A Anders_Nilsson skrev:
På med mycket diskmedel.
NEJ! NEJ! NEJ! Inte diskmedel.
Det fungerar att dra i just då men att dra om efter att diskmedlet har torkat är betydligt svårare än om man inte hade använt något alls.
Använd avsett glidmedel för tråd/kablar istället, tex
https://www.ahlsell.se/10/forbrukni...tt---skarvatskor/smorjoljor/4051316-b433724a/

https://www.elgrossisten.se/kabel/kabel-tillbehor/kabelsmorjmedel-3m-0-95-l/

https://www.kjell.com/se/produkter/...nomforing/smorjmedel-for-kablar-0-95-l-p67423
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ! NEJ! NEJ! Inte diskmedel.
Det fungerar att dra i just då men att dra om efter att diskmedlet har torkat är betydligt svårare än om man inte hade använt något alls.
Använd avsett glidmedel för tråd/kablar istället, tex
[länk]

[länk]

[länk]
Nej! Nej! Nej! Inte Ahlsell, så länge de håller sig med fantasiprislistor!
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Hahaha ☺️, tänkte inte på det, men nu var det inte var man köper glidmedel utan vilken typ av glidmedel.

Fick en tredjedels flaska glidex av halvlokala VVS-butiken när jag köpte några smådelar, sa att jag ville köpa en flaska men fick den gratis, det är kundvård.
 
Får väl bjuda på en bild...
Ett eluttag med sladd och S-märkt stickpropp på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till och med S-märkt :surprised:
 
Vad är det för farlig koppling?
 
Det är väl ingen värsting alls, men när jag först såg den blev jag väldigt förvånad över enkelisolerad kabel med en s-märkt kontakt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Räta ut trådarna och klipp med överlängd, forma dom till ett paket så gott det går. På med mycket diskmedel. En man drar fjädern genom röret och en annan matar, se till att inte stanna utan dra igenom i ett drag. Kan man så drar man hela röret, annars får man dra segment för segment och dra böjarna över trådpaketet och sedan fortsätta med nästa rör. Förutsätter ju god åtkomlighet. Det var inte 1.0kvmm du såg? Det är ju tydligen godkänt av EU för 13A.
Nej 1.5 kvmm. Ingjutna rör med minst 4 nittigradare.
7 var max vad vi lyckades med då använde vi kabelglid tror jag det hette. Försökte göra allt du skrev ovan. Draget efter gjutning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hahaha ☺️, tänkte inte på det, men nu var det inte var man köper glidmedel utan vilken typ av glidmedel.

Fick en tredjedels flaska glidex av halvlokala VVS-butiken när jag köpte några smådelar, sa att jag ville köpa en flaska men fick den gratis, det är kundvård.
En seriös fråga, funkar Durex eller K-Y? Lite lättare att få tag i (lokala macken eller pressbyrån) än specialmedel. Fast man kanske får frågande blickar om man säger vid inköp att man skall gå loss med elkablar.
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl ingen värsting alls, men när jag först såg den blev jag väldigt förvånad över enkelisolerad kabel med en s-märkt kontakt.
Förhoppningsvis är den inte enkelisolerad utan dubbelisolerad. Om du synar märkningen så hittar du troligen nåt i stil med H03VVH-F
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förhoppningsvis är den inte enkelisolerad utan dubbelisolerad. Om du synar märkningen så hittar du troligen nåt i stil med H03VVH-F
Kabeln är märkt Type SPT-1 FT2 105˚C 300V 20AWGX2X
En vanlig E14 lampa är för stor så den kommer inte att brukas. Lampgängan verkar vara 11-12mm.
 
Amerikansk standard...kan inte enkelt utläsa vilken spänning SPT-1 är klassad för, men isoleringens tjocklek tyder på sladden hör hemma i denna tråd :)
 
A Anders_Nilsson skrev:
En seriös fråga, funkar Durex eller K-Y? Lite lättare att få tag i (lokala macken eller pressbyrån) än specialmedel. Fast man kanske får frågande blickar om man säger vid inköp att man skall gå loss med elkablar.
Har alltid en burk vaselin i verktygslådan funkar bra
 
Krimskrams-affär i Grisslehamn. Gammal porslinsdosa med packtejp på c:a 1,70m höjd...


Porslinsdosa fästad på vägg med packtejp över skylt som säger "AKTAS", inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Krimskrams-affär i Grisslehamn. Gammal porslinsdosa med packtejp på c:a 1,70m höjd...


[bild]
Är väl inga problem
De har ju satt upp en varningsskylt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Dessutom dubbelisolerat: först vit färg och sen plast över hela härligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
BiFuel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.