N Nerre skrev:
[länk]
Säger "från 4395", medans
[länk]
säger "från 2645".

Så elbilen är "bara" 66% dyrare.
Utgår man från att hälften av laddningen är gratis så blir "drivmedelskostnaden" ca 75kr/m för elbilen, och runt 0,6l/mil och 15kr/l blir ca 1200kr/m för i30.

Skatt, 200 för i30 och 0 för elbilen. Det blir då ca 4470/mån för elbilen och 4045 för en i30. Typ 3kr/mil billigare för förbränningsbilen vid 120mil/mån.

På det kanske man får lägga typ 200kr/m på elbilen för hyra av andra fordon/kostnader för att elbilen inte klarade uppgiften?
 
Redigerat:
Fairlane
optimum optimum skrev:
Läs texten igen. Den syftar kostnader som inte finns på elbilen men inte heller finns då alla andra typer av bilar.
Man kan inte lista alla kostnader som kan uppstå.
Läs igen själv. Det är nog bara du som tolkar texten så.

Angående tändstift i dieseln. Du reagerade inte för partikelfilter och kamrem? Det finns ju fossilbilar som saknar det. Ganska många faktiskt.
 
Redigerat av moderator:
R Robert-san01 skrev:
På det kanske man får lägga typ 200kr/m på elbilen för hyra av andra fordon/kostnader för att elbilen inte klarade uppgiften?
Mitt exempel var ju att hyra bil en vecka om året för 100 mil campingsemester. Kollar jag på närmaste OKQ8 här så kostar en Clio 3105 för en vecka, tillkommer då bränsle, 100 mil, 0,6 liter milen och 15 spänn litern ger 900 spänn. Så 4000 för semestern (en tusenlapp extra om jag vill ha självriskreducering).

Det blir över 300 spänn i månaden extra. Och då har jag inte räknat med andra långresor. Och det är inte heller en kombi, vilket vi nog egentligen skulle behöva.
 
Jag har raderat diverse tjafs. Diskutera sakligt, tack.

/Moderator
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Storleksmässigt motsvarar den väl en i20, men vi kan dra till med i30 för att ta i lite extra. Den kostar hälften ungefär.

Att låna 200 000 extra i 5 år kostar över 3000 i månaden. Kör man 100 mil i månaden (genomsnittet) så måste man alltså spara in 30 spänn per mil för att få kalkylen att gå ihop. Riktigt så dyr är inte bensinen ännu, En i30 drar enligt specen 0,6 liter milen, om bensinen skulle kosta 20 spänn litern skulle bränslet då kosta 1200 spänn i månaden. Inte ens om elen är gratis går det alltså att spara in 3000 spänn i månaden om man kör genomsnittliga 1200 mil om året. Man måste köra närmare 300 mil i månaden för att få det att gå ihop.

Ni kör 6 mil alla arbetsdagar, om vi räknar högt med 25 arbetsdagar i månaden blir det totalt 150 mil i månaden. Ni kör alltså 50% mer än genomsnittet.
Ja, nu är det lite andra aspekter som spelar in också. Det stämmer att vi kör väldigt mycket, vi bor ute på vischan, noll kollektivtrafik.
 
optimum optimum skrev:
Läs texten igen. Den syftar kostnader som inte finns på elbilen men inte heller finns då alla andra typer av bilar.
Man kan inte lista alla kostnader som kan uppstå.
Men varför lägger du dig i diskussionen. Han kan svara för sig själv.
..
Sakerna som radades upp är saker som rimligen kommer att behöva bytas eller på något sätt kontrolleras.
Glömde iförsig adblue systemet om du nu vill ha saker som sitter i fler o fler dieslar
Så jag kan tyvärr inte se något faktafel i något av de jag skrev.
Elbilen har fortfarande inget av de sakerna jag listade.

Om man ska räkna på ett nytt batteri till elbilen så är det väl rimligt att det även gäller delar på fossila bilar som är rimligare att de kan uppstå.

Dessutom så ska väl bilarna vara lika rena i utsläppen under hela sin livstid? Eller det är okej att partikelfilter inte presterar lika bra länge eller att katalysatorn har vittrat sönder med förhöjda utsläpp som följd?
Elbilen blir inte skitigare med tiden.
 
sunnis sunnis skrev:
Att en s.k kioskvältar-teknik skulle haverera begagnatmarknaden händer inte, frågan om det ens någonsin hänt fordonsmarknaden? Försöker komma på andra framsteg om det har totalt sabbat begagnatmarknaden
Närmaste parallell på fordonsmarknaden vore när ångloken nästan helt fasades ut när dieselloken kom på bred front på 1950-talet. Där kan man snacka om att begagnatmarknaden var totalt sabbad. Allt gick till skärbrännarna.

sept%201979-L.jpg
 
hsd
Det vore intressant att få veta priset på ett eventuellt batteribyte ,någon av er som vet?
 
hsd hsd skrev:
Det vore intressant att få veta priset på ett eventuellt batteribyte ,någon av er som vet?
Har sett begagnade batterier för Nissan Leaf, 2018 års modell alltså stora 40 kWh-packet (25 mil) för runt 35.000 kr, men de försvinner extremt snabbt. Så tror nog att det egentliga värdet är högre, bara att handlarna inte fattat det än.
 
N Nerre skrev:
Skoda Octavia 2015 (kombi med dragkrok), 800 mil om året privat, noll mil till jobbet (åker kollektivt), 100-200 mil om året campingsemester. Skatten har jag tyvärr ingen koll på.

Och glöm nu då inte att räkna med kostnaderna för att hyra bil de gånger elbilen inte räcker till. Vi kan för enkelhets skull säga två veckor campingsemester, 100 mil (vi struntar i långhelger och andra långresor).
Jag gissar att skatten ligger på 1600kr likaså gissar jag bränsleförbrukningen till 0,8l, 15,5kr liter (vet inte om du menade att du körde 800mil per år med eller utan semester men räknade på 800mil)
9960+1600= 11500kr

Elbilen kostar ca 1600kr i el vid hemmaladdning.
och max 365kr i skatt.
Runt 2000kr per år.
Om man bara kollar på din bils värde ca 200k kontra en elbils värde ca 400k så ska 200k "betalas av"
Håll i hatten.
På 21 år så har bränslekostnaden( el kostnaden) ätit upp denna del av 200k
Men det är under förutsättning att du har någon bil att låna/ hyra för semestern.
Längre än såhär kommer jag inte räkna.
Det är inte på något sätt orimligt med en bil som är 21 år gammal.
Och då har du inga bra förutsättningar till att börja med.
Men samtidigt så är det inte räknat med service (kamrem tex verkar ligga på runt 10k ,ett år mindre avbetalningstid, olja och filter gissar jag på skulle kostar runt 15k då är vi nere i 19 år)
30400kwh har elbilen under denna tiden förbrukat och din bil har minst förbrukat
109440kwh( detta är utan att ha räknat mer än vad det finns energi i bränslet från pumpen)

Men snälla, glöm nu inte att detta är en begagnad bil mot en hel ny bil.

Kan ni klara er med en beg nissan leaf som ligger runt 230k så är det bara 30k som ska betalas av ... i detta exempel innebär det 3år av den körning du kör.
Bortsett från semestern som får lösas med de 10k som sparas från år 4 och varje år framöver.
 
hsd hsd skrev:
Det vore intressant att få veta priset på ett eventuellt batteribyte ,någon av er som vet?
Gissningsvis runt 50 till 100k
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Gällande att Stockholms län skulle ha väl utbyggd kollektivtrafik så gäller det i praktiken bara innerstaden och inte hela länet. Det går att åka kollektivt från punkt A till B, men förmodligen tar det halva dagen från en del av länet till en annan. Stockholms kollektivtrafik är rätt så puckat utbyggd och förutsätter att alla vill åka in till city. Vill de någon annanstans är det i stort sett kört.
Nej det är väldigt lätt att ta sig i stort sett överallt, sen finns det självklart undantag.
 
Man byter nog aldrig batteri. På sin höjd byte el rep av enstaka celler.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
likaså gissar jag bränsleförbrukningen till 0,8l
Det är högt, 0,65 drar den normalt, under semestern när det är mycket långa sträckor blir det 0,6 liter milen, trots takboxen.

På 21 år så har bränslekostnaden( el kostnaden) ätit upp denna del av 200k
Det förutsätter nu att jag kör samma bil i 21 år och inte byter till en ännu snålare bil om några år.

Och det förutsätter att elpriserna inte stiger.

Men det är under förutsättning att du har någon bil att låna/ hyra för semestern.
Du glömde räkna med hyran för semesterbilen, och dess bränsleförbrukning. Detta måste ju läggas på kostnaden för elbilen. Och då blir det inte längre 21 år utan troligen 25-30 år.

Kan ni klara er med en beg nissan leaf som ligger runt 230k så är det bara 30k som ska betalas av ... i detta exempel innebär det 3år av den körning du kör.
Och nu gör du det själv, du jämför en begagnad bil med en ny...

Min bil är inte värd 200 idag (eftersom jag köpte den begagnad för 180 har den knappast stigit i värde).
 
N Nerre skrev:
Det är högt, 0,65 drar den normalt, under semestern när det är mycket långa sträckor blir det 0,6 liter milen, trots takboxen.
Det förutsätter nu att jag kör samma bil i 21 år och inte byter till en ännu snålare bil om några år.
Och det förutsätter att elpriserna inte stiger.
Du glömde räkna med hyran för semesterbilen, och dess bränsleförbrukning. Detta måste ju läggas på kostnaden för elbilen. Och då blir det inte längre 21 år utan troligen 25-30 år.
Och nu gör du det själv, du jämför en begagnad bil med en ny...
Min bil är inte värd 200 idag (eftersom jag köpte den begagnad för 180 har den knappast stigit i värde).
Det förutsätter egentligen inte att du kör samma bil i 21 år.. 19år. men under den tiden så..
Om du ska byta bil så har du en extra kostnad, så kan du inte räkna.
Det förutsätter också att inte bränslepriserna stiger vid pumpen;)


Läste du verkligen hela inlägget?:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.