Jag läste hela inlägget ja, och som vanligt när elbilarnas fördelar beskrivs så saknade det en massa kostnader och innehöll förutsättningar som är anpassade för att vara positiva för elbilen.

Du lär ju inte köra samma elbil på 20 år heller, så där blir det ytterligare en extra kostnad. Om vi säger att man efter 5 år byter bil, den nya bilen kostar lika mycket som den gamla i inköp och den gamla har tappat halva värdet.

Fossilbil, 200 i inköp, bara värd 100 efter 5 år så man får lägga 100 extra för en ny bil.
Elbil, 400 i inköp, bara värd 200 efter 5 år, så man får lägga 200 extra för en ny bil.

Och vips så har elbilen mer extra kostnader att hämta in.
 
N Nerre skrev:
Om vi säger att man efter 5 år byter bil, den nya bilen kostar lika mycket som den gamla i inköp och den gamla har tappat halva värdet.
Det är nog en felaktig presumtion för en elbil. Då en stor del av värdet i en elbil är batterierna och dessa verkar hålla längre än själva bilen gör får nu nog räkna med en längre avskrivningstid på elbilens värde. Att batterivärdet skulle halveras på fem år känns orealistiskt, och därmed hela ekvationen.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag läste hela inlägget ja, och som vanligt när elbilarnas fördelar beskrivs så saknade det en massa kostnader och innehöll förutsättningar som är anpassade för att vara positiva för elbilen.

Du lär ju inte köra samma elbil på 20 år heller, så där blir det ytterligare en extra kostnad. Om vi säger att man efter 5 år byter bil, den nya bilen kostar lika mycket som den gamla i inköp och den gamla har tappat halva värdet.

Fossilbil, 200 i inköp, bara värd 100 efter 5 år så man får lägga 100 extra för en ny bil.
Elbil, 400 i inköp, bara värd 200 efter 5 år, så man får lägga 200 extra för en ny bil.

Och vips så har elbilen mer extra kostnader att hämta in.
Hur kan du ha läst hela inlägget om du klagar på att jag jämförde med en ny bil. Jag jämförde även mot en begagnad. Som i exemplet var avbetald på 3 år(extra kostnaden för inköp av dyrare bil)

Och din uträkning på 5år är ju helt uppåtväggarna. Det stämmer i siffrorna men du har helt skippat att räkna på vad elbilen har sparat och på 5 år så har elbilen sparat närmare 50k.
 
halper halper skrev:
Verkar lättare med att prata J eller Wh, tycker jag. Ah säger ju inte så mycket om hur långt man kommer, om man inte vet något mer.

11 mil låter rätt otillräckligt, måste jag hålla med om.
Man pratar alltid Ah i batterisammanhang, men på elbil Vetifan, då nästan lättare med kWh, att bilen förbrukar 1.3kwh/mil, och batteriet är på 21kwh.

Var ute en I3 för ganska rätt pris, utan REX, men 11-15mil är för dåligt, samt väldigt svår att få från Fjollåtta till Norrland, dunkar med bränsle och elverk och tält som handbagage, eller bilsläp..
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur kan du ha läst hela inlägget om du klagar på att jag jämförde med en ny bil. Jag jämförde även mot en begagnad. Som i exemplet var avbetald på 3 år.
Jag tolkade dig som om du utgick från nypris på Skodan.

Och din uträkning på 5år är ju helt uppåtväggarna. Det stämmer i siffrorna men du har helt skippat att räkna på vad elbilen har sparat och på 5 år så har elbilen sparat närmare 50k.
Ja, men det är ändå 50 000 mer än vad fossilbilen kostat...

Om nån kan ge mig pris på helförsäkring av en elbil så kan jag lägga upp en kalkyl och sen kan vi utifrån den diskutera vilka siffror som är rätt och fel.

Service insåg jag att jag har tomt på i mitt kalkylark... det har jag inte ens koll på för min egen bil.
 
Försäkringen är väl ”samma” har inget att göra med vad bilden drivs av..
 
Lite nyfiken på Vw’s nya elbilsutbud, men tunt med info än, men känns lite nytänkande med design mm..
 
Jag har gjort en första version av kalkylen. Skatt och försäkring för fossilbilen är det jag betalar för min Octavia och det är helförsäkring nu), men inköpspris och andrahandsvärde är högre än vad som gäller min Octavia.

Servicekostnader kommer från de här två sidorna:
https://www.expressen.se/motor/sa-kostar-servicen-pa-10-vanligaste-bilarna/
https://teknikensvarld.se/service-av-elbil-billig-men-dyr/

Om nån har mer up to date uppgifter så uppdaterar jag gärna.

Kalkylen gäller nu alltså för att köpa bil och sen sälja den efter 5 år (då kommer man antagligen att köpa en ny, men elbilen har trots det kostat mer och i och med att man köper en ny bil så kommer ju "sparandet" att nollställas).
 
  • Kostnadskalkyl jämför bensinbil och elbil med priser, lån, försäkringar, bränsle, servicekostnader och totala 5-årskostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Servicekostnaden kändes orimlig..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Man pratar alltid Ah i batterisammanhang, men på elbil Vetifan, då nästan lättare med kWh, att bilen förbrukar 1.3kwh/mil, och batteriet är på 21kwh.
I startbatteri/fritidsbatterisammanhang använder man oftast Ah som enhet för hur mycket energi batteriet bär. Underförstått är då att spänningen alltid är den samma batterier emellan man jämför, i detta fall 12 V. Även verktygsbatterier snackar om Ah, samma där att spänningen är känd då verktygen oftast heter något med 14, 18 eller 12 V.

Men egentligen är det ett värdelöst mått om man inte vet spänningen på batteriet, eftersom det är den lagrade energimängden man är ute efter. Så det är helt rätt att när det gäller elbilar, där man nästan aldrig pratar om eller känner till batterispänningen ute i konsumentledet att istället prata om kWh. Som du noterar mäts också förbrukningen i Wh/km så det är absolut ett en bra enhet med kWh när man pratar om batterikapaciteten.

Varför BMW valt att prata om Ah är faktiskt helt obegripligt. Det går inte att jämföra bilarnas batterikapacitet med andra bilar då alla andra tillverkare pratar om kWh. Samma obegriplighet hittar man bland elcyklar, de flesta anger batterikapaciteten i Wh men några få pratar om Ah. Jaha tänker man då, är det 24, 36 eller 40 volts system på den hojen? Hur långt kommer den?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Servicekostnaden kändes orimlig..
Ja, den känns orimligt låg, räknar man in de dyra grejerna som inträffar sällan men kostar blod, som kamrems- och partikelfilterbyten, så är det inte ovanligt att vart och ett av dessa adderar 1 kr/mil i servicekostnad.
 
Har inget att göra med spänningen, som Ah säger så är det hur många Ampere/timme man kan plocka ut.

60Ah, 60A på 1 timme.
 
N Nerre skrev:
Jag har gjort en första version av kalkylen.
Det är en del felaktigheter men en bra början.

Skatten på elbilar är inte 0, den är 360 kr. Elpriset är inte så lågt som 0,70 kr, marginalkostnaden för en kWh är runt 1,20-1,70 kr för de flesta. Du har inte räknar med bonusen på 60.000 kr i din uträkning, den "sänker" inköpspriset rejält.
 
T tompaah7503 skrev:
Ja, den känns orimligt låg, räknar man in de dyra grejerna som inträffar sällan men kostar blod, som kamrems- och partikelfilterbyten, så är det inte ovanligt att vart och ett av dessa adderar 1 kr/mil i servicekostnad.
Vi tittade på Kia Niro elbil, den kostade servicen 1400:- och den skall servas varje 3000mil eller vartannat år, och stora service på en sådan är väl typ bromsolja..så alltså 750kr/år.

Tycker när man lämnar en fossilbil så är det fort 4-6’/ före en vanlig service, olja, filter, luftfilter,pollenfilter mm, sen en stor service än mer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.