H
wildeside wildeside skrev:
Då finns det stora problem i hur du resonerar.
Jag är hantverkare/entreprenör.
Fördelningen för materialet/arbete är ganska exakt fördelat ca 50% material och 50% arbete.
Så för min del anser jag att jag både är försäljare av material och hantverkare!
Det här är intressant, du är nämligen den första som är öppen med detta i denna tråd vad jag kan minnas. Vill du dela med dig av vilken bransch du är i, vilka grossister du använder dig av, vad som står på fakturan till kund avseende material(rabatt)? Det har varit svårt att hitta ngn i branschen som velat försvara fenomenet, än så länge är det i princip bara Nils82 som gjort det i den här tråden och det är nog mer av princip, för att försvara hantverkarskået, med tanke på att han själv inte verkar vara ahlsellkund utan beskriver mer transparenta och modesta påslag på materialet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då är jag nyfiken på vad du har för omkostnader för din materialförsäljning om du behöver hämta in hälften av dina intäkter därigenom.

"Behöver hämta in" låter lite lustigt. En egenföretagare får hämta in hur mycket denne vill. Eller vad menar du?
 
wildeside wildeside skrev:
Då finns det stora problem i hur du resonerar.
Jag är hantverkare/entreprenör.
Fördelningen för materialet/arbete är ganska exakt fördelat ca 50% material och 50% arbete.
Så för min del anser jag att jag både är försäljare av material och hantverkare!
Det jag menar att intäkter från materialet bör vara ca 5% är alltså differensen av ”försäljningspris - inköpspris”
 
H
wildeside wildeside skrev:
Jag mörkar inte mitt påslag på 10% det är bara att kunden läser kontraktet innan han skriver på.
Japp skatteverkets regler är tvingande och ska jag driva näringsverksamhet så måste jag göra det i vinst syfte annars har dom rätt att återkalla min f-skattsedel och momsregistrering.
Vilket är lika med att jag måste avveckla mitt företag.
Sorry, detta har du redan svarat på.
 
wildeside wildeside skrev:
Då finns det stora problem i hur du resonerar.
Jag är hantverkare/entreprenör.
Fördelningen för materialet/arbete är ganska exakt fördelat ca 50% material och 50% arbete.
Så för min del anser jag att jag både är försäljare av material och hantverkare!
wildeside wildeside skrev:
Jag mörkar inte mitt påslag på 10% det är bara att kunden läser kontraktet innan han skriver på.
Om du nu har 10% påslag på materialet så borde du inte ”gå under”, etc om kunden köper materialet själv.

Om nu kunden köper det mesta av materialet själv och du bara några få saker eller om du köper in allt material så ger det minimal skillnad i slutänden för ditt företag.

Det är just den här biten många av oss försöker få er hantverkare att förstå att det är så vi vill ha det.

Så om ni hantverkare håller ungefär samma pris på materialet som vi kunder kan köpa i vilken butik som helst så skulle inte sådana här diskussioner uppstå samt att fler kunder skulle låta hantverkaren hantera allt material.
Det gäller även att hantverkaren lyssnar på vad kunden vill ha för material, men det gäller att kunden lyssnar på hantverkarens förslag också.
 
  • Gilla
  • Älska
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
"Behöver hämta in" låter lite lustigt. En egenföretagare får hämta in hur mycket denne vill. Eller vad menar du?
På en oklar prismodell tror jag inte du får tjäna hur mycket som helst mot privatkunder.

Jag har mest nyfiken på hur man motiverar priset på materialet, det borde vara kopplat till någon form av utgifter samt kopplad till en önskad lön per arbetad timme.

Att täcka upp en dålig timpeng på arbetet genom att ta mer betalt för materialet känns inte speciellt transparent om man inte fått offert på åtminstone materialet först, alternativt lämnar ut en prislista.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Då är jag nyfiken på vad du har för omkostnader för din materialförsäljning om du behöver hämta in hälften av dina intäkter därigenom.
Behöver inte hämta in mina intäkter från materialet och det är långt ifrån 50 procent i vinst på materialet.
Men det är svårt att göra ett jobb utan att använda material oavsett vad man jobbar med.

Det här gäller många i den här tråden, men inte alla.
Ta reda på fakta vad som gäller lagar, kontrakt, skatter, vinstmarginaler, omkostnader, material kostnader, inventarier, externa kostnader, utbildningar, administration m.m.
Jag försvarar inte på något sätt Ahlsells prislistor.

Om ni är intresserade av hur jag jobbar mot mina kunder så går det bra att leta upp mina tidigare inlägg, och hittar du inte svar på dina frågor där så kan ni återkomma till mej för att få svar..
 
wildeside
Demmpa Demmpa skrev:
Om du nu har 10% påslag på materialet så borde du inte ”gå under”, etc om kunden köper materialet själv.

Om nu kunden köper det mesta av materialet själv och du bara några få saker eller om du köper in allt material så ger det minimal skillnad i slutänden för ditt företag.

Det är just den här biten många av oss försöker få er hantverkare att förstå att det är så vi vill ha det.

Så om ni hantverkare håller ungefär samma pris på materialet som vi kunder kan köpa i vilken butik som helst så skulle inte sådana här diskussioner uppstå samt att fler kunder skulle låta hantverkaren hantera allt material.
Det gäller även att hantverkaren lyssnar på vad kunden vill ha för material, men det gäller att kunden lyssnar på hantverkarens förslag också.
Vist får kunden köpa in materialet själv, men då ger jag inga garantier på materialet och mer kostnader som kan uppstå för att rätta till eventuella fel som uppstår på grund av material fel.
Om kunden köper in material så friskriver jag mig från att ge ett fastpris på arbetskostnaden om materialet är av dålig kvalitet och tar längre tid att installera/montera.

I min verksamhet vet jag inte vad kunden skulle tjäna på att köpa in materialet själv.
Jag har 10-20% rabbat på inköpen och lägger på 10% på det faktiska inköpspriset.
 
wildeside wildeside skrev:
Ta reda på fakta vad som gäller lagar, kontrakt, skatter, vinstmarginaler, omkostnader, material kostnader, inventarier, externa kostnader, utbildningar, administration m.m.
Hur mycket av det där måste ligga som påslag på materialpriset? Mer eller mindre inget.

Hur mycket av det där kan/bör ligga inräknat i timpriset? Mer eller mindre allt.
 
  • Gilla
Lazzeman och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket av det där måste ligga som påslag på materialpriset? Mer eller mindre inget.

Hur mycket av det där kan/bör ligga inräknat i timpriset? Mer eller mindre allt.
Det man måste är: Skita, sova och äta.
Allt annat är mer eller mindre frivlilligt.....även påslag på material. Vänligen låt varje enskild bestämma det själv.
 
  • Älska
Saipala
  • Laddar…
wildeside
Ett g
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket av det där måste ligga som påslag på materialpriset? Mer eller mindre inget.

Hur mycket av det där kan/bör ligga inräknat i timpriset? Mer eller mindre allt.
Ett gott råd läs mina inlägg innan du ställer frågor.
Har svarat på i stort sett alla dom frågorna tidigare.

Om jag ställer en mot fråga.
Vid eventuella garanti jobb orsakat av materialfel så står leverantören för kostnaden för materialet.

Vem tror du får stå för arbetskostnaden för att byta ut materialet?

Tycker du att det är rätt att en kund som man inte har levererat material till ska betala en del av arbetskostnaden för garanti arbete åt en kund som köpt in materialet själv?

I övrigt så har jag redan svarat på varför man har ett påslag på material i tidigare inlägg.
 
wildeside wildeside skrev:
Behöver inte hämta in mina intäkter från materialet och det är långt ifrån 50 procent i vinst på materialet.
Men det är svårt att göra ett jobb utan att använda material oavsett vad man jobbar med.

Det här gäller många i den här tråden, men inte alla.
Ta reda på fakta vad som gäller lagar, kontrakt, skatter, vinstmarginaler, omkostnader, material kostnader, inventarier, externa kostnader, utbildningar, administration m.m.
Jag försvarar inte på något sätt Ahlsells prislistor.

Om ni är intresserade av hur jag jobbar mot mina kunder så går det bra att leta upp mina tidigare inlägg, och hittar du inte svar på dina frågor där så kan ni återkomma till mej för att få svar..
Vilket "finns i sjön"-svar...
Det verkar som att du jobbar med bland annat dräneringar, och om du har 10% påslag på material och det innebär 50% av dina intäkter så borde det innebära att ett jobb till stora delar består av materialkostnader, det är bara att gratulera.

Men jag tycker fortfarande det vore intressant att få reda på vad dina omkostnader på materialet är.

För som @Demmpa skriver så är det väl ändå rimligt att timpengen inte varierar sig utifrån om du får sälja materialet eller ej, och då bör de flesta av de omkostnader du räknade upp ovan faktiskt gå på timpengen.
 
wildeside
N Nils82 skrev:
Det man måste är: Skita, sova och äta.
Allt annat är mer eller mindre frivlilligt.....även påslag på material. Vänligen låt varje enskild bestämma det själv.
Kan inte hålla med.
Det enda man inte kan undkomma är att dö.
Så äta, sova och skita är ett val man gjort.;)
 
wildeside wildeside skrev:
Kan inte hålla med.
Det enda man inte kan undkomma är att dö.
Så äta, sova och skita är ett val man gjort.;)
Tänkte inte på det
Krävs dock rejäl viljestyrka att låta sig dö pga total förstoppning.
 
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilket "finns i sjön"-svar...
Det verkar som att du jobbar med bland annat dräneringar, och om du har 10% påslag på material och det innebär 50% av dina intäkter så borde det innebära att ett jobb till stora delar består av materialkostnader, det är bara att gratulera.

Men jag tycker fortfarande det vore intressant att få reda på vad dina omkostnader på materialet är.

För som @Demmpa skriver så är det väl ändå rimligt att timpengen inte varierar sig utifrån om du får sälja materialet eller ej, och då bör de flesta av de omkostnader du räknade upp ovan faktiskt gå på timpengen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vilket "finns i sjön"-svar...
Det verkar som att du jobbar med bland annat dräneringar, och om du har 10% påslag på material och det innebär 50% av dina intäkter så borde det innebära att ett jobb till stora delar består av materialkostnader, det är bara att gratulera.

Men jag tycker fortfarande det vore intressant att få reda på vad dina omkostnader på materialet är.

För som @Demmpa skriver så är det väl ändå rimligt att timpengen inte varierar sig utifrån om du får sälja materialet eller ej, och då bör de flesta av de omkostnader du räknade upp ovan faktiskt gå på timpengen.
? Finns i sjön svar? Har du inte en sök funktion? Orkar inte svara på samma frågor tio gånger bara för att nån inte orkar söka upp tidigare inlägg och läsa dom.

Suck mycket antaganden.
Arbetskostnad/materialkostnad fördelar sig ofta ca 50/50% på fakturan mot kunden.
Inköp material 10000:-. - min erhållna rabbat 15% = 1500:- kostnad 8500:-.
Materialkostnad 8500:-+ påslag 10% 850:- = materialkostnad för kund 9350:-
Med andra ord kunden har tjänat 650:- på att jag köpt materialet och får garanti på material och jobb.
Hur svårt är det att förstå. min rabbat varierar mellan 10-20% beror på vad min leverantör har för påslag på materialet.
Han vill tjäna nån krona på det han säljer han med.
Undrar du vad materialet skulle kosta om jag bara får 10% i rabbat så kan du säkert googla fram hur man räknar ut vinstmarginal vid försäljning, annars kan jag hjälpa dej med det.

Och mina inköps priser är basserade på leverantörer där privatpersoner kan handla själva om dom nu så önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.