Z zzelma skrev:
Då skulle man ju faktiskt ha möjlighet att kunna gå tillbaka till leverentören och kräva ersättning om något sådant här sker.
Eftersom växten är så notoriskt svårbekämpad och dyker upp i nya iterationer åratal efter att man sett den sist, så tvivlar jag på att det finns någon avtalsform som inte innebär konkurs för leverantören om man skulle ge sig på att skriva sådana.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
För jordleverantörer som är 100% säkra på det inte finns Parkslide i jorden borde det inte vara så vanskligt att intyga med vitesklausul.

F.ö finns dock alltid möjligheten att ställa ett skadeståndskrav för den skada man lidit, så avsaknad av något avtal är ingen garanti för leverantören att slippa en framtida kostnad, det minskar risken men eliminerar inte den.
Framförallt om man som köpare frågat om ev förekomst och fått lugnande besked, ty då har jordsäljaren insett att den frågan var av betydelse för köparen.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
S
Hej Tompajo

Det var verkligen tråkigt att höra om din jord med parksliderötter. När vi byggde nytt för några år sedan så spred sig vår parkslide till några enstaka nya ställen tack vare att entreprenörerna inte gjorde som jag instruerade. Det mesta var dock enkelt att hantera tack vare att rötterna låg i löcker jord som inte hade massa andra rötter som försvårade upplockningen av parksliderötterna. Om man följer stammen ner till roten och får upp hela så har man i praktiken fått bort den just där. Själv fyller jag hålet med natriumhydroxid också, men det orkar man ju inte göra om man skall gå över en hel tomt på det viset. Jag uppskattar det till 3 eller 4 gånger så jobbigt att köra natriumhydroxid också. Fördelen är att man dödar de små rötterna som kan ha hunnit växa ut från de grova.

Z zzelma skrev:
Dock kan jag tänka att om du ägnar något år åt att bekämpa (med Roundup eller annat glyfosat)...
Man skall inte använda glyfosat i jord. Dels är det ineffektivt och dels går det ner i grundvattnet och förgiftar vår miljö. Glyfosat bryts ner effektivt i biologiskt aktiv miljö, men når det ner under de översta cm jord så har det nästan obegränsad livslängd.
Glyfosat sprayas normalt på bladverket, men för just parkslide så rekommenderas att man injicerar koncentrat i stammarna strax före första frosten då de suger ner näringen till rotsystemet.

D Daniel 109 skrev:
Gräsmatta är väl smidigt. Parksliden tål inte att bli klippt som en gräsmatta. Jag gissar att du fått bort det mesta av stora bitar bitar rötter det här laget.
Var det inte Shadowfire som visade bilder på sin gräsmatta i början av den här tråden? Då hade parkslidens rötter letat sig över hela gräsmattan nästan ända fram till huset. Det syntes nästan inget så länge som robotgräsklipparen körde, men när han pausat den några dagar så såg han parkslideskott överallt. Skillnaden var visserligen att rötterna utgick från ett etablerat bestånd utanför gräsmattan. Såvitt jag vet har ingen i den här tråden försökt göra slut på parkslide med bara robotgräsklippare.
Daniel 109 är en av de få här som inte har någon egen erfarenhet av parkslide och hans uttalanden bör värderas därefter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det går ju att ha ett specificerat vite, inte ett obegränsat skadestånd.
 
Z zzelma skrev:
:(

Och du tycks ju inte ensam om att råka ut för detta. Väldigt ledsen för din skull! :(
Dock kan jag tänka att om du ägnar något år åt att bekämpa (med Roundup eller annat glyfosat) så kanske du kan få bukt med det relativt snabbt nu när du rensat upp. Du har ju i alla fall fördelen att du inte har stora, djupa rötter som ligger där nere och väntar.

En reflektion är att man kanske måste skriva kontrakt med leverantören av jord framöver. Där det får ingå att leverantören intygar att jorden inte har varit beväxt av invasiva växter som tex parkslide. Då skulle man ju faktiskt ha möjlighet att kunna gå tillbaka till leverentören och kräva ersättning om något sådant här sker.
Round Up och dess andra cancerframkallande vänner hjälper inte. Park Slide ser de som gödning har det skrivits flera gånger här i tråden. Så efter din grovstädning med minigrävare låter gräsmatta och uttröttningsmetoden som bästa alternativet.
Jag hade gamla fullvuxna men begränsade bestånd som nedkämpades manuellt, grävde upp armstjocka och trådsmala rötter där det gick, skar av och hällde ättika i ”rören”.
Vi har vunnit utmattningskriget
Bevakar för ev eftersläntrare ...
.
 
S STB skrev:
Hej Tompajo

Man skall inte använda glyfosat i jord. Dels är det ineffektivt och dels går det ner i grundvattnet och förgiftar vår miljö. Glyfosat bryts ner effektivt i biologiskt aktiv miljö, men når det ner under de översta cm jord så har det nästan obegränsad livslängd.
Glyfosat sprayas normalt på bladverket, men för just parkslide så rekommenderas att man injicerar koncentrat i stammarna strax före första frosten då de suger ner näringen till rotsystemet.

.
STB - Jag föreslog inte att han skulle hälka det på marken. Jag tänkte snarast att pensla uppkommande skott ;):)
 
  • Gilla
elsa stina andersson
  • Laddar…
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Round Up och dess andra cancerframkallande vänner hjälper inte. Park Slide ser de som gödning har det skrivits flera gånger här i tråden. Så efter din grovstädning med minigrävare låter gräsmatta och uttröttningsmetoden som bästa alternativet.
Jag hade gamla fullvuxna men begränsade bestånd som nedkämpades manuellt, grävde upp armstjocka och trådsmala rötter där det gick, skar av och hällde ättika i ”rören”.
Vi har vunnit utmattningskriget
Bevakar för ev eftersläntrare ...
.
Ärligt talat Elsa Stina - innan du gör ett sådant uttalande så skall du kanske dels läsa mer noggrant i den här tråden men inte minst kanske fördjupa dig i den extensiva forskning som bedrivits i ämnet i både England och USA
 
  • Gilla
Spoz och 3 till
  • Laddar…
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Round Up och dess andra cancerframkallande vänner hjälper inte. Park Slide ser de som gödning har det skrivits flera gånger här i tråden. Så efter din grovstädning med minigrävare låter gräsmatta och uttröttningsmetoden som bästa alternativet.
Jag hade gamla fullvuxna men begränsade bestånd som nedkämpades manuellt, grävde upp armstjocka och trådsmala rötter där det gick, skar av och hällde ättika i ”rören”.
Vi har vunnit utmattningskriget
Bevakar för ev eftersläntrare ...
.
Kanske hålla oss till fakta och inte hittepå. Det har inte vetenskapligt bevisats att glyfosat är cancerframkallande. En domstol i USA har dömt till fördel i ett fall men det är inte vetenskaplig bevisning. Utan glyfosat hade världens matproduktion varit en bråkdel av vad den är idag med massvält och mångt dyrare livsmedel som följd.

Att parkslide skulle se glyfosat som gödning får du gärna ge källa på, den kemiska sammansättningen omöjliggör att den kan tolkas som gödning
 
  • Gilla
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Round Up och dess andra cancerframkallande vänner hjälper inte. Park Slide ser de som gödning har det skrivits flera gånger här i tråden. Så efter din grovstädning med minigrävare låter gräsmatta och uttröttningsmetoden som bästa alternativet.
Jag hade gamla fullvuxna men begränsade bestånd som nedkämpades manuellt, grävde upp armstjocka och trådsmala rötter där det gick, skar av och hällde ättika i ”rören”.
Vi har vunnit utmattningskriget
Bevakar för ev eftersläntrare ...
.
Jag tycker att man ska undvika gifter i trädgården. Men jag skulle inte komma på att försöka få till det med lögner. Då lyssnar ingen på några argument längre.

Du kan påpeka att gifter inte behövs. Roundup är inte supereffektivt, men det verkar definitivt inte som gödning. Det klassas väl som eventuellt cancerogent. Vilket väldigt mycket annat gör.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
S
Det finns många andra trådar som diskuterar Roundup (glyfosat). Vi behöver inte göra denna till ytterligare en.

För Parkslide har det dock konstaterats att kemisk behandling av bladverket är ineffektivt. Allt ovan jord dör, men rotsystemet skadas inte nämnvärt. Det enda bra sättet är att injicera koncentrat i stammen strax innan första frosten då parksliden drar ner näring i rotsystemet. Av de kemiska bekämpningsmedeln är det bara glyfosat som visat sig vara relativt effektivt så det finns ingen anledning att försöka med något annat.

Själv är jag också av åsikten att kemiska bekämpningsmedel skall undvikas. Jag förstår attraktionskraften i att slippa så mycket hårt arbete, men det är på bekostnad av vår gemensamma miljö.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
Ärligt talat Elsa Stina - innan du gör ett sådant uttalande så skall du kanske dels läsa mer noggrant i den här tråden men inte minst kanske fördjupa dig i den extensiva forskning som bedrivits i ämnet i både England och USA
Uppvuxen i en lantbruksmljö med bekämpnings medel som var brukligt på 50-60 talet förstår jag av ditt inlägg att alla säkerhetsåtgärder som vår far vidtog för att vi inte skulle komma i beröring med de inlåsta kemikalierna var bortkastad tid.
Och att markpersonalen som serverade besprutningsplanen i Vietnam dog unga av andra skäl än kontakten med Agent Orange. Så nu får Sverige o EU ta bort förbuden kring bekämpningsmedel.
OBS ironi.
 
  • Wow
zzelma
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Kanske hålla oss till fakta och inte hittepå. Det har inte vetenskapligt bevisats att glyfosat är cancerframkallande. En domstol i USA har dömt till fördel i ett fall men det är inte vetenskaplig bevisning. Utan glyfosat hade världens matproduktion varit en bråkdel av vad den är idag med massvält och mångt dyrare livsmedel som följd.

Att parkslide skulle se glyfosat som gödning får du gärna ge källa på, den kemiska sammansättningen omöjliggör att den kan tolkas som gödning
Du får söka i tråden. La inte på minnet namn o detaljer som nämndes. Finns i ett antal inlägg. Som jag också läst.
 
  • Haha
faf
  • Laddar…
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Uppvuxen i en lantbruksmljö med bekämpnings medel som var brukligt på 50-60 talet förstår jag av ditt inlägg att alla säkerhetsåtgärder som vår far vidtog för att vi inte skulle komma i beröring med de inlåsta kemikalierna var bortkastad tid.
Och att markpersonalen som serverade besprutningsplanen i Vietnam dog unga av andra skäl än kontakten med Agent Orange. Så nu får Sverige o EU ta bort förbuden kring bekämpningsmedel.
OBS ironi.
Det var inte glysofat de använde. Jag har för mig att de ämnen de använda var relativt ofarliga. Men vid tillverkningen fick man även dioxiner, som definitivt inte är nyttiga.

Men du kan inte likställa alla bekämpningsmedel.
 
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Uppvuxen i en lantbruksmljö med bekämpnings medel som var brukligt på 50-60 talet förstår jag av ditt inlägg att alla säkerhetsåtgärder som vår far vidtog för att vi inte skulle komma i beröring med de inlåsta kemikalierna var bortkastad tid.
Och att markpersonalen som serverade besprutningsplanen i Vietnam dog unga av andra skäl än kontakten med Agent Orange. Så nu får Sverige o EU ta bort förbuden kring bekämpningsmedel.
OBS ironi.
Om du vill bli tagen på allvar så är det en god idé att inte blanda ihop allt möjligt! Det som kallades Agent Orange var mig veterligen avlövningsmedlet hormoslyr. Hur du kan koppla ihop det med glyfosat övergår mitt förstånd. Att din far bonden vidtog försiktighetsåtgärder i hanteringen av bekämpningsmedel var väl helt normalt. Det är ingen här som påstår att du ska låta dina barn leka med Roundup. Det handlar om vuxna människor som med en spruta injicerar en liten mängd Parkslidens stammar, en metod som faktiskt har visat sig fungera. Jag utgår från att de använder nödvändiga skyddsåtgärder för att inte komma i direktkontakt med vätskan.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gräsmatta är väl smidigt. Parksliden tål inte att bli klippt som en gräsmatta. Jag gissar att du fått bort det mesta av stora bitar bitar rötter det här laget.
Vad får du allt ifrån Daniel 109? :surprised:
S STB skrev:
Var det inte Shadowfire som visade bilder på sin gräsmatta i början av den här tråden? Då hade parkslidens rötter letat sig över hela gräsmattan nästan ända fram till huset. Det syntes nästan inget så länge som robotgräsklipparen körde, men när han pausat den några dagar så såg han parkslideskott överallt. Skillnaden var visserligen att rötterna utgick från ett etablerat bestånd utanför gräsmattan. Såvitt jag vet har ingen i den här tråden försökt göra slut på parkslide med bara robotgräsklippare.
Daniel 109 är en av de få här som inte har någon egen erfarenhet av parkslide och hans uttalanden bör värderas därefter.
Helt rätt som du skrev STB om shadowfire och Daniel 109.
"Daniel 109 är en av de få här som inte har någon egen erfarenhet av parkslide och hans uttalanden bör värderas därefter."

Ja det var shadowfire och han har kämpat i 7 år nu. Men Daniel 109 har tydligen INTE Parkslide på sin tomt och ingen erfarenhet av det heller men skriver mer än gärna en massa hittepå :mad:
Tröttsamt :thumbdown:
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.