Hej, jag är intresserad av era tips, idéer och erfarenheter. Vad är det ekonomiskt mest fördelaktiga vid nybyggnation?
Förutsättningar: platta på mark 250mm isolering i platta, 300mm i väggar och 500mm i tak. Öppen planlösning. Kommer installera kombikamin pellets/ved och ftx-ventilation. Kommer montera trägolv i alla utrymmen förutom våtutrymmen och hall. Se vår tillfälliga kladd på ett kuvert av en utgångsplanlösning för kalkylen jag gör.
Huset kommer när det byggs vara bebott året runt och beläget i norra sverige i direkt anslutning till havet, boarea 120-140m2 i ett plan, 270cm takhöjd. Huset kommer byggas i lösvirke och jag räknar med att göra majoriteten av allt jobb själv. Håller därför på och räknar på bygget vilket innefattar valet av värmekälla, en relativt stor post i sammanhanget beroende på lösning.
De två alternativen nedan.
Luftluftvp fördelar: finns med flera innedelar som tillval, moderna llvp är både prisvärda och beprövade. Komfortvärme och kyla på sommaren, billig investering. Nackdelar: skrymmande, ingen vvberedare, ej kompatibel med vattenburet.
Luftvattenvp fördelar: fungerar med vattenburet värmesystem. Beprövat. Värmer varmvatten. Inga ljudande innedelar. Nackdelar: stor investeringskostnad med både installationsmaterial och tid. Kyler inte på sommaren. Vid golvvärme ca 10% förlust via plattan. Golvvärme sämre kompatibilitet med trägolv. Ett alternativ vore kanske radiatorer? Dessa tar dock plats och är föga vackra att se på.
Förutsättningar: platta på mark 250mm isolering i platta, 300mm i väggar och 500mm i tak. Öppen planlösning. Kommer installera kombikamin pellets/ved och ftx-ventilation. Kommer montera trägolv i alla utrymmen förutom våtutrymmen och hall. Se vår tillfälliga kladd på ett kuvert av en utgångsplanlösning för kalkylen jag gör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset kommer när det byggs vara bebott året runt och beläget i norra sverige i direkt anslutning till havet, boarea 120-140m2 i ett plan, 270cm takhöjd. Huset kommer byggas i lösvirke och jag räknar med att göra majoriteten av allt jobb själv. Håller därför på och räknar på bygget vilket innefattar valet av värmekälla, en relativt stor post i sammanhanget beroende på lösning.
De två alternativen nedan.
Luftluftvp fördelar: finns med flera innedelar som tillval, moderna llvp är både prisvärda och beprövade. Komfortvärme och kyla på sommaren, billig investering. Nackdelar: skrymmande, ingen vvberedare, ej kompatibel med vattenburet.
Luftvattenvp fördelar: fungerar med vattenburet värmesystem. Beprövat. Värmer varmvatten. Inga ljudande innedelar. Nackdelar: stor investeringskostnad med både installationsmaterial och tid. Kyler inte på sommaren. Vid golvvärme ca 10% förlust via plattan. Golvvärme sämre kompatibilitet med trägolv. Ett alternativ vore kanske radiatorer? Dessa tar dock plats och är föga vackra att se på.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Är det tänkt att ha radiatorer i hela huset om du inte går på LLVP?
Har du gjort någon energiberäkning? Jag tror det kan bli knepigt att få ihop den med LLVP i Norrland. Det brukar vara svårt att få ihop den med FLVP.
Har du gjort någon energiberäkning? Jag tror det kan bli knepigt att få ihop den med LLVP i Norrland. Det brukar vara svårt att få ihop den med FLVP.
Medlem
· stockholm
· 2 189 inlägg
vattenburen golvvärme i gjuten platta skulle jag välja alla dar i veckan i nyproduktion, antingen med luft/vatten eller berg.
Framledningen är så pass låg så inga problem med trägolv såvida det inte är något extremt känsligt golv du hittat.
Komplettera med en luft/luft för kylfunktionen och den kan även hjälpa till vid stora temperaturväxlingar utomhus om plattan är lite trög att hänga med.
Golvvärme vill ni väl ha hursomhelst i badrum och andra rum med klinker.
Har ni gratis ved så är väl det oslagbart ekonomiskt och då kanske ihop med stora acktankar och sedan vattenburet men kräver mer jobb.
luft/luft kräver öppna dörrar för spridningen om ni inte tänkt er ha flera stycken men då blir det inte mycket billigare än luft/vatten.
Kanske finns vettiga frånluftsvärmepumpar nuförtiden med bättre återvinning än dom äldre som i kombo med luft/luft och/eller en liten kamin kan vara det billigaste alternativet men kör golvvärme
Framledningen är så pass låg så inga problem med trägolv såvida det inte är något extremt känsligt golv du hittat.
Komplettera med en luft/luft för kylfunktionen och den kan även hjälpa till vid stora temperaturväxlingar utomhus om plattan är lite trög att hänga med.
Golvvärme vill ni väl ha hursomhelst i badrum och andra rum med klinker.
Har ni gratis ved så är väl det oslagbart ekonomiskt och då kanske ihop med stora acktankar och sedan vattenburet men kräver mer jobb.
luft/luft kräver öppna dörrar för spridningen om ni inte tänkt er ha flera stycken men då blir det inte mycket billigare än luft/vatten.
Kanske finns vettiga frånluftsvärmepumpar nuförtiden med bättre återvinning än dom äldre som i kombo med luft/luft och/eller en liten kamin kan vara det billigaste alternativet men kör golvvärme
I o med att du tänkt dig ftx så är ju luft/luft ett värdigt val.
Problemet är la som andra sagt med var i landet du befinner dig. Som icke norrlänning så kan jag bara anta att -10° eller mer inte är en ovanlighet om vintern?
Då är bekymret verkningsgraden. Ja en luft/vatten tappar också effekt men har å andra sidan en elpatron som går in då.
Du har inte övervägt bergvärme? Kanske det dyraste alternativet men troligen det säkraste i besparingssyn i Norrland. Dessutom kan man nyttja frikyla för kyleffekt sommartid.
Det ska ju dock tilläggas att ett välisolerat nytt hus inte blir så varmt om man inte låter det stå öppet hela dagarna sommartid
Problemet är la som andra sagt med var i landet du befinner dig. Som icke norrlänning så kan jag bara anta att -10° eller mer inte är en ovanlighet om vintern?
Då är bekymret verkningsgraden. Ja en luft/vatten tappar också effekt men har å andra sidan en elpatron som går in då.
Du har inte övervägt bergvärme? Kanske det dyraste alternativet men troligen det säkraste i besparingssyn i Norrland. Dessutom kan man nyttja frikyla för kyleffekt sommartid.
Det ska ju dock tilläggas att ett välisolerat nytt hus inte blir så varmt om man inte låter det stå öppet hela dagarna sommartid
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
I Norrbotten skulle jag inte förlita mig på endast en luft-luft värmepump. Då får du isolera betydligt mer, och även köra passivfönster.
Luft-vatten är också lite tveksamt på grund av kylan så satsa på bergvärme och en fläktkonvektor för frikyla.
På din skiss skulle jag också ge förslaget att slå ihop flera små fönster till färre och större, så stora som möjligt och då välja fönster med bra u-värde.
Isolera ordentligt i plattan, 250mm är lite väl tunnt
Luft-vatten är också lite tveksamt på grund av kylan så satsa på bergvärme och en fläktkonvektor för frikyla.
På din skiss skulle jag också ge förslaget att slå ihop flera små fönster till färre och större, så stora som möjligt och då välja fönster med bra u-värde.
Isolera ordentligt i plattan, 250mm är lite väl tunnt
Medlem
· stockholm
· 2 189 inlägg
Vårat hus som är rätt välisolerat blir fasiken varmt på sommaren
Hade vi haft mörkläggningsgardiner på alla fönster för att hindra solinstrålning så vore det en sak men rätt "mörkt" inomhus.
inte en chans att jag skulle välja luft/luft till en nybyggd kåk med gjuten platta för permanentboende!!!
Vi har monterat rätt många luft/luft i efterhand där dom haft bergvärme med frikyla , dom har haft otillräckligt med kyla och vid gjuten platta så har dom som jag skrev tidigare lite "seg" värme vid stora temperaturomslag.
Hade vi haft mörkläggningsgardiner på alla fönster för att hindra solinstrålning så vore det en sak men rätt "mörkt" inomhus.
inte en chans att jag skulle välja luft/luft till en nybyggd kåk med gjuten platta för permanentboende!!!
Vi har monterat rätt många luft/luft i efterhand där dom haft bergvärme med frikyla , dom har haft otillräckligt med kyla och vid gjuten platta så har dom som jag skrev tidigare lite "seg" värme vid stora temperaturomslag.
Glömde skriva att i sovrummen, lilltoa och tvättstugan blir det isf 400v oljefyllda elradiatorer med elektroniska termostater. I stora toaletten blir det elslingor. Jobbar som elektriker så det är endast materialkostnad. Det är ingen större skillnad om ens någon vad jag vet i verkningsgrad mellan luftluft och luftvatten. Vatten är dock en bättre värmebärare. Tack för svaret.R Robert-san01 skrev:
Hej intressant svar, jo vi har snittemp på -10 i jan-feb, de var då jag tänkte man stödeldar som mest. Någon dag varje år har vi även över -25. Men vår och höst är relativt milda. Vi har även midnattssol större delen av maj, juni och juli. Hur fungerar frikylan? Svalt vatten i radiatorerna? Blir det inte kondens då?J Jarlsgård skrev:I o med att du tänkt dig ftx så är ju luft/luft ett värdigt val.
Problemet är la som andra sagt med var i landet du befinner dig. Som icke norrlänning så kan jag bara anta att -10° eller mer inte är en ovanlighet om vintern?
Då är bekymret verkningsgraden. Ja en luft/vatten tappar också effekt men har å andra sidan en elpatron som går in då.
Du har inte övervägt bergvärme? Kanske det dyraste alternativet men troligen det säkraste i besparingssyn i Norrland. Dessutom kan man nyttja frikyla för kyleffekt sommartid.
Det ska ju dock tilläggas att ett välisolerat nytt hus inte blir så varmt om man inte låter det stå öppet hela dagarna sommartid
Hej tack för svar, eftersom du så självsäkert säger att du aldrig skulle ha luftluft i en nybyggnation så vill jag gärna ha en motivering. De är nämligen så att jag inte uteslutit det ena eller andra och blir gärna övertalad av bra argument.C Comfort Thomas skrev:Vårat hus som är rätt välisolerat blir fasiken varmt på sommaren
Hade vi haft mörkläggningsgardiner på alla fönster för att hindra solinstrålning så vore det en sak men rätt "mörkt" inomhus.
inte en chans att jag skulle välja luft/luft till en nybyggd kåk med gjuten platta för permanentboende!!!
Vi har monterat rätt många luft/luft i efterhand där dom haft bergvärme med frikyla , dom har haft otillräckligt med kyla och vid gjuten platta så har dom som jag skrev tidigare lite "seg" värme vid stora temperaturomslag.
Tack för svar, ang fönstrena så har jag valt 120 bredd ungefär i modulmått för att slippa eventuella limträbalkar till bärlina. Vi bor i snözon 3, och kommer ha frihängande W-takstolar med bärande ytterväggar.Johannes Carlsson skrev:I Norrbotten skulle jag inte förlita mig på endast en luft-luft värmepump. Då får du isolera betydligt mer, och även köra passivfönster.
Luft-vatten är också lite tveksamt på grund av kylan så satsa på bergvärme och en fläktkonvektor för frikyla.
På din skiss skulle jag också ge förslaget att slå ihop flera små fönster till färre och större, så stora som möjligt och då välja fönster med bra u-värde.
Isolera ordentligt i plattan, 250mm är lite väl tunnt
Gällande isoleringen i grunden så gick jag på boverkets rekommendation om markisolering vid golvvärme i plattan. Lägger in en genomskärning jag gjort i sketchup på yttervägg och grund. L-elementen är prefabricerade och ytterväggen kommer byggas färdigt på gården i moduler med 195regeln och utåt. Har du några förslag där så är det välkommet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bergvärme är inte motiverat ekonomiskt med tanke på kostnaden för borrhål.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Prova att göra en energiberäkning. Jag tror du får svårt att få igenom den med så mycket direktverkande el och en LLVP även med FTX.Garningen skrev:Glömde skriva att i sovrummen, lilltoa och tvättstugan blir det isf 400v oljefyllda elradiatorer med elektroniska termostater. I stora toaletten blir det elslingor. Jobbar som elektriker så det är endast materialkostnad. Det är ingen större skillnad om ens någon vad jag vet i verkningsgrad mellan luftluft och luftvatten. Vatten är dock en bättre värmebärare. Tack för svaret.
Du kommer även att ha låg COP på pumpen när du behöver den som bäst. Så det blir väldigt mycket direktverkande el och dyr uppvärmning även du stöder med pellets.
Har du gjort eller fått några energiberäkningar?
Midnattssol är det norr om polcirkeln. Där finns det ingen havskust i Sverige...
Frikyla kräver ett eget distributionssystem med fläktkonvektorer.
Jag skulle ha kört med ingjuten golvvärme i hela plattan i första hand och vattenburna radiatorer i andra hand. Markvärmepump som primär värmekälla. Att bygga nytt med direktverkande el känns inte riktigt modernt..
Berg- eller jordvärme s
Frikyla kräver ett eget distributionssystem med fläktkonvektorer.
Jag skulle ha kört med ingjuten golvvärme i hela plattan i första hand och vattenburna radiatorer i andra hand. Markvärmepump som primär värmekälla. Att bygga nytt med direktverkande el känns inte riktigt modernt..
Berg- eller jordvärme s
Jag har ljust på nätterna och på midsommarafton är solen uppe så jag kan se den dygnet runt. Har bott här i 30år och polcirkeln är mindre än 1h bilkörning härifrån..useless skrev:Midnattssol är det norr om polcirkeln. Där finns det ingen havskust i Sverige...
Frikyla kräver ett eget distributionssystem med fläktkonvektorer.
Jag skulle ha kört med ingjuten golvvärme i hela plattan i första hand och vattenburna radiatorer i andra hand. Markvärmepump som primär värmekälla. Att bygga nytt med direktverkande el känns inte riktigt modernt..
Berg- eller jordvärme s
Läste om frikylan, det negativa är ju investeringskostnaden åter igen.
Jag motsätter mig inte vattenburet, men det är hög installationskostnad och om man väljer golvvärme ett trögt system med 10% värmeförluster ner i marken. Jag vill ha motiveringar, kan inte blint följa alla som säger "jag skulle absolut köra vattenburet" utan att veta varför.