det vara kinkigt, inte annars. Och du hamnar på samma prisnivå som en frånluftsvärmepump typ.

Som du säkert redan vet så är det samma pump för bergvärme/jordvärme/sjövärme.

• Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Den energikalkylen är nog inte riktigt korrekt. Behöver huset 17500kWh/år så kan du räkna med ett SCOP på BVP om 4. Det innebär att den skulle behöva ca 4300kWh/år. Du har dessutom i princip samma SCOP på varmvattnet så där har du troligen 1000kr ytterligare insparat per år. Totalt skulle jag tippa att en BVP spar ca 15 000kr/år.

En LV pump kommer aldrig upp i samma SCOP. I norra Norrland tror jag man skall vara glad om du kommer upp i 3 på den. Troligen ca 2,5. Det ger en besparing på ca 11 000kr/år.

Sjövärme fukar också men det kan finnas miljörestriktioner för det.

Skall du ha någon form av långsiktighet i boendet och så är min rekommendation BVP följt av LV. Båda ger överlägsen värmekomfort och båda värmer tappvarmvattnet.

Garningen Garningen skrev:
Energimyndigheten hade ett enkelt program där man någorlunda när kunde räkna fram skillnaden på "hus nyare än 2010", med antalet personer och förutsättningar.
Skulle jag då installera luft/luftvärmepump skulle kalkylen visa en besparing på 3570kw/h per år
Jag hittade inte alternativet Luft/luft-värmepump!
Skärmdump av rullgardinsmeny med olika värmesystem, luft/vatten-värmepump markerat, saknar luft/luft-värmepump.

Kalkylen angav vårt värmebehov till 7950kWh/år, men vi förbrukar bara 5000 kWh/år.
Så Energimyndighetens kalkyl visar alltså 60% fel!

Är det de som bestämt att vi måste göra en energikalkyl när vi säljer ett hus :p

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag hittade inte alternativet Luft/luft-värmepump!
[bild]

Kalkylen angav vårt värmebehov till 7950kWh/år, men vi förbrukar bara 5000 kWh/år.
Så Energimyndighetens kalkyl visar alltså 60% fel!

Är det de som bestämt att vi måste göra en energikalkyl när vi säljer ett hus :p
Finns luftluftvp i alternativ för hur du kan sänka dina uppvärmningskostnader senare i kalkylen. Jag är inte beredd att gå i god för deras mjukvara men hade nog inte gissat på 60% felberäkningar.

Har bestämt mig för sjövärme i första hand och luft/vatten i andra hand. Najar slingorna ovanpå armeringen så de ligger ca 30mm under ytan. Förhoppningsvis blir inte systemet allt för trögt. Kommer även komplettera med en kamin som backup.

Tack för alla tips och råd

Om du isolerar lite extra i plattan så kan du ha en högre "vilotemp" med gott samvete.

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Vi håller på att bygga vårt lilla hus på 70m2 med ca 420mm isolering i väggar, 650 i tak och 400mm i grunden. Kör med FTX och direktverkande el och klarar ganska precis energiberäkningen för vår klimatzon här i Dalarna. Även om ni inte har de kraven på ert fritidshus så är det alltid skönt att ha en låg energiförbrukning.
På energiberakning.se kan man gratis räkna på mycket och se hur det påverkar slutresultatet.

För vår del valde vi bort bergvärme pga av att det är en för stor investering i förhållande till vår förbrukning. Vi har tittat en del på solceller och kommer förmodligen installera det på kommande garage som har bättre förutsättningar.
Lycka till!

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Har bestämt mig för sjövärme i första hand och luft/vatten i andra hand. Najar slingorna ovanpå armeringen så de ligger ca 30mm under ytan. Förhoppningsvis blir inte systemet allt för trögt. Kommer även komplettera med en kamin som backup.

Tack för alla tips och råd
Klokt val..!

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Fredric L Fredric L skrev:
Vi håller på att bygga vårt lilla hus på 70m2 med ca 420mm isolering i väggar, 650 i tak och 400mm i grunden. Kör med FTX och direktverkande el och klarar ganska precis energiberäkningen för vår klimatzon här i Dalarna. Även om ni inte har de kraven på ert fritidshus så är det alltid skönt att ha en låg energiförbrukning.
På energiberakning.se kan man gratis räkna på mycket och se hur det påverkar slutresultatet.

För vår del valde vi bort bergvärme pga av att det är en för stor investering i förhållande till vår förbrukning. Vi har tittat en del på solceller och kommer förmodligen installera det på kommande garage som har bättre förutsättningar.
Lycka till!
En luft luft i vardagsrummet är nog inte så dumt ändå ;)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En luft luft i vardagsrummet är nog inte så dumt ändå ;)
Nej det skulle säkert göra mycket för vår del även om vi också kommer behöva den som bäst när den presterar som sämst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.