H Husqvarna220Ac skrev:
Har inget att göra med spänningen, som Ah säger så är det hur många Ampere/timme man kan plocka ut.
60Ah, 60A på 1 timme.
Så enkelt är det inte. Man använder slarvigt 60 Ah som ett jämförelsemått på energimängden i batteriet, vilket förutsätter att spänningen är den samma två jämförelseobjekt emellan. Men du kan sällan plocka ut varken denna ström kontinuerligt eller ner till 0. Drar du ur 60 A ur ett startbatteri på en timma så kan du gå och köpa ett nytt batteri sen, för det gamla kan du kasta.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Servicekostnaden kändes orimlig..
På vilket sätt då? Jag angav källorna, men tar gärna emot bättre källor om det finns.
 
Drar man startmotorn med ett 60Ah och en Volvo, den har en startmotor på 1.5Hk, är batteriet fräscht, du kan gnugga bra länge, visst kan man ta ut 60A i en timme, men givetvis skall det laddas sen.

Spänningen har inget att köra med Ah, om du har en 8v batteri eller 110v Batteripack som är märkt med Ah, så anger detta hur många A som kan tas ut/ timme..Men energimängd är annorlunda, då bakar vi in spänning.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Servicekostnaden kändes orimlig..
Ja, nu för tiden brukar man teckna serviceavtal när man köper ny bil och hos många ingår den i 3år och 4500/8000mil. På VW kostar det från 99kr/m.

Så mer än 3600kr/3år borde den inte vara på en bensin/diesel bil.
 
T tompaah7503 skrev:
Skatten på elbilar är inte 0, den är 360 kr.
Intressant, för min bensinbil är den 448 spänn, plus 65 spänn registeravgift. Så elbilens "skattebefrielse" verkar rätt överdriven alltså, eftersom de där 600 jag drog till med för fossilbilen var för att göra förutsättningarna sämre för den.

Då korrigerar jag skatten för elbilen till 360 och kommer då att ändra till 520 för fossilbilen.

Elpriset är inte så lågt som 0,70 kr, marginalkostnaden för en kWh är runt 1,20-1,70 kr för de flesta.
Uppdaterar elpriset till 1,50 som ett rimligt genomsnitt. Men ja, jag var medveten om att det var lågt. Egentligen behöver man ju räkna ut ett genomsnitt som även inkluderar eventuella snabbladdningar. Då blir kalkylen ännu sämre för elbilen.

Du har inte räknar med bonusen på 60.000 kr i din uträkning, den "sänker" inköpspriset rejält.
Får man den bonusen även om man säljer sin elbil och köper en ny?

Jag kan lägga till den i kalkylen (drar helt enkelt av 60 000 på inköpspriset).

Jag inväntar uppdaterade uppgifter på servicekostnader innan jag postar en ny version av kalkylen (men imorgon bitti åker jag iväg på lite mer campingsemester så det kan dröja nån vecka om det inte blir innan kvällen).
 
Det stämmer knappast, att servicen kostar under 1200kr/år, Bmw har fri service i 3år, men denna har du redan betalt med råge ändå!
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Spänningen har inget att köra med Ah
Du har rätt i det lilla men du borde ändå förstå varför Ah är ett meningslöst mått på hur mycket energi som finns lagrat i ett batteri om man inte känner till batterispänningen. I startbatterisammanhang är den alltid 12 V, därför anger man inte spänningen. I elbilssammanhang har du inte en aning om det är är 24 volt eller 400 volt. Därför pratar de flesta aldrig om Ah i dessa sammanhang, utan kWh som är det användbara jämförelsemåttet.
 
  • Gilla
Mojje70 och 1 till
  • Laddar…
Håller med ang detta..men bilen räckvidd brukar ändå vara ganska solklar, väldigt få som räknar ut den.
 
N Nerre skrev:
Då korrigerar jag skatten för elbilen till 360 och kommer då att ändra till 520 för fossilbilen.
Du borde kolla upp exakt vilken bil du anger skatt för, det har ändrats rejält med bonus-malus-systemet förra sommaren.
Exakt vilken Octavia är det du avser, med motor och karossalternativ så kan man söka upp det hos transportstyrelsen?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Det stämmer knappast, att servicen kostar under 1200kr/år, Bmw har fri service i 3år, men denna har du redan betalt med råge ändå!
Mekaniker i blå overall arbetar under en upplyft bil, troligen som del i en bilservice.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tompaah7503 skrev:
Exakt vilken Octavia är det du avser, med motor och karossalternativ så kan man söka upp det hos transportstyrelsen?
Räcker denna?

Det är en Octavia III 1.2 TSI kombi med automat och dragkrok.
 
  • Skärmdump av fordonsrelaterade skatter och avgifter för en Octavia III kombi.
R Robert-san01 skrev:
Ja, nu för tiden brukar man teckna serviceavtal när man köper ny bil och hos många ingår den i 3år och 4500/8000mil. På VW kostar det från 99kr/m.
Jag kan justera till 100 kr/månad för fossilbilen, men stämmer då avtalet för elbilen? Eller går det att få billigare också?
 
Snällt av sig att länka till sidan som jag redan länkat till. Jag tog kostnaden för Leaf där, men inser nu att de verkar vara en av de dyrare. VW verkar ha 99 spänn i månaden även för elbil.

Då kanske vi kan konstatera att servicekostnaden är ganska lika för elbil och fossilbil.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Räcker denna?

Det är en Octavia III 1.2 TSI kombi med automat och dragkrok.
Det är nog en bil från innan Bonus-Malus-systemet.
Verkar inte finnas någon 1.2 idag men söker jag upp 1.0 TSI kombi (sök på regnr. CAR53B) så är skatten betydligt högre på de som säljs idag. Det är en av de som säljs nya idag man får jämföra en nysåld elbil med också.

Skärmbild av fordonskatt och avgifter visar årsavgift och trängselskatt för en specifik bilmodell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.