2 751 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Antal vittnen på köpebrev?
jag ska ta fram ett köpebrev för en fastighet, och hittar ju fina mallar. Men: det är två säljare och en köpare och vi sköter det hela per post eftersom vi tre inblandade bor på olika orter.
Räcker det ändå med två vittnen för säljarnas underskrift, eller ska det vara två vittnen för säljare 1 och två vittnen för säljare 2?
Räcker det ändå med två vittnen för säljarnas underskrift, eller ska det vara två vittnen för säljare 1 och två vittnen för säljare 2?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Samma vittnen kan bevittna båda underskrifterna, men det görs lämpligen under respektive underskrift, inte ett halvslappt bevittnande av båda ihop.
Det är inte optimalt att skicka runt ett halvundertecknat avtal då säljaren då kan hamna i limbo och bli bunden av avtalet utan att köparen blir det, men risken att det händer är förstås liten.
Jag skulle förorda digitala signaturer med bank-id om ni inte kan vara på samma plats, men det kanske känns svårt och jobbigt.
Det är inte optimalt att skicka runt ett halvundertecknat avtal då säljaren då kan hamna i limbo och bli bunden av avtalet utan att köparen blir det, men risken att det händer är förstås liten.
Jag skulle förorda digitala signaturer med bank-id om ni inte kan vara på samma plats, men det kanske känns svårt och jobbigt.
Digitalt hade varit fint om tekniska kompetensen hos säljarna tillåtit det, men så är nog inte läget
Men då kanske man kan ställa upp det såhär?
Ort-datum-underskrift-namnförtydligande (säljare 1)
Vittne
Vittne
Ort-datum-underskrift-namnförtydligande (säljare 2)
Vittne
Vittne
Och längst ner köparens kråka.
Men då kanske man kan ställa upp det såhär?
Ort-datum-underskrift-namnförtydligande (säljare 1)
Vittne
Vittne
Ort-datum-underskrift-namnförtydligande (säljare 2)
Vittne
Vittne
Och längst ner köparens kråka.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Japp, jag är köpare, och säljarna är lite äldre och osäkra och ängsliga. Jag tror fullmakt skulle göra dom förvirrade och oroliga.
Moderator
· Stockholm
· 52 418 inlägg
Men då är det viktigt för dig att säljarna skriver på innan du gör det.
Risken finns annars att du inte får tillbaka handlingen, du är bunden till köpet via din namnteckning. Men säljarna är i praktiken inte bundna.
Nu gäller det tydligen ett köpebrev, så jag antar att den skrivna tillträdesdagen inte ligger så långt fram i tiden?
När det gäller köpeavtal, där tillträdet kanske ligger 3 - 4 månader fram, så riskerar den som skrivit på "ensam" att vara bunden av affären, och i praktiken inte få veta förrän 5 minuter före tillträdet om affären blir av.
Ett köpeavtal är iofs. ogiltigt om inte alla parter har skrivit på det, men om du som "ensam" påskrivare häver avtalet med motiveringen att säljaren inte skrev på, så riskerar du att de skriver på "dagen före" din hävning, och stämmer dig för avtalsbrott. Samtidigt som de kanske fortsatt försöka sälja till ett högre pris till ngn. annan.
Risken finns annars att du inte får tillbaka handlingen, du är bunden till köpet via din namnteckning. Men säljarna är i praktiken inte bundna.
Nu gäller det tydligen ett köpebrev, så jag antar att den skrivna tillträdesdagen inte ligger så långt fram i tiden?
När det gäller köpeavtal, där tillträdet kanske ligger 3 - 4 månader fram, så riskerar den som skrivit på "ensam" att vara bunden av affären, och i praktiken inte få veta förrän 5 minuter före tillträdet om affären blir av.
Ett köpeavtal är iofs. ogiltigt om inte alla parter har skrivit på det, men om du som "ensam" påskrivare häver avtalet med motiveringen att säljaren inte skrev på, så riskerar du att de skriver på "dagen före" din hävning, och stämmer dig för avtalsbrott. Samtidigt som de kanske fortsatt försöka sälja till ett högre pris till ngn. annan.
Tillträde är 1/8, köpeavtalet är klart. Jag är inte orolig för att dom försöker sälja till nån annan, dom har försökt sälja fastigheten i omgångar förut utan att lyckas.
Min påskrift kan jag göra samtidigt som betalning, då åker jag hem till den säljare som bor närmast mig och hämtar avtalet och lite dokument kring fastigheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 900 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 900 inlägg
Om du bor nära en säljare kan väl du och den säljaren skriva på medan ni befinner er i samma rum?
Vittnen som bestyrker en namnteckning måste se när namnteckningen görs eller se och höra undertecknaren säja att det där är min namnteckning. Med tanke på att det låter nu som att säljarna är på olika ställen så kan inte de två namnteckningarna bevittnas av samma vittnen, om nu inte vittnena åker runt med pappret.
Vittnen som bestyrker en namnteckning måste se när namnteckningen görs eller se och höra undertecknaren säja att det där är min namnteckning. Med tanke på att det låter nu som att säljarna är på olika ställen så kan inte de två namnteckningarna bevittnas av samma vittnen, om nu inte vittnena åker runt med pappret.
Ett tips är även att sätta en liten signatur på var sida (om det är fler än en sida) av avtalet så att ingen part kan byta ut en sida.
Man har hört skräckhistorier om att en eller flera sidor av ett avtal har bytts ut.
Som lite humor, en ryss gjorde lite förändringar i kreditkorts avtalet när han skickade tillbaka det till sin ryska bank..
Man har hört skräckhistorier om att en eller flera sidor av ett avtal har bytts ut.
Som lite humor, en ryss gjorde lite förändringar i kreditkorts avtalet när han skickade tillbaka det till sin ryska bank..
Liknande trådar
-
Antal stödpunkter under markdäck?
Altan & Uteplats -
Dimensionering/antal plintar till balkong?
Altan & Uteplats -
Förråd 15kvm lösvirke antal timmar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Trädäck på plattor på gräsmatta - antal plattor samt vilka reglar?
Altan & Uteplats -
Antal strömbrytare, hur ska jag tänka?
El