13th Marine 13th Marine skrev:
Missförstår du med vilje nu?

Ska man göra en jämförelse mellan två olika bilar får man förtydliga vad det är man är intresserad av i jämförelsen om det inte är att jämföra hela bilarna...

Exempelvis var priset en viktig parameter, men inte om motoreffekten var över 500hk. Hur ska jag veta det om du inte berättar det?
Det var främst ekonomin jag jämförde. Hade man tagit med ingående detaljer hade båda Tesla fallit bort då de inte får dra eller dra tillräckligt.

Jag försökte vrida jämförelsen så det på något sätt med vettig utgångspunkt skulle bli en rimlig nivå på kostnaden för en elbil. Tyvärr finns det inga andra bilar än just S och X nu som uppfyller mina krav. Nu tog jag till med specar på dieslarna som jag vill ha dem, inte vad instegsmodellerna är för att ändå ge det en rimlig jämförelse.

Hade man jämfört grundmodeller så hade det sett ut som i teknikensvärlds jämförelse.

Jämförelsen var helt med fokus på ekonomi, storlek på bilen och premiumbil.
 
hsd
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
@13th Marine jag avslutade första inlägget med jämförelsen med tid resp mil för ekonomisk breakeven. Hur kan du tolka det som jag jämfört något annat?

Hur och vad tycker du man skall jämföra? Ekonomi måste väl ändå vara lite av det viktigaste när man jämför bilar?
 
Jag har full förståelse att elbilar kan falla bort om de inte får dra saker.

Det är dock ett rejält projekt att jämföra utrustningsnivå på två bilar (speciellt på mobilen)
Tesla Model S är ju en väldigt kompetent Instegsmodell, de enda tillvalen som inte är estetiska är om man vill ha performance och autopiloten. Du som kikat på det kanske har en bättre jämförelse att dela med sig av? Tesla var rätt sparsmakade med att lämna ut info om vad som ingår i bilen i bilbyggaren.

Det är i samma del jag tycker auto motorsports jämförelse haltar, man har tagit en mellanmodell av V90n och inte utrustat den med något mer än standard, vilket när jag tittade på V90n innan vi köpte Passaten var ganska klent. Det jag menar på är att insteget hos Tesla håller en högre nivå än Volvo.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
@13th Marine jag avslutade första inlägget med jämförelsen med tid resp mil för ekonomisk breakeven. Hur kan du tolka det som jag jämfört något annat?

Hur och vad tycker du man skall jämföra? Ekonomi måste väl ändå vara lite av det viktigaste när man jämför bilar?
Fast om ekonomin är det absolut viktigaste så hade du ju kunna jämföra med ett ännu mindre motoralternativ, eller kanske till och med en betydligt mindre bil (Det viktiga kanske är att komma från A till B på billigast sätt)

Det jag ville mena på var att du får "mer bil" för pengarna med en Tesla, åtminstone motormässigt, och därmed blir ju inte jämförelsen likvärdig mellan de två bilarna.
 
Säger inte emot dig, men risken är då att du får betala för funktioner som du inte kan välja bort med Teslan eller hur, så om jag specar en V90 med vad jag önskar och sedan Tesla som motsvarar vad jag önskar i V90 så blir den modell med mycket "mera" för x hundra tusen kronor. Så man kan inte motivera det högre priset med funktioner jag inte önskar.;)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har full förståelse att elbilar kan falla bort om de inte får dra saker.

Det är dock ett rejält projekt att jämföra utrustningsnivå på två bilar (speciellt på mobilen)
Tesla Model S är ju en väldigt kompetent Instegsmodell, de enda tillvalen som inte är estetiska är om man vill ha performance och autopiloten. Du som kikat på det kanske har en bättre jämförelse att dela med sig av? Tesla var rätt sparsmakade med att lämna ut info om vad som ingår i bilen i bilbyggaren.

Det är i samma del jag tycker auto motorsports jämförelse haltar, man har tagit en mellanmodell av V90n och inte utrustat den med något mer än standard, vilket när jag tittade på V90n innan vi köpte Passaten var ganska klent. Det jag menar på är att insteget hos Tesla håller en högre nivå än Volvo.
Just detta med utrustning och möjlighet att dra resp kombi har jag inte tagit med i min jämförelse för att ens kunna jämföra ekonomin.

Tesla har rätt ok utrustning som standard men troligen skulle du inte valt allt om du kunnat välja fritt.
 
A AndersS skrev:
Säger inte emot dig, men risken är då att du får betala för funktioner som du inte kan välja bort med Teslan eller hur, så om jag specar en V90 med vad jag önskar och sedan Tesla som motsvarar vad jag önskar i V90 så blir den modell med mycket "mera" för x hundra tusen kronor. Så man kan inte motivera det högre priset med funktioner jag inte önskar.;)
Det var därför jag menade att man behöver berätta vad som är viktigt för en i jämförelsen och vad man jämfört mellan, annars tycker jag att jämförelserna haltar då vi jämför utifrån olika parametrar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast om ekonomin är det absolut viktigaste så hade du ju kunna jämföra med ett ännu mindre motoralternativ, eller kanske till och med en betydligt mindre bil (Det viktiga kanske är att komma från A till B på billigast sätt)

Det jag ville mena på var att du får "mer bil" för pengarna med en Tesla, åtminstone motormässigt, och därmed blir ju inte jämförelsen likvärdig mellan de två bilarna.
Hade det funnits en Tesla S med 200hk som gått 100mil på laddningen och kostat 700k hade den varit högst intressant.

Nu vill jag ha en stor kombi. Vilken annan elbil än en S skulle jag ha jämfört ekonomi mot?
 
R Robert-san01 skrev:
Just detta med utrustning och möjlighet att dra resp kombi har jag inte tagit med i min jämförelse för att ens kunna jämföra ekonomin.

Tesla har rätt ok utrustning som standard men troligen skulle du inte valt allt om du kunnat välja fritt.
Jag förstår vad du menar gällande utrustningen, men du jämför ju inte liknande bilar utan bilar som uppfyller vissa krav, och det var dessa krav jag menade behövde förtydligas, för det fanns ju fler tillval att göra på BMWn som gjorde att den än mer liknade Teslan.
 
hsd hsd skrev:
Men när Martin skulle byta bromsskivor på sin lilla Renault Twizy fick han en chock. Hur kan bromsskivorna kosta 13 600 kronor?
Det gör de inte, skivorna går att köpa separat online för ett högst ordinärt pris. Vill minnas att jag hittade för en 1000-lapp för båda sidorn. Vad verkstaden i artikeln håller på med vet jag inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår vad du menar gällande utrustningen, men du jämför ju inte liknande bilar utan bilar som uppfyller vissa krav, och det var dessa krav jag menade behövde förtydligas, för det fanns ju fler tillval att göra på BMWn som gjorde att den än mer liknade Teslan.
Vilka då?

Skall man då justera specarna för att de skall likna varandra utan att ta med drag och kombi?
 
R Robert-san01 skrev:
Hade det funnits en Tesla S med 200hk som gått 100mil på laddningen och kostat 700k hade den varit högst intressant.

Nu vill jag ha en stor kombi. Vilken annan elbil än en S skulle jag ha jämfört ekonomi mot?
Det jag iaf försöker säga är att det vore bra att veta inför jämförelsen var vad det faktiskt var du ville jämföra mellan, och att du inte behövde allt i teslan som då mycket riktigt blir en onödig merkostnad.
Som jag skrev rätt tidigt så finns det inga el-kombis idag så jag förstår att du valde att jämföra med just Model S.

Man kanske kan se det som att du valt att jämföra två bilar som uppfyller en viss kravlista, samtidigt jämför jag två olika bilar på alla punkter.
 
R Robert-san01 skrev:
Vilka då?

Skall man då justera specarna för att de skall likna varandra utan att ta med drag och kombi?
Exempelvis större motoralternativ?
Men nu känns det som att vi diskuterar om varandra här, blir svårt att följa om vi ska ha två parallella diskussioner.
 
optimum
Samma här, normalstor kombi med möjlighet till dra släpkärra 1500-2000kg. Vilken elbil väljer man då?
Alternativen med två bilar är inte intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.