3 456 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Byta lock på brunn
Hej,
Vi behöver byta ut vårat cementlock på vår två-kammarbrunn. När jag googlar så ser det inte så svårt ut att göra själv men en tanke jag har är att brunnen är över 50 år gammal och om jag börjar borra i den, kommer den att gå sönder (t ex spricka) då?
Vad har ni för erfarenheter och råd?
Vilket material är att föredra?
Vi behöver byta ut vårat cementlock på vår två-kammarbrunn. När jag googlar så ser det inte så svårt ut att göra själv men en tanke jag har är att brunnen är över 50 år gammal och om jag börjar borra i den, kommer den att gå sönder (t ex spricka) då?
Vad har ni för erfarenheter och råd?
Vilket material är att föredra?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Det går bra att borra i betong, använd en borrhammare.
Jag antar att du tänker dig ett låsbart plastlock. Det håller nog inte like länge som ditt gamla betonglock men är snällare mot ryggen vid slamtömning. Det andra alternativet är att köpa hem ett nytt betonglock eller gjuta ett själv. Utmaningen i gjutningen är ju mest att göra en rund form, annars är det lätt att blanda lite grovbetong och gjuta med armeringsjärn.
Jag antar att du tänker dig ett låsbart plastlock. Det håller nog inte like länge som ditt gamla betonglock men är snällare mot ryggen vid slamtömning. Det andra alternativet är att köpa hem ett nytt betonglock eller gjuta ett själv. Utmaningen i gjutningen är ju mest att göra en rund form, annars är det lätt att blanda lite grovbetong och gjuta med armeringsjärn.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
En annan lösning (som vi använde på en brunn på en allmänning nära barnens sandlåda):
Snickra ett trälock. Lås fast det med en bräda över, som kan låsas med ett hänglås.
Ungefär som dörren till en bod, fast horisontellt.
Och det är klart att du kan borra och skruv-plugga i gammal betong.
Den blir ju bara hårdare och starkare med åren.
Snickra ett trälock. Lås fast det med en bräda över, som kan låsas med ett hänglås.
Ungefär som dörren till en bod, fast horisontellt.
Och det är klart att du kan borra och skruv-plugga i gammal betong.
Den blir ju bara hårdare och starkare med åren.
Jag gjorde ett lock i durkplåt av aluminium. Lätt att kapa till rätt form med en sticksåg. Sätt skruv på ena sidan som går in i en slits i plåten och en bult-/lyftögla som går igenom plåten på andra sidan och lås med hänglås.
Liknande trådar
-
Köpa täcklock till inspektionsbrunn
Grund & Markarbeten -
Byta dränkpump i grävd brunn om trycket är för dåligt? Hjälp!
Vatten & Avlopp -
Kan jag låta plocka bort extra servisskåp istället för att byta?
El -
Byta brunnslock trekammarbrunn
Vatten & Avlopp -
vattenpöl och lera vid uppfarten, byta till öppet brunnslock?
Grund & Markarbeten