optimum optimum skrev:
Elbilen är som mest lönsam om man får den som tjänstebil.
Låg kostnad för "tanka" för privat körning
Lågt förmånsvärde.
Kostnadsfritt underhåll.

Du slipper den efter år och kan skita i andrahandsvärde, dyra reparationer eller återvinning.
Helt egoistiskt skulle nog många välja ett sådant alternativ och ha en riktig bil hemma vid behov.
Ja det är egoistiskt att utnyttja systemet på detta vis. ;)
Det positiva är ju att 2a handsmarknaden får ta del av dem efter 2-3 år. Fler får möjlighet att köpa elbil. Win-win. (y)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Fast. ... elbilen vinner ju i både din och min kalkyl. Men det förutsätter att man kör bilarna till de är skrot. Ska man byta bil vart 5 år så ändrar man på kalkylen ;)
Hur många köper en ny bil och sen kör den tills den är skrot? Och hur länge håller bilen? Jag har visserligen ägt fyra bilar och tre av dem har jag kört tills de kvar skrot, och den av dem som höll längst tror jag blev 14 år (Mitsubishi Galant).

Eller skrot och skrot, restvärdet var så lågt att det inte lönade sig att reparera. Och det är ju där man kommer till den intressanta situationen, vilka saker kommer att gå sönder på en 10+ år gammal elbil? Ingenting? Det är en utopi. Visst, en majoritet av bilarna kommer kanske klara sig länge, men knappast alla.

Och det är det som är haken också, förr eller senare blir det billigare att byta bil än att hålla på att laga bilen. De som kör gamla bilar tar oftast hand om reparationerna själv. Och det är inte alla som har kunskaper och handlag att göra det (jag försökte fixa små rostskador på min förra bil men det blev aldrig snyggt och fortsatte rosta).

Den bilen var det troligen ECU som pajade på, motorn gick jätteskumt och verkstan visste inte riktigt vad det kunde vara (så de kunde inte ge nån kostnad på vad det skulle kosta att fixa). Jag kontaktade en bilfirma som skrev att de köper även krockskadade bilar, men min bil var de inte intresserade av... Av det drar jag slutsatsen att de räknade med att det skulle kosta mer att laga den än vad en försäljning skulle ge.

Sen intressant är ju om du kollar när elbilen går om bensinbilen i din uträkning
Ja men då behöver man först alla siffror. Men jag gissar (som jag skrivit tidigare) att man på grund av elbilens högre inköpskostnad måste upp i minst dubbla genomsnittliga körsträckan, alltså typ 2500 mil om året. Och om jag tolkat Trafa-statistiken rätt så är det då främst bilar som ägs av företag som kör såna sträckor (taxi, budbilar, tjänstebilar etc).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man förmoda att det fortfarande blir rosten som avslutar även elbilens liv?
Ja, det lär nog vara så. Jag vet iofs inte hur förhållandet drivlinehaveri/rost ser ut för vanliga bilar, men det lär ju inte bli en mindre andel bilar som rosten blir baneman för med elbilar, det tror jag inte.

Idag pratas det ju om att batteripacken kommer kunna återanvändas till annat, men jag undrar jag. Att det går är en sak, men om man tänker sig att batteripriserna måste ner kraftigt för att elbilar ska bli var mans egendom, då gäller ju det även andra batterier. Och vem kommer då köpa ett gammalt batteripack från en skrotad Renault när det finns nya skräddarsydda lösningar för den som behöver?

Så ja, då lär väl även elbilarna köras till de rostar ihop, för om det varken finns en andrahandsmarknad för alternativanvändning av batterierna som bjuder över vad bilen är värd som bil eller batterierna förslits så att de blir för dåliga att använda, vad finns då för alternativ?
 
N Nerre skrev:
Jag har gjort en första version av kalkylen. Skatt och försäkring för fossilbilen är det jag betalar för min Octavia och det är helförsäkring nu), men inköpspris och andrahandsvärde är högre än vad som gäller min Octavia.

Servicekostnader kommer från de här två sidorna:
[länk]
[länk]

Om nån har mer up to date uppgifter så uppdaterar jag gärna.

Kalkylen gäller nu alltså för att köpa bil och sen sälja den efter 5 år (då kommer man antagligen att köpa en ny, men elbilen har trots det kostat mer och i och med att man köper en ny bil så kommer ju "sparandet" att nollställas).
Varför ska man hyra bil ?
 
N Nerre skrev:
På vilket sätt då? Jag angav källorna, men tar gärna emot bättre källor om det finns.
Omöjligt att jämföra, eftersom vissa har bakat in detta i nybilspriset, som du fått betala med råge, och likadant med Vw som nämts, så ”sponsrar” VAG i deras serviceavtal, för att få jobbet.

Annars ser man en vanlig service så kostar den 4-6’, och stora servicear betydligt mer, sen tillkommer oväntade kostnader..
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
En post som helt saknas i kalkylen är den kilometerskatt som just nu utreds och skall presenteras i november. Vad den blir för el- kontra fossilfordon, när den rabatten fasas ut, eller när skatten ens införs på någon fordonstyp, är det ingen som kan svara på idag, så jag förstår att den saknas i kalkylen. Men den kommer, för på ett eller annat sätt ska staten ha in sina skattekronor, tro inget annat.
Dom som kör elbil i nuläget behöver nog inte känna sig så brydda om ökade kostnader. Som ni konstaterat tidigare så kör man inte elbil av ekonomiska skäl, utan för att man gillar bilarna och ny teknologI. Dom får gärna fläska på med ökade kostnader, jag kommer inte köra fossilt igen. Jag behöver inte och jag vill inte :cool:
 
  • Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Varför ska man hyra bil ?
Har du inte läst hela tråden? Det behöver man göra för att elbilen inte täcker alla behov. T.ex. långresor eller om man ska dra släp.

När vi åker på campingsemester hela familjen har vi fullastad kombi plus takbox. Det fixar inte elbilen, alltså måste vi hyra bil för den biten.
 
catherineb catherineb skrev:
Varför ska man hyra bil ?
??

Var det inte du som lånade bil med drag av bekanta och nu köpt en gammal Passat som dragbil?
 
N Nerre skrev:
Hur många köper en ny bil och sen kör den tills den är skrot? Och hur länge håller bilen? Jag har visserligen ägt fyra bilar och tre av dem har jag kört tills de kvar skrot, och den av dem som höll längst tror jag blev 14 år (Mitsubishi Galant).

Eller skrot och skrot, restvärdet var så lågt att det inte lönade sig att reparera. Och det är ju där man kommer till den intressanta situationen, vilka saker kommer att gå sönder på en 10+ år gammal elbil? Ingenting? Det är en utopi. Visst, en majoritet av bilarna kommer kanske klara sig länge, men knappast alla.

Och det är det som är haken också, förr eller senare blir det billigare att byta bil än att hålla på att laga bilen. De som kör gamla bilar tar oftast hand om reparationerna själv. Och det är inte alla som har kunskaper och handlag att göra det (jag försökte fixa små rostskador på min förra bil men det blev aldrig snyggt och fortsatte rosta).

Den bilen var det troligen ECU som pajade på, motorn gick jätteskumt och verkstan visste inte riktigt vad det kunde vara (så de kunde inte ge nån kostnad på vad det skulle kosta att fixa). Jag kontaktade en bilfirma som skrev att de köper även krockskadade bilar, men min bil var de inte intresserade av... Av det drar jag slutsatsen att de räknade med att det skulle kosta mer att laga den än vad en försäljning skulle ge.



Ja men då behöver man först alla siffror. Men jag gissar (som jag skrivit tidigare) att man på grund av elbilens högre inköpskostnad måste upp i minst dubbla genomsnittliga körsträckan, alltså typ 2500 mil om året. Och om jag tolkat Trafa-statistiken rätt så är det då främst bilar som ägs av företag som kör såna sträckor (taxi, budbilar, tjänstebilar etc).
Att saker går sönder är ju klart men så länge som tekniken i sig är beprövad så.

Men att saker går sönder gäller båda bilarna, så för att vara opartisk så får man anta att de håller lika bra och går sönder lika mycket.

I värsta fall så har man sparat en massa energi under alla år och inte bidragit lika mycket till avgaser i luften.
 
N Nerre skrev:
Har du inte läst hela tråden? Det behöver man göra för att elbilen inte täcker alla behov. T.ex. långresor eller om man ska dra släp.

När vi åker på campingsemester hela familjen har vi fullastad kombi plus takbox. Det fixar inte elbilen, alltså måste vi hyra bil för den biten.
Kanske missade det men visst hade du husvagn på semestern?
 
Gäller visserligen alla bilar, men ny elektronik i bilar är snuskigt dyr att byta om de går sönder. elektronik/styrboxar kan kosta 10-30" till en normalbil. Och i bilarna finns det x antal av dessa så idag blir det kostsamt om det händer.
Så när man räknar på gårdagens reparationer bilar och de nya som finns, även elbilar, så blir det snabbt dyrare med dagens fordon där elbilar ofta har dyrare komponenter utifrån att reducera förbrukningen.
Det kommer säkerligen också att göra att våra nya bilar skrotas före att rosten tar dem pga av komplexa och dyra elektronikfel.
T.ex. går en "lampa" sönder så kan det bli både betydligt dyrare att åtgärda med LED-tekniken.
Så att utgå från att en elbil blir billigare att underhålla pga avsaknad av mekanik kan vara ett felaktigt antagande. Men en del av det drabbar ju även nya fossilbilar. Så argumentet billigare underhåll är jag tveksam till men det får framtiden utvisa när det börjar finnas bättre statistik, är ju inget som biltillverkare vill redovisa.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Intressant och relevant poäng. Min känsla är att det är drivlinan som är dyr att hålla igång på vanliga bilar, så det skulle nog krävas rätt mycket speciallösningar i elbilar för att dessa ska kosta lika mycket i service. Men som du säger, det finns vissa andra saker man vill optimera på elbilar, så risken att det drar iväg ska förstås inte ringaktas.
 
catherineb catherineb skrev:
Dom som kör elbil i nuläget behöver nog inte känna sig så brydda om ökade kostnader. Som ni konstaterat tidigare så kör man inte elbil av ekonomiska skäl, utan för att man gillar bilarna och ny teknologI. Dom får gärna fläska på med ökade kostnader, jag kommer inte köra fossilt igen. Jag behöver inte och jag vill inte :cool:
Nyfiken, vad åker du för bil?
 
R Robert-san01 skrev:
Ja, även elbilar har delar som går sönder.

Lite som rapporterats går sönder på Tesla S (38% av ägarna har rapporterat fel av något slag!).

[länk]
Nu var det ju ingen som hade råd att köra modell s ;)

Men skämt o sido så är s inte så snäll att kolla på eftersom detta är den första riktiga serieproducerade bil tesla gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.