Tja.
Nu har jag snart renoverat klart mitt hus och har alltid velat bygga ett helt nytt hus delvis själv.
Vad bör man kolla upp vid tomtköp?
Jag har läst lite av råden här på BH men tänkte se om ni har mer direkta tips för just denna tomten.
Planen var att bygga nytt när grabben börjar bli klar med grundskolan, men eftersom han inte börjat skolan än så är det 10-15 år fram. Men av en slump hittade jag en stor tomt på Hemnet och med ett pris som jag klarar parallellt med det nuvarande huset.
Planen är att bygga en liten gård med rätt stort hus och en mindre stall/lada. Frun vill ha lite getter, höns och liknande att pyssla med. Endast hobby .
Tomten jag hittade är en sluttnings-tomt och är runt 5800kvm.
Vad behöver jag kolla upp för att få göra allt jag vill? Djur nära grannar? Avverka den lilla skogen som finns? Hur stort/högt man får bygga?
Alla tips är välkomna
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-a...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Och bilder ifall länken inte funkar:
Nu har jag snart renoverat klart mitt hus och har alltid velat bygga ett helt nytt hus delvis själv.
Vad bör man kolla upp vid tomtköp?
Jag har läst lite av råden här på BH men tänkte se om ni har mer direkta tips för just denna tomten.
Planen var att bygga nytt när grabben börjar bli klar med grundskolan, men eftersom han inte börjat skolan än så är det 10-15 år fram. Men av en slump hittade jag en stor tomt på Hemnet och med ett pris som jag klarar parallellt med det nuvarande huset.
Planen är att bygga en liten gård med rätt stort hus och en mindre stall/lada. Frun vill ha lite getter, höns och liknande att pyssla med. Endast hobby .
Tomten jag hittade är en sluttnings-tomt och är runt 5800kvm.
Vad behöver jag kolla upp för att få göra allt jag vill? Djur nära grannar? Avverka den lilla skogen som finns? Hur stort/högt man får bygga?
Alla tips är välkomna
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-a...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Och bilder ifall länken inte funkar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Och här är tanken på mitt blivande hus
OBS ta det med en nypa salt
OBS ta det med en nypa salt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bra tanke!
Att ha lite höns, får eller getter, samt katter så klart, ger livet ett riktigt lyft.
Så här byggde vi för nio år sedan, fast på ålderns höst:
Bostad, stall och garage.
Stallet är nu bara hönshus och vedbod.
Men några saker att undersöka:
Hur mycket får ni bygga, och vad?
(Vi kunde bygga 200 kvm boningshus och 200 kvm komplementbyggnader, och har utnyttjat ungefär hälften)
Nära grannar kan vara problem vid djurhållning, vad säger detaljplanen (om sådan finns)?
Tomterna ser ju rätt smala ut, så man kanske kommer rätt nära grannarna.
Fast tomten är ju vettigt prissatt för köparen
Vi här nere, söder om Halmstad, håller tummarna!
Att ha lite höns, får eller getter, samt katter så klart, ger livet ett riktigt lyft.
Logga in
Skapa konto
(Vi kunde bygga 200 kvm boningshus och 200 kvm komplementbyggnader, och har utnyttjat ungefär hälften)
Nära grannar kan vara problem vid djurhållning, vad säger detaljplanen (om sådan finns)?
Jag ska in till byggnadskontoret och se vad de säger, men det finns ingen detaljplan så man får söka bygglov för allt och hålla tummarna. Tomten är smal men nästan 6000kvm ändå och tanken är boningshuset i backen lite ovanför grannarnas hus och sedan lada uppe på toppen där all skog är. Grannfastigheterna har bara skog där så djuren stör nog inte. Där verkar även vara lite (begränsad) utsikt över Nissan . Tomten går hels vägen ner till vattnet, men järnvägen gör nog att man knappt kan (får) komma ditKnockOnWood skrev:Bra tanke!
[bild]
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur är det med oljudet/skakningarna från godstågen som passerar där en gång i kvarten?Ramnemark skrev:
(Bor själv långt från trafik nu, vilket är oändligt skönt. Nere vid kusten, där motorvägen och Västkustbanan passerar nära inpå, skulle jag inte få någon ro)
Det går nog att räkna tågen per dag på fingrarna. Det är Krösatågen mot Värnamo som går där och det är inte som Västkustbanan. Farten är relativt låg med då det är slalom och vägkorsningar precis i närheten. Får se om jag får möjlighet att höra ett tåg innan köpKnockOnWood skrev:
Hur ska man tolka taxeringen och pantbreven som finns på tomten? De pantbrev och köpeskilling som finns är på två tomter. Granntomten är bebyggd så värdet och lånet bör ligga där?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Det beror väl på vad dom begärt för pantbrev på nya tomten vid avstyckningen?
Det är ju ändå bara att ta ut nya vid behov även om det kostar lite.
Jag tror det kan bli en bra gård där, även om vi får se över layouten lite synd att den är så långsmal, det låser ju planeringen något.
Jag har en ide som jag inte kan släppa om att bygga ett gigantiskt förhöjt tak över en hel "gårdsplan" dvs ett tak som täcker uteplats, infart, hus, garage etc. Så man får regnskydd, skugga etc. Det blir lite som drive in på byggvaruhusen.
Jag tror det kan bli en bra gård där, även om vi får se över layouten lite synd att den är så långsmal, det låser ju planeringen något.
Jag har en ide som jag inte kan släppa om att bygga ett gigantiskt förhöjt tak över en hel "gårdsplan" dvs ett tak som täcker uteplats, infart, hus, garage etc. Så man får regnskydd, skugga etc. Det blir lite som drive in på byggvaruhusen.
Taxeringen är ju på tomten vi köper, skickat från lantmäteriet. Därför är det konstigt att pantbreven gäller båda fastigheterna. Enligt banken kan msn inte ta ut bolån på en tomt så jag får nog ta ut det på huset vi har, eller ett blanco .Johannes Carlsson skrev:Det beror väl på vad dom begärt för pantbrev på nya tomten vid avstyckningen?
Vi har 10 år på oss att rita upp huset, men tanken är att ha lada och stall uppe mot grusvägen där skogen är, boningshuset i backen och garageinfart nedifrån
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Jag fick tomtlån av Nordea, men det är nog egentligen bara ett stort blanco med låg ränta ~2%